Høy temperatur - får ikke til å senke

Hei.
Har et 200l som jeg forleden kjøpte corydoras panda til, og ville derfor senke tempen til 24grader. Tidligere lå tempen stabilt på 25grader.
Tok for to dager siden et stort vannbytte, og skrudde ned varmekolben. Problemet nå er at tempen legger seg på 26grader, uansett hva jeg gjør. Har skrudd varmekolben nesten helt ned, men det forandrer seg såvidt. Hvorfor skjer dette nå, helt plutselig?

Varmekolben er en gammel en fra Juwel, aner ikke hvor mange W den er, men vanligvis har jeg den stilt inn på midten av varmen, og da har den holdt 25grader. Nå¨har jeg som sagt nesten skrudd den helt ned, men den holder likevel 26grader. Noen som kan hjelpe meg? Er det varmekolben som er problemet, eller noe annet? Har prøvd å skur av lyset, uten effekt.
Kjøp ny varmekolbe

Termostaten er defekt.
Eller du kan åpne den du har, og se hva som er galt. Ligger som regel bare et bimetall som du justerer på med justeringsskruen. Ofte er det justeringsskruen som er problemet. Ødelagte spor el., eller bimetall platen har løsnet fra festet sitt, det har skjedd her med ett par billige dritt kolber.

Det kan også være at du har for høy temperatur i rommet slik at temperaturen ikke vil gå ned. Lyset i akvariet vil også ha noe å si. Kan være dette som gjør at temperaturen ikke vil gå ned. Skru av kolben helt, og mål etter noen timer for å se om det er dette som er problemet.
Om du har dekkglass/heldekkende armatur, så kan det hjelpe å åpne lukene/flytte dekkglasset.


Jeg må gjøre dette i min 240 liter om sommeren, selv om temperaturen er fin i 120 literen som står i samme rom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap