Lenes lille aquaverden! (side 2)

Pandaene våre stikker bare nesa si borti alt de ikke har noe med, og unna hvis det ikke var noe festlig. Botia har pigger som de bruker til å bedøve byttet, og knepper når de spiser, Ancistrus har små "trær" på siden av hodet som de truer med, begge artene er bare sånn halvfestlig å få ut av håven igjen, men har aldri skadet meg.

Hvis jeg tar helt feil, og Cory har pigger, kan jeg aldri tenke meg at de kan komme på noe fornuftig å bruke dem til. Gudene var i virkelig godlune den dagen de fant opp Corydoras :o)
Jeg "koser" med coryene mine hele tiden, siden de er utrolig iveien når jeg skal noe i karet. Har aldri stukket meg. Og jeg vet om akvarister som fanger coryer med hendene, og ikke håv, så veldig farlige kan de ikke være

Ancistrus har jeg også hørt at gjerne kan fanges i kjøkkensil istedet for håv, for da setter de seg ikke fast. Har ikke prøvd dette selv, men høres jo ganske lurt ut?
det var ikke dumt! de har jo en lei tendens til å henge seg fast!

Var i dyrebutikken i dag og der svømte en aldeles herlig panda gjeng! men til 80 kr stykket tror jeg det blir ett spareprosjekt!
Vil jo ha hvertfall 10 når jeg først skal ha og siden de er stimfisk...

Eller så kom herr og fru honning-gurami med hjem i dag...
En ancistrus til så de er to i hvert kar.
2 guppydamer til så den aldri så virile mannen får mer å gjøre med haremet sitt.
Og tilslutt fulgte herr pineapple med damer med også!

herr pineapple er en sverdrager-hann med noen nyyydelige farger!!

Bilder kommer når det blir litt mer orden i kaoset av poser og slikt
Han var skikkelig fin ja! Og veldig treffende navn
tusen takk!! skal få tatt bilder av de andre også etterhvert, men de må få roet seg ned litt først
Må ha tykkere gardiner...:/

våknet lovlig seint i dag og når jeg kommer ned i stua står sola rett på 2 av karene! liten stue og store vinduer er ingen bra kombinasjon.
Prøve å få surra meg på prinsess eller noe sånt i løpet av uka, for slik kan vi ikke ha det! eller kanskje de har persienner på biltema? de har jo alt annet...

sitter å venter i spenning på pakka fra aquamanias...der er det med strålerør til fluval-pumpene mine. Det er litt for sterkt strøm i karene, så jeg håper at det skal roe det litt ned...har ikke råd/lyst til å fjerne pumpene for de er de beste jeg har hatt!

Også skal vi til skien/porsgrunn på fredagen og hente endlers og planter. og ett kar til

Sitter å kikker på akvariene nå og jeg må absolutt ha noen flere røtter... også må jeg finne på ett eller annet for å lage "etasjer" i det ene karet...lurer på om jeg kan legge ned ett par skifer-huler og få tak i skifer avkapp og silikonere skiferen sammen med hulene så det blir ett "gjerde" på bunnen. også sette det lengst bak i karet, fylle på med bunnlagsnæring også sand oppå?
Hmm..må forskes på!!

Må også huske å kjøpe syrefaste skruer og suge kopper til rota mi...er så lei av at den flytter på seg hele tida! Med andre ord...en real tur på clas ohlson og biltema i løpet av uka! Skulle ønske det lå nærmere gitt...og at lommeboka var betydelig tykkere!

I kveld blir det slamsuging og vannbytte i 70 literen...liker ikke at vannet begynner å bli grumsete:/..
Godt det ikke bor fisk der inntil videre

Kanskje jeg skulle gått innom Herkules Zoo og kikket på panda-er der? Kunne jo hende de har der til en litt rimeligere penge enn den lokale dyrebutikken??
Spennende!!:O

Keiseren!!:)
Tok noen bilder av keiseren og arvingen!

Bilde en er arvingen og prinsessa

Bilde 2 er bare arvingen

Bilde 3 er Keiseren
Lene Byholt
Må også huske å kjøpe syrefaste skruer og suge kopper til rota mi...er så lei av at den flytter på seg hele tida! Med andre ord...en real tur på clas ohlson og biltema i løpet av uka! Skulle ønske det lå nærmere gitt...og at lommeboka var betydelig tykkere!:)


Ettersom jeg allerede har trålet nevnte etablisementer på leting etter sugekopper, det finner du ikke der. Det er en akvarieting, men du har kanskje noen til overs. Syrefaste skruer derimot, har de mye av :o)
Hadde jeg bare hatt noen til overs....men den gang ei..

men det burde gå an at de har de i en eller annen butikk?? Får bare leite!

og en annen ting...har dere sett prisene på gardiner?!?!?! tror jeg må finne meg noe billig metervare og grine meg til å få mamma til å sy gitt...jeg er ett håpløst tilfelle når det gjelder symaskiner:O
Kid er billige på gardiner...

Det finnes jo sugekopper med knagger på, kanskje disse kan brukes?
Akvariebutikker har, jernvare har ikke. De forstår i alle fall ikke hva man mener, og kommer slepende med propp til utslagsvask og ting...

Fordi alle de latterlig billige gardinene jeg ser når jeg ikke skal ha gardiner ikke er der når jeg skal ha gardiner, har jeg brukt fattigmannsvarianten og kjøpt grisebillige satenglaken på tilbud hos Jysk. De er fiks ferdig kantet og oppe på et øyeblikk, litt avhengig av opphenget du har. Det var en nødløsning jeg ble såpass fornøyd med at nok et salg har passert uten at jeg har husket å kjøpe noe nytt :o)
ja..det var noe i den dur jeg tenkte på... sugekopper altså!

Sitter å prøver å skjønne noe av plantebasen nå, men det håpet har forlengst forsvunnet...

Jeg er på utkikk etter planter som virkelig gjør noe ut av seg og som ikke er små pinglete stilker! gjerne med skikkelige røtter som f.eks. vallisneria gigantea har...om dere skjønner?

All hjelp mottas med stor takk!
Da søker du på "rosettplante", mye flott der. :o)
Ny kveld, nye drømmer!
Har sååå lyst på palettciklider! leste om de nå og det viser seg at jeg vist har de rette vannverdiene til paletter! De skal bo i 112 liter'n sammen med herr Pineapple og damene hans.. Bare lage noen nye gjemmesteder til de har nok planter så ei rot eller to og ett par huler burde gjøre susen...

Tenk om jeg klarer å få de i lek?! Det hadde vært gøy det! Mer å ta bilder av...av til nå 500 bilder har ca 50 blitt ca ok...:O
lenge leve digital kamera så en kan slette underveis!
Masse finurlige innstillinger på speilrefleksen vist!

Kanskje få kjøpt ett par paletter når jeg er oppover på fredag...kanskje en hann og to hoer? er jo ikke selvskrevet at to stk vil bli ett par?
Men da vil jeg jo ha ett plasseringsproblem når to finner hverandre...lettere å få tak i ett bekreftet lekspar kanskje? Må fundere litt på det over ett kinder-egg tror jeg:O

I morra er jeg nødt til å rote meg til ett vannbytte på 70 liter'n...alvorlig grumsete vann nå! Godt det fremdeles ikke er fisk der...

Fredag er hvertfall bekreftet dato for henting av 85 liter'n og godt er det, for det blir ikke henting av Endlers denne uka og pakka fra Aquamanias har heller ikke kommet

Jaja...kinder-egg er hvertfall godt
Nå må det gjøres noe!! Keiseren har tatt helt av på damene sine og jeg begynner å bli redd de holder igjen yngelen sin...tre av damene har vært sprekkeferdige den siste uka.

Lurte på om jeg skulle ta ett skikkelig vannbytte i 70 literen og flytte han over dit for en periode...eller om jeg skal sette han sammen med herr pineapple og damene hans...
Er redd det da kan bli litt krig mellom sverdrager hann og guppy hann men...
Det verste er jo at keiseren har 10 damer å velge og vrake i, men det hjelper tydeligvis ikke...

Honning-guramiene jeg kjøpte på mandag har jeg nesten ikke sett noe til...lite uttelling for pengene der inntil videre, men mulig de flytter over i 112 literen de også...der er det innsyn på tre sider og ikke bare to. Litt lite flyteplanter der ennå, men det kommer den 18 så det burde gå fram til da Det positive i 112 literen er at der er det mindre strømninger i vannet:O
Bare ikke det blir krig mellom sverdrager og gurami...


Kom gjerne med innspill på dette

Oioioioioi!!!!:d
Spennende!! Jeg har kjøpt Palettciklider i dag! 2 herrer og 2 frøkner! Pelle og Proffen blir vel navnene tror jeg

Kom hjem og tilvendte fisken og stusset litt for de var jo helt grå! Men på den tiden det tok meg å riste vannet av posen, legge på armaturet og slå på lyset hadde de farga helt ut! For en fin fisk!

Damene styrer nok med egg fikk jeg beskjed om, så de er helt røde i buken...har ikke store forhåpninger ennå, men positivt at de farget seg så fort for det er vel ett sikkert tegn på trivsel?

Jeg har vannverdier som treffer blink i forhold til det Palettene vil ha så dette blir morro å se etterhvert om det blir noe av det

En ny Redmoor-rot ligger til bløting i badebalja til junior og en mangroverot ligger i bøtta til bløt...håper bare ingen snubler i bøtta!! Javabregna har blitt midliertidig plassert i kroken på 112 literen i påvente av ferdig vasstrukken redmoor

SPENT!!!
Grattis med nye fisker ,blir vel snart småttiser der tenker jeg.
Utrolig flotte Guppyer og ,blir stadig vekk fristet til å få tak i noen igjen jeg og.men så var det den plassen da

Ble forresten litt bekymret når du skriver at redmoor-roten ligger i bløt i badebaljen ,du er ikke redd for at såperester blir liggende igjen på roten?
Bare en tanke fra meg for slikt skal en jo være litt forsiktig med.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap