Hvorfor utgir butikkansatte annet navn på fiskene enn hva de heter.

Samboeren min og jeg var å kjøpte nye fisker i dag. Og vi kjøpte oss 2 Dalmartiner molly. Og fikk høre at det var navnet på den. Når vi kom hjem igjen prøvde jeg å slå det opp i akvariumboka og her inne, men fant ikke. Takket være ei som hadde svart på en artikkel her inne fikk vi vite hva slags Molly det var. Samme skjedde det i går når vi kjøpte 2 Danio tinwini. De sa at det var en Danio Zebra, men det er feil.

Jeg tenker litt mer på de som er helt ferske i dette. Hvordan kan vi som kjøper fisker på den måten forhindre dette? Trenger råd.
De har faktisk sagt riktig populærnavn til dere. Altså navnet som er mest i bruk i dagligtale.

Dalmatinermolly er navnet på en molly som har noe som minner om dalmatiner-prikker i sort og hvitt....you see?

Sebradanio eller sebrafisk er et populærnavn som har vært i bruk så lenge jeg kan huske, de het det da jeg var barn for 30 år siden også.

Det er ingen som går rundt og omtaler fisk med tungvindte latinske eller vitenskaplige navn, hvis det finnes et enklere og lettere populærnavn på fisken Det er ikke alltid det finnes, og da må man ta i bruk det vitenskaplige navnet. Men finnes det, så bruker man det enkleste navnet; populærnavnet (eller "kallenavnet" om du vil)

Det eneste jeg kan tenke meg til er jo å skaffe seg info om fisken før man drar til butikken og skal handle.
Da vet man hva man skal ha...å burde da være sikker på å få rett type fisk heim.
Det finnes noen tusen forskjellige tilgjengelige akvariefisk. Mange likner på hverandre og det hender også at det sendes feil fra eksportører/leverandører. Det å holde oversikt over alle disse artene er vanskelig selv for meget drevne.
Plussmedlem
mona o
Det er ingen som går rundt og omtaler fisk med tungvindte latinske eller vitenskaplige navn, hvis det finnes et enklere og lettere populærnavn på fisken :-)


Å joda
Jeg kunne aldri finne på å snakke om svartryggpansermalle og Sterbas pansermalle
Ja, sånne som oss, ja Vi er vel det man kan kalle "over gjennomsnittet interesserte" i den slags, så...
Jeg tenkte mer på de i butikken som skal selge til alt og alle, fra alle nivåer innen hobbyen.

PS!
På Corydoras bruker jeg det vitenskaplige navnet selv når jeg omtaler alle de ulike artene
Men jeg husker ikke hva guppy og molly egentlig heter (vitenskaplig)...og ihvertfall ikke praktbotiaen! Det er typiske fisker jeg bruker populærnavnet på, konsekvent
En annen historie
Når jeg skrev det tengte jeg ikke på oss som driver med dette, men de som er nybegynnere. Har en venninne som aldri hatt en fisk før. Og skulle kjøpe det på grunn av en av ungen hennes. Når hun kom til fiskebutikken og sa at hun skulle ha Neontetra, Platy og Knurregurami. Ha det fått høre at det var finne fisker av en hun kjente. Så hun hadde vært fornøyd når hun kom hjem. Og hun spurte meg om jeg kunne hjelpe henne. Hun fortalte meg at hva slags fisker det var, men når jeg tittet i akvariet oppdaget jeg at noe ikke stemte. Der var det 10 neontetra, 10 kardinaltetra, 6 guppy. Og det sa jeg til henne og ga noen bilder av hvordan Platy og Knurregurami så ut. Hun gikk da tilbake og viste bilde om det, men da fikk beskjed om at et hun hadde fått var riktig. Hun gikk til en annen butikk. spurte om de kunne komme hjem til henne for se om hun hva hun hadde fått. De kom å så og de også sa det jeg sa. Og de ble med henne til den butikken hun hadde kjøpt dem, men da fikk de beskjed om at de ikke hadde peiling om fisk, men det hadde han. Er det nødvendig å måtte oppleve i en butikk.

Derfor syns jeg det er viktig for oss med å kunne hjelpe til hvis det trengs.
Ladiebug
Hvordan kan vi som kjøper fisker på den måten forhindre dette?

Jeg kan bare tenke på én måte å forhindre det på:

Lære seg både populærnavnet og det vitenskapelige navnet på arten, pluss hvordan den ser ut. Og lære seg om beslektede fisk, silk at man vet hvordan andre arter ser ut og hvor like eller ulike de er. Og deretter gå og kjøpe fisk. Det finnes ingen erstatning for kunnskap.

Og en annen ting: Hvis man ikke vet forskjell på knurregurami og guppy, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skulle bli fornøyd med å få guppy?
"Hvorfor utgir butikkansatte annet navn på fiskene enn hva de heter."

I tillegg til det som er skrevet ovenfor her er det også slik at mange fisker ikke har norske populærnavn, at grossister / eksportører ikke oppgir korrekt latinsk navn, at fiskene er nyimport, at populærnavn oversettes ukritisk / uriktig mellom ulike språk osv.
Eneste du eller dere kan gjøre da, er jo å dra til butikken, se hva de har, ta bilde av fisken og gå hjem å sjekk info om den. Da vet du hva du får, du får info om fisken, vet hva den krever og hvem den kan gå sammen med.
Ja, eller så bestemmer du deg i forkant utfra akvariet, vannverdier, innredning og andre fisk hvilke nye fisker du skal ha. Da har du kunnskap om de fiskene du skal kjøpe, du vet hva som er gode individer, og du er sikker på at du kan tilby de nye fiskene de rette betingelsen for at dine nye fisk faktisk skal kunne trives og ha det bra.

Eller kan du jo be butikken slå opp den aktuelle fisken i fiskebasen. De aller fleste butikker har internnett tilgjengelig. Hvis ikke har de ofte noe referanselitteratur / oppslagsverk stående slik at en kan lese litt om aktuelle fisker i butikken før handlen blir inngått.

I tillegg er det veldig mange som etterhvert har nettleser på mobiltelefon slik at det er lett å sjekke om fisken er aktuell for ditt akvarium.
Nils Vollstad
"Hvorfor utgir butikkansatte annet navn på fiskene enn hva de heter." I tillegg til det som er skrevet ovenfor her er det også slik at mange fisker ikke har norske populærnavn, at grossister / eksportører ikke oppgir korrekt latinsk navn, at fiskene er nyimport, at populærnavn oversettes ukritisk / uriktig mellom ulike språk osv.

Jeg skjønner godt at butikkene selger fisken under det navnet de har bestillt de som, da har de sitt på det tørre.

Jeg syns fortsatt det er like festlig at min lokale fiskesjappe hadde kjøpt inn slør ancistrus og solgte disse uten å oversette navnet fra svensk. Da kunne en for 80 kroner kjøpe "sløyd ancistrus", jeg er usikker på om en måtte ta med egen eller om de skulle bløgge en i butikken
Jeg har blitt solgt bulldogmalle, Chaetosoma ettellerannet(L-187b) som mumitrollpleco
Jeg letet innpå forumet her før jeg fant igjenn fisken, den ble solgt feil

Har også sett mye annet bli solgt feil, en gang var endlers solgt som vanlig guppy, så mye feil i butikker

Mvh Emil
Ladiebug


Er de noe bestemt du har lyst på, så er de jo berre å bestille de latinske navnet hos selgeren.
Aqua360
Jeg har blitt solgt bulldogmalle, Chaetosoma ettellerannet(L-187b) som mumitrollpleco :) Jeg letet innpå forumet her før jeg fant igjenn fisken, den ble solgt feil :) Har også sett mye annet bli solgt feil, en gang var endlers solgt som vanlig guppy, så mye feil i butikker :) Mvh Emil


Hva er korrekt populærnavn? Det finnes da ikke populærnavn som er feil! Men det vil på mange arter være godt innarbeidete populærnavn, og det er det de fleste bruker som kan ansees som det korrekte, men det på inngen måte det vitenskaplige navnet.
Praktbotia er et innarbeidet norsk populærnavn, men det er også mange som bruker klovnebotia. Ingen av disse er riktig navn på arten, det er bare det vitenskaplig navnet; Chromobotia macracanthus

Å kjøpe en Chaetosoma som bulldogmalle eller mumitrollpleco spiller ingen rolle, så lenge det vitenskapelig korrekte navnet også står på merkelpappen. Jeg antar at på den butikken Emil her har kjøpt fisken, står det både et populærnavn og et vitenskapelig navn.

Jeg mener at man kan skille mellom gode og minde gode butikker på hvordan de merker fiskene sine. En butikk hvor fisken er merket med korrekt vitenskapelig navn; er en god butikk. En bør også prøve å skrive ned dette navnet i stede for et populærnavn, man står litt bedre rustet ved å ha dette navnet tilgjengelig.

På den andre siden kan man skille mellom interesert og mindre intereserte kunder, i om de er ute etter å vite det vitenskaeplige navnet eller et dårlig populærnavn.

E
Som mange andre, så anbefaler jeg å lese om fisken FØR man kjøper dem. Da unngår man tabber som å kjøpe 2 stimfisk, kjøpe fisk som over hodet ikke passer sammen, kjøpe for mange fisk, osv..
Flere artige feil som kan oppstå mellom grossist og butikkansatt er jo når navnelapper forveksles, og når en stakkarslig kunde som meg kommer og peker på de blå og rødstripete fiskene i butikken og sier "jeg vil ha 15 av de kardinaltetraene".

Tydeligvis hadde noe gått galt når sjefen hadde instruert de ansatte med navnene på fiskene. Jeg beskjed om at denne blå og rødstripede fisken var slett ikke kardinaltetra, men Golden nugget, og hver fisk kostet 365 kr stykket.

Det hadde jammen blitt en dyr flokk...
det alle akvariebutikker skulle ha. var en pc med akvaforum sin fiskedatabase tilgjengelig for kunder nær fiske avdelingen. er veldig mye nytting info der som er gull og vite før man kjøper. som kansje ikke selgeren vet.
Ikke alltid det hjelper med pc og akvaforum...

jeg var i en dyrebutikk før jul der innehaver ville selge meg en sølvhai til mitt 110 liters kar... jeg har Iphone og derfor nettleser så jeg gikk inn her på basen og kikka på den og fikk jo opp at disse må være i stim og at de måtte ha myyyye mer plass enn 110 liter.. viste dette til innehaver av butikken og fikk beskjed om at jeg ikke skulle tro på det som sto i basen for det var helt feil! jeg kunne klare meg med to stykker og de kom til å ha det fint i 110 liter...

siste gangen jeg handlet der uten å vite konkret hva jeg var på jakt etter!!
tikki
det alle akvariebutikker skulle ha. var en pc med akvaforum sin fiskedatabase tilgjengelig for kunder nær fiske avdelingen. er veldig mye nytting info der som er gull og vite før man kjøper. som kansje ikke selgeren vet.


Bra forslag!

Vet at ihvertfall at i minst en av butikkene her i Trondheim brukes AF aktivt av de ansatte når kundene spør om noe de ikke har svaret på. Enda godt det da...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap