Får ikke over 24 grader i akvariet

Jeg har et 180 liters juwelakvarie. Kjøpt brukt og varmekolba fulgte med (men er ikke mer enn maks 2 år gammelt). Det er en juwel varmepumpe på 200 W. Problemet er at selv om varmekolba står på maks (som er 32 grader), så får jeg ikke temperaturen i akvariet over 24 grader. Det ser forsovet ut som de fiskene jeg har nå trives greit nok med det (ingen fisk har dødd siden oppstart i september , men skulle gjerne fått opp temperaturen et par grader.

Burde ikke 200W være nok til et 180 liters akvarium? Det skal vel også nevnes at jeg ikke har det varmere enn i gjennomsnitt 18 grader i stua, men allikevel. Så jeg må vel kjøpe en ny varmekolbe, men hvilket merke og hvor mange W?
Vil nok tro at kolben er gåen da, ja!
Ville kjøpt meg en ny hadde jeg vært deg.
Jeg kjøpte en del forskjellige watt-styrker fra Din Dyreverden,
som annonserer en del her på annonsesidene på forumet vårt.
Ferdig kalibrerte, og fullt neddykkbare.
Veldig bra kolber, og de koster ikke mer enn 79,- uansett styrke.
(kosta ihvertfall det når jeg kjøpte, tørr ikke garantere nå men bare mail og spør han)
En slik på 200w måtte vel være midt i blinken til deg, skulle jeg mene.
Må ha deg en ny varmekolbe ja. Det er løsningen. Har ikke hatt kolben over vann, mens strømmen sto på? Da er det garantert at de blir ødelagt. De sprekker inni og da er det game over.
Kjøp denne typen fra Aquarium Systems som både er uknuselig, og kan være påslått over vann uten problem. Slipper mao. å huske på å plugge den ut ved hvert vannbytte. Jeg har slike og er storfornøyd. De er også helt sorte noe som gjør at de er mindre synlige i akvariet...
Takk for svar folkens! Da har jeg ihvertfall fått bekrefta at 200W er riktig og at det nok er min varmekolbe som er ødelagt. Æsj, kjedelige penger. Jaja, det er jo ikke det dyreste som kunne gått i stykker :P

Robert
Må ha deg en ny varmekolbe ja. Det er løsningen. Har ikke hatt kolben over vann, mens strømmen sto på? Da er det garantert at de blir ødelagt. De sprekker inni og da er det game over.


Ikke jeg, men det er jo mye mulig forrige eier har det. Den funker jo, bare veldig dårlig.

Joakim: Ja, den så fin ut. Deilig å slippe å huske å slå av og sånn Kanskje jeg bare skal bestille meg en sånn med en gang.
Sikkert lurt å bytte varmekolbe og vil nok kjøpe en sånn en selv også neste gang. Men ville ellers ha beholdt temperaturen på 24 grader med mindre du har fisk som krever høyere temperatur. Etter at jeg senket temperaturen i mine kar ned mot minimumstemperaturen ( om enn ikke på aller laveste ), så trives alle mine fisk mye bedre og de slemme bakteriene trives mye dårligere. Jeg har nå temperaturen på 22 - 24 grader i stedet for 24 - 26 eller mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap