Lenes lille aquaverden! (side 17)

Så de både ringer seint, og pruter? Frekt. Jeg syns fortsatt man aldri skal ringe før 10 jeg da, eller etter 22 som du sier...

Akvarieklubb er fint, men jeg håper virkelig at du fortsetter å skrive i tråden din
Jada Skal ikke gi opp tråden min helt ennå Er ikke så mye som skjer om dagen og jeg stuller med de to karene jeg har nå. Nok for øyeblikket og plutselig dukker det opp en ledig flekk og da er det noe nytt på gang. Har funnet ut at Coryer og Levendefødere er nok for meg, også kampfisken så klart!

Det verste er at de ringte ikke heller..sendte sms og presenterte seg ikke..da blir man ikke særlig villig til å selg noe som helst uansett pris:O)

Vi får holde ut og kose oss med de koselige trådene sånn som din, Linda og Marita sin Det gjør hele dagen min og lese om alt som skjer hos dere
Inaktiv bruker
Lene Byholt
Jeg kjenner at jeg er lei jeg og.. Legger ut annonser med en MINSTEpris på 350 kr for 2 kar som er verdt 350 kr pr stk også skal de presse prisen ytterligere ned...ender vel med at jeg kommer til å sitte med karene til silikonen har tørka og jeg kan kaste de...
Frekke folk. Jeg fikk et tips engang, Smør silikonen med vaselin, så kan den stå LENGE! bare pass på at vaselin ikke tørker inn. Skriv i annonsen at de allerede er prutet ned og at hvis de ønsker å prute enda mer får de ringe noen andre.
Heisan!

Det var jammen lurt! Rett i butikken og kjøpe vaselin i morra Tusen takk! Lurer på om ikke jeg må skrive det ja...er ikke noe gøy når det blir sånn. Litt folkeskikk må man da kunne ha?
Inaktiv bruker
Lene Byholt
Heisan! Det var jammen lurt! Rett i butikken og kjøpe vaselin i morra:D Tusen takk! Lurer på om ikke jeg må skrive det ja...er ikke noe gøy når det blir sånn. Litt folkeskikk må man da kunne ha?:)
Er ikke alle som eier folkeskikk nei. :/
Er synd på dem, de vet ikke bedre. ;P
Jeg tror ikke jeg har sett noen tilsvarende kar som selges så billig som du selger dine, så det er jo bare helt latterlig at folk skal forsøke å prute ned prisen....blir så oppgitt over sånt jeg.
Hadde avstanden vært nærmere så hadde den 130-liter'n vært snappet opp av meg før folk rakk å lese annonsen :b
Har tittet på det karet flere ganger, det hadde jo vært flott til apistogrammaene.
Koselig å høre om pandaene dine, kjenner jeg savner de litt når jeg leser sånt, for det er noe med akkurat den typen, de virker roligere og tøffere enn andre coryer
Grunnen til at jeg selger det karet så billig er dels fordi jeg vet hvor dyre de er, det er jo endel studenter og Andre med dårlig råd her inne. Er kronisk blakk selv.. og dels fordi det kunne lønt seg å bytte frontglass på det. Koster ikke mange kronene, men jeg har ikke kunnskapen til å gjøre det selv og har ikke glassmester i nærheten som påtar seg slike jobber. Prisen karet ligger på nå er jo bare en tredjedel av hva jeg måtte ut med for å få tak i heldekkende armatur til det karet!:O godt å høre at det flere enn meg som er enige i saker og ting som skjer her inne og at de fleste har folkeskikken på plass tar meg ett glass Pepsi max for den skål for dere
Sånn! Da er endelig to kar, ett stykk pumpe og to fisk omplassert og solgt.. endte opp med å tape en masse penger på dette, men nå måtte det ut!
Nok om det...

Her skjer det absolutt ikke stort om dagen, annet enn at kampfisken har flyttet over til karet med moskito-rasbora. Lurte på å oppgradere dette karet til en 85 liter og flytte Paleatusene over hit også. Ser for meg at det kan bli en fin kombinasjon.

Bestilte også to red-moor røtter fra Aquamanias for noen uker siden og lurer fælt på åssen jeg skal få lagt disse i vann? Har en stor balje de kan ligge i, men den må stå inni dusjen og det er ikke lett når man stadig må flytte den inn og ut...masse unødvendig vannbruk.
Siste planen min nå er å ta akvariesilikon og feste stein i bunnen på rota? Har en masse runde steiner og det kunne kanskje blitt litt artig effekt med en "steinrøys" i bunnen av røttene, + at steinene henger fast og ikke detter over en liten vimser på sin ferd over sanda?

Guppybestanden min øker stadig i omfang og nå slåss jeg med en lei nitritt oppblomstring i 130 literen..bytter 50 liter vann en gang om dagen og det er ikke holdbart i lengda...lurte på å sile ut hannene og sette de over i en 70 liter alene for nå er det helt vilt. Myldrer alle veier.. så får hunnene bli ferdige med yngel produksjon... Må ha ett yngel-kar også, men der vil jeg bare ha ett 45 liters-kar. Det holder for ett par mnd når de vokser opp. Driver å kikker litt på karene de selger på Akvariekjelleren.. de med ramme er høyaktuelle og det hadde vært morro med et helt nytt kar

Oi! Dette ble vist nesten en roman, men jaja
Innimellom ett dødsfall i familien og syke barn er det deilig å koble ut i blant...

Bildene er fra 130 literen[External Image][External Image][External Image]
Sor handel!:)
Da er alt klart for en handletur til Porsgrunn i morra
Planen er å få tak i spraymaling, maskeringstape og en haug med planter og speide litt etter fisker, hovedsaklig coryer

Planen er å pusse opp den gamle 85 literen for å få den til å passe inn i stua, siden vi satser på sort på alle store møbler er det greit at akvariene også er sorte+ at det blir en fin ramme rundt. I følge pappa er det bare å matte ned den opprinnelige fargen og spraye med ønske farge oppå der. Så får vi se om det stemmer

Innredningen blir røtter og steiner med planter innimellom. Jeg er lei av at røttene aldri får ligge lenge nok i vann til at de blir gjennombløta, så kom jeg på den ideen at jeg kan jo feste små runde steiner i bunnen på hver rot og lage en slags steinrøys rundt så det ser ut som om røttene ligger fast i røysa. Vi får se om teori og praksis går overens her som jeg har tenkt?

Har tenkt å prøve meg på bunnsubstrat i dette karet i tillegg til gjødselkuler for å se om jeg kan få til planter.. kanskje jeg kan klare noen? Også må jeg huske på å dokumentere prosessen i tilfelle dette skulle vise seg å funke. Kanskje prøve meg på en bakgrunn også? Har masse styrofoam jeg kan dille til slik at det blir en skråvegg jeg kan gjemme pumpa bak. Lurte på å lage filter selv, men har lest så mye om alge problemer i kar som har sånne løsninger og jeg er ikke glad i alger:/

Men men..vi tar handlerunda først også ser jeg hva jeg ender opp med
Silicon vil ikke feste seg på treverk, om det var det du tenkte. Men kan du ikke sru en sugekopp fast i rota, og feste den i bunnen, eller på en flat stein?

Ellers gleder jeg meg til å følge med på prosjekte, for du legger vel ut bilder underveis? God tur i morra ;D
Hadde tenkt å feste steinene på røttene med silikon, men da er det bare å slå fra seg den tanken... Syrefaste skruer kan jeg få på biltema, men sugekopper blir det vel verre med..har sett noen på akvariekjelleren, men de er ikke på langt nær store nok. Tilbake til tegnebrettet.

Bilder kommer, er spent på prosessen selv, dette kommer til å bli kjempe morro
Ser for meg en gruppe coryer i dette karet siden det er det jeg har mest lyst på, men da er det å bestemme seg for en type og jakte på den... men det er jo såååå mange fine og velge mellom og så liten plass! Kankje en kampfisk i toppen, men jeg har også en hel haug med Guppy-hanner som burde gått for seg selv, for med damer i karet blir det innbyrdes krangling pga for mange hanner...:/

Vi får se hva tiden bringer Nå er det handletur først og fremst

Hvis du skrur inn et par tre syrefaste skruer i rota med en cm mellomrom, så kan du feste disse i silikon som du legger på steinene. Skruehodene bør nok stikke litt ut fra treet, 0,5 cm kanskje. Ikke for langt, da kan det bli litt stor avstand mellom stein og tre.
Pur lykke er å komme over en drømmefisk når man minst venter det

Det jeg lovte meg selv om aldri mer Kampfisker sprakk i dag. Fant to stykker som ble solgt som par. De er variant av halfmoon og har noen nydelige farger. Hoa er hvit og heter derfor snøhvit mens hannen da må hete prins charming, for de som følger med på Once upon a time på søndager
Fant også corydoras pygmaeus og trodde jeg skulle begynne å grine av ren glede!! Så nå svømmer det ti i karet her og makan til tøffe tasser skal man leite lenge etter en ting til med Kampfisk-hannen...han har lilla hale!!:

Snøhvit
[External Image]

Prins Charming
[External Image]

Uredde Pygmeer
[External Image]
Wow, det var fine kampfisker det

Og pygméer er jo noe av det nusseligste som fins! Og de bruker virkelig hele karet
Tusen takk!

Kom inn på animal care i dag med tankene kun på planter, men må liksom kikke litt innimellom og plutselig spretter (bokstavelig talt) disse to ut. Bildene yter ikke fiskene rettferdighet overhodet, men vil la de roe seg ned før jeg roter altfor mye oppi der

De heter så mye som Dragon shell Halfmoon, pga fargene. Siden damen er hvit er det stooor sannsynlighet for at eventuelle yngel også blir hvite
Selv var jeg overbevist om at det var delta-versjonen jeg kikket på, men de er halfmoon. De er helt metallic i fargene og lyser nesten når de treffer lyset i rette vinkelen og da ser damen rosa ut!
Kjærlighet ved første blikk!

Du har helt rett i at pygmeene bruker hele karet. Trodde aldri jeg skulle få coryer som var tøffere enn toget, men her er beviset...de ER tøffere enn toget
Er veldig glad jeg kjøpte 10 stykk for det ser ut som en passe gjeng..herjer i strømmen fra pumpa og bare koser seg

Ellers i dag fikk jeg kjøpt planter, som står i en 20 liters plastboks fra biltema for å sette litt mer røtter i påvente av 85 literen.
En boks sort sprymaling og sånn pistoldings til silikonen for de vi hadde var ødelagt alle sammen

Da skal det meste være klart for prosjekt 85 liter og tenkte også jeg skulle lage bakgrunn med å bruke sand og akvariegrus sånn som artikkelen her inne så får vi se

Kommer vel til å sitte klistret ved glasset og nyte de nye fiskene
Lek:)
Satt og kikket i akvariet på kjøkkenet her nå og syns det var noe rart som foregikk... Kanskje ikke så rart, men veldig morro! Snøhvit og prinsen leker og legger egg litt snodig for jeg har ikke sett noe skumrede, men han klemmer Ho omtrent flat og samler egga og får de festet i vannflata...spennende å se om det blir noe orden på detta. De ble jo tatt inn som par og jeg aner jo ikke om dette er noe de to fiskene har gjort før? Må jo nesten regne med det siden de blir solgt som par.. tok noen bilder med tlf.. speilrefleksen var selvfølgelig Tom for strøm akkurat i kveld beklager møkkete glass og elendig kvalitet... Og hvis det skulle bli yngel av dette... Hva gjør jeg da? Aner jo ikke om jeg skal ta de ut, om de skal bli i karet...jaja så lærer jeg i alle fall noe nytt[External Image][External Image][External Image]
Fjern ungene etterhvert som de får litt størrelse, de spiser nemlig sine mindre søsken. Ellers kan de fint gå sammen med foreldrene så lenge det ser ut som det går bra.
Mine gikk sammen og la egg hver gang ungene hadde forlatt redet.
Hunnen var faktisk også med på å passe ungene, men mest hannen.
Aha Takk skal du ha Stusset litt på dette med hunnen for her ser det ut som om de er to om å passe på...hannen passer og hunnen spiser og omvendt

Ser ut til at dette bare er ett forsøk, men det viser jo at de både kan og vil
Tror vannet fra krana her er mer for kampfisk og coryer, selvom guppyene er de som lever lengst og er friskest...
Er litt i tvil, men lurer på om jeg skal kvitte med med de Guppyene jeg har og heller få inn rene Endlers.... har utrolig lyst på Blue Moscow...

Men er synd og skam for etter to år har jeg fått en veldig levedyktig bestand...

Blue moscow er guppy, ikke endlers.
Naboen driver og dretter dem, kommer vel et parr eller to på auksjonen i porsgrunn idag.
Åja..det er det vel ja...
Har ikke mulighet til å komme meg på auksjon i dag pga forkjølelse, så får vel heller prøve igjen en annen gang...
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Lien
Reklame for plussmedlemskap