Lenes lille aquaverden! (side 10)

Oisann! Nå er det lenge siden jeg har vært her inne...foregått altfor mye utendørs aktiviteter i det siste..!! Sitter å funderer på hva jeg skal gjøre med 250 literen min... blir aldri fornøyd Eneste er at det holder seg utrolig stabilt i forhold til vannverdier
Det er deilig på sommeren...at det kan gå av seg selv Selvfølgelig vannbytter, men ellers er det fint lite som trengs å gjøres Lurer på å bytte ut 250 literen med ett litt mindre kar, men vet liksom ikke helt...har ikke plass til 250 liter egentlig og det tar mye plass... Kanskje jeg bare skulle pakket det ned og sett?? Kommer vel til å angre som en hund etterpå Skal i alle fall kvitte meg med sverddragerne og paradis-fiskene...

Det har forsåvidt gått greit med paradisfiskene sammen med guppy og platy! Utrolig nok! Var redd for finnenapping, men har ikke merket noe til dette

Uff...valgets kvaler!!
Nytt kar??
siden jeg jeg startet 250 literen har jeg pakket vekk 130 literen, men det må rettes opp merker jeg! Er jo helt "skjevt" i stua med bare ett kar! Det går ikke!
Vet ikke helt hva jeg vil prøve meg på denne gangen, men lurte på å ha en stor stim tetra og en kampfisk oppi der?? Det hadde vært noe! Poseidon er ute av 20 literen og over i 75 literen, men han er nok fryktelig ensom stakkar! Hans egen feil når hen kjeppjager damene sine! Hmpf!! Har også, som vanlig om sommeren, fått ett angrep av sleipe, slimete, ekle alger Jey! Ganske brennsikker på at dette er BGA, for de kommer av for mye lys og er umulig å bli kvitt! Er ganske sikker på at det kom fra noen planter jeg bestilte...

O lykke forresten! Det utvendige filteret er i gang igjen... aner ikke hva som var galt, men nå holder det tett OG det virker som det skal Så sparte jeg de pengene :P

Fikk inn noen fisk her om dagen fra ei venninne som gav opp akvarier etter at pumpa døde. Der fulgte det med en enslig cory som jeg sliter litt med å identifisere... Men ho sa det var metallpansermalle den var kjøpt som så da fr vi satse på det
Har lyst til å kjøpe flere av de for denne sjarmøren var jo bare nydelig i fargene De kan jo kanskje gå sammen med tetra og Kampfisken i 130 literen... Da får de nok å tumle på

Noen som har noen forslag til tetra type jeg kan ha?
Lurer litt på ildtetra, men åpen for andre forslag også
Må det være tetra? Hva med en nydelig, liten danio eller rasbora?
Nei det må absolutt ikke være tetra...

Rasbora hadde kanskje vært fint? Men ikke kileflekker... de har jeg hatt før
Ville gått for ildtetra fremfor rasbora da ildtetraene er litt større og lyser skikkelig opp i et kar.
Har begge deler og ildtetraene har jeg nå i et 222 liters kar og tar seg skikkelig godt ut. Chili-rasbora har jeg i et lite 31 liters kar og der synes de jo ,men kunne ikke tenkt meg å ha de i et stort kar. Rødmunnstetra er foresten også en flott stimfisk som virkelig "stimer "
tusen takk for tips!!

Jeg har hatt rødmunntetra før og tenkte jeg ville prøve noe nytt Men da har jeg fått litt å tenke på
Endelig sommer på sørlandet!:d
Nå er det lenge siden jeg har vært her inne...har vært så utrolig mye i det siste...i ett lite samfunn blir man veldig påvirka og nå har datter'n til venninna mi blitt drept pga fyllekjøring så det har vært tøft... Takk gud for at en har akvariene å stulle med! For å få tankene over på noe annet...!

Men over til noe mer positivt...jeg har bestilt co2-anlegg til akvariet fra akvariereker.no...
Kosta 199 kroner så er litt usikker på åssen det blir, men legger inn ett godt forsøk til den prisen! Kanskje jeg kan få til plantene?!?!?
Wish me luck

Ellers...god sommer til dere alle og nyt været! Her er det i skrivende stund 27 grader i skyggen og 24 grader i vannet! Herlig!
Mygglarver i egen hage??
Jeg har fått noe jeg tror er mygglarve-innvasjon i bassenget til poden....!!:O

Sitter å funderer på om dette er noe jeg kan samle inn og fore fiskene med? Hadde jo vært greit å kunne bruke disse krekene til noe...hater mygg! Sommerens største plage etter min mening...

Kunne jo samlet disse og hatt en mygglarve-kultur stående kanskje? Eller hatt de over i noe annet enn bassenget til en badegal 5-åring??
For i vei, fiskene kommer til aa elske deg for det
Ja guri!! Du skulle sett de hadde mygglarve-fest!
Neolamprologus multifasciatus
Eller noe...! Snakker om å kjøpe fisk en ikke klarer å uttale navnet på en gang...!!:P

Jeg fikk en bråbestemt "fisketur" opp til Porsgrunn/Skien i dag og det er jo som vanlig farlig når mor har penger tilgjengelig

Endte opp med 8 nye planter, 2 nye fisk og en boks gh/th+ for å få den rette gh i vannet for multiene

Ja...også nye lysrør til 2 av karene
Blir spennende å prøve seg på ny fisk også en type som jeg har drømt om siden jeg begynte med akvarier!!

Eneste dumme er jo at jeg la ned 250 literen i dag for å få ommøbelert slik at sofaen ikke sto så nærme ovnen til vinteren. Er ikke nåde å få når en jøtul f 118 sparker i gang...DET blir varmt det

Fikk henta ett "nytt" filter i dag også... utvendig til 250 literen som nå står å godgjør seg i 130 literen fram til 250 literen skal settes opp igjen En annen plass som den ikke står i veien...gud vet hvor det skal bli???:O
Nå står stua på hodet, multiene aklimatiserer seg i sitt nye hjem og jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne
Har holdt på siden 6 i dag morges!!:O

Bilder kommer når ting er på stell igjen
Mygglarve-jakt i bassenget:)
Må bare legge ut noen bilder av mygglarve-jakta til poden og meg...
Neolamprologus multifasciatus
Nå er det 4 skjønnheter i hus De er jo bare så morsomme å se på Er veldig spent på hvilket kjønn de er for det er søren ikke lett å se!

Det står i basen her at hannene er større enn hunnene...og stemmer det så har jeg det som burde bli to par Bare finne ut hva de vil ha å spise..prøver meg litt fram






Sitter her etter å ha leita meg ihjel etter norske nettsider det går an å bestille filmer fra...
Men ikke en eneste side har inne filmen om Tanganyika-sjøen!!!

At det kan gå an å være så vanskelig å få tak i en film...
Er det noen der ute som tilfeldigvis kan ha den liggende eller ett nettsted som selger den og som er norsk så skrik ut!!

Den heter Jewel of the rift....
He he..på lang avstand syntes jeg de sneglene minnet om kanelboller :b
Tydeligvis på tide å få seg litt frokost.

Har sendt deg mail ang. Jewel of the rift
Det er tydeligvis på høy tid å få i seg frokost om de ligner kanelboller ja!

You made my day! angående den filmen
Takker og bukker i det uendelige!
Så sitter jeg her da...Etter å ha flytta og fyllt opp igjen 250 literen...

Etter noen dager med diskusjon har vi endelig funnet en grei plass til den Måtte jo ommøbelere hele stua før vinteren...Men nå er den i alle fall oppe og går
Og..det beste med det er at nå som fiskene er tilbake i 250 literen kan jeg ha Multiene i 130 literen Og lage biotop til de der Spennende
Nei nei nei!!!:(
Surrer rundt med karene mine og tenkte at nå skal kampfisken få ny bolig i 130 literen sammen med en liten stim av ett eller annet...+ damene som han ikke vil ha noe med å gjøre egentlig...

men så har jaggu lystoppen røket....poff og masse røyk + at sikringen går.. når er det nok????
Hihihi.. slapp av.. det siste der skjer med meg en gang i kvartalet. Men gosh, du må jo være akvariebutikkens mareritt så mange uhell som du har!
Godt jeg ikke handler så mye i butikk jeg da
Alle kar og lystopper er brukt før...regna meg fram til at lystoppen som gikk nå har jobba jevnt og trutt i 13 år så det måtte jo skje noe før eller siden
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap