Lenes lille aquaverden! (side 3)

Tusen takk! Ja...plassen mangler man alltid...
Var å hentet ett "nytt" kar i dag på 85 liter, men det blir bare stående på lager en stund...er fullt av maling jeg vil skrape av først...
Karet var blåmalt på tre av fire vegger:/ Fikk det til en grei pris da

Håper også det blir småttiser der snart! Men de må vel få vokse litt til først tror jeg...føler meg helt som nybegynner igjen med en fisketype jeg aldri har hatt før:O
De er ca 5 cm lange og jeg vet ikke når de er kjønnsmodne??
Ser ut til at de har dannet to par...gjenstår se om de holder seg som to par eller ikke...

Badebaljen er kun til akvarieting!! Kaller den bare det fordi det til stadighet ligger noe til bløt eller det er fisker der nå jeg har alt ute sånn en gang i blant...også er det egentlig badebalje til barn. Var så lei av at store røtter aldri fikk plass i bøtter...(har ikke badekar). Når akvariet trenger en skikkelig opprøsking Jeg er veldig nøye på å ha egne ting til akvariene! Risikerer ikke fiskedød pga slurv fra min side
Men takk for at du sa fra...skjønner at "badebaljen" kunne bli misforstått... Sånn er det når man er gira over ny fisk

Satt meg ned for å kikke litt hos guppyene i stad og kom til 12 yngel i knøttestørrelse, så der har det vært økning uten at jeg har merket det...tror de var glade for å få litt flere flyteplanter MORRO!!
Fiiiine fisken!!:)
Måtte bare legge ut noen skytebilder av Palettene mine
Hmm...
Lurer på om jeg må flytte Endlers Paradise....
Vannet har blitt grått på null tid og jeg fatter ikke hva som foregår? Jeg har vært nøye med at det ikke kommer sol på det...de to andre akvariene er det ikke noe å merke på i det hele tatt! Det er akkurat samme sand og planter oppi der og en fluval 2+ så tror ikke filter kapasiteten er problemet..

Mulig det blir 70 liter på kjøkkenbenken nå ja...:/ bare kjøkkenbenken tåler det da...
Den tålte jo 60 liter'n.. Og om jeg ikke fyller karet helt fullt så burde det jo ikke bli no forskjell? Uff....blir nok litt vannsøl og ekstrajobb på meg i kveld ja:/

Men men, jeg får ommøbelert litt i karet da Har ikke vært helt fornøyd med det... Kanskje honning guramiene skal få flytte over dit? så får jeg sett de litt mer...
Da var karet flytta....blei kjøkkenbenken gitt..

Tror bunnlagsnæringa er den skyldige når det kommer til grått vann...når jeg fylte det opp igjen nå ble det brunt igjen så fort det kom vann oppi...og jeg som var såååå forsiktig Jaja...

Får bare stå noen dager og klarne opp igjen...
Og honningene mine får noen ekstra dager i 130 liter'n....er det mulig??!

Er stadig borte i Guppykaret og teller og nå er det 25 yngel i varierende alder der Alt fra mini-mini til medium

Palettene har det tydeligvis greit de hvertfall... svømmer rundt og viser seg fram til alle som stopper ved karet for å se på den store skapningen som kikker inn:O
Effeltiv??...
I dag har det skjedd litt av hvert her...først til ei venninne og se gjennom tinga hennes...for å se om jeg kunne trengt noe... ho har lagt hobbyen litt på hylla og skulle kvitte seg med litt forskjellig.

Det endte med ett nytt kar på 40 liter, en utvendig pumpe til 130 liter'n som står og går på prøve nå, 2 varmekolber og ett par røtter!!
Hadde det ikke vært valentine tror jeg samboer'n hadde blitt sprø!:O

Til torsdag skal jeg avgårde og hente ett 60 liters kar av samme type som i dag, med diverse fisk og planter i...Litersyka sier du???

Fikk mail fra herr amundsen fra aquamanias om at han fremdeles venta på varmekolba ennå...det var dumt for da rakk jeg å slenge inn en bestilling til som skulle slåes sammen med den som var fra før:/ Hehe

Å sette i gang en utvendig pumpe for en som er allergisk mot tekniske ting blei bare rot... anbefales ikke å begynne med det klokka ni på kvelden, men som "dreven" akvaholiker tok jeg sjansen! Det blei det søl av ja! Etter å ha overført filterguffe og annet grums fra den innvendige var det bare å sette i kontakten.Fikk jeg hvertfall beskjed om...det jeg ikke tenkte på var luft i slangene og diverse. Så da var det til med vannekanne for å helle vann i slangen til innsuget og da kom det en masse luft ut steder du ikke trodde var mulig:O
4 håndkler og en samboer med minst 10 ideer senere er den i alle fall oppe og går! (uten luft!!)

Men du kjære allverdens så mye plass det ble i karet!!! Må har noen flere røtter ja!! Og anubias, og javabregne og javamose og og og...akvariekjellerens nettbutikk neste!!. de har nemlig begynt å sende planter igjen:O
Snøstorm!!
I dag er det iskaldt og det har kommet 25 cm snø på 12-13 timer(!!) og vi bor rett ved sjøen!
Fikk ferskvannstang i posten i dag og den så kjempefin ut! Knallgrønn og nydelig der den ligger og dupper i påvente av en rot til bløt...
Gleder meg til å få festa den
Ser ut til at herr og fru honning-gurami trives i det nye karet sitt..der er de helt aleine inntil videre... farget ut så fint i går kveld
Den nye utvendige pumpa står og går og det er jo ikke bråk med den...deilig å slippe surkle-lyder i akvariet når det er besøk her:O

Må finne på noe nytt til Endlers-gruppa som kommer til fredagen...siden honningene har lagt sin elsk på det akvariet der de skulle bodd...godt en har mer kar og utstyr på lager:P

Får vel søle litt med vann jeg da
Gjenstridige paletter...
Måtte skille mine 4 paletter i dag...to stykker hadde dannet par og begynte å bli agressive overfor de andre to...
Stakkarene gjemte seg bak pumpa og hang med hodet...
Men...jeg har en bitteliten ekkel følelse av at det er feil dame som blei flyttet! Av alle ting:O
Må vel til å flytte på de om ett par dager om de ikke finner hverandre innen da..skal dette ingen ende ta? Det blir å røske opp to akvarier med rota...bokstavelig talt! og leite seg sprø etter den ene fargeklatten som kan kunsten å gjemme seg i sverdplantene!

Har som vanlig glemt å gjøre halvparten av det jeg skulle gjøre...så det får jeg ta i morra...nå er det natta for en som er trøtt og sliten...
Drømme om akvarier skal jeg hvertfall ikke gjøre!! Da blir det som i natt...opp klokka 4 for å sjekke den ene tingen jeg skulle sjekket før jeg la meg...
Sprø paletter og en oppspist guppyhale:(
I dag var det hakket før jeg røsket av meg håret!!
De to palett-mobbeofrene mine ble midlertidig flytta til Guppyene i går kveld for de hadde ikke no greit sammen de andre mobber'ne...
Men når jeg kom ned i dag og slo på lyset og skulle fore så var det ikke mye igjen av halen til Keiseren
De hadde spist opp halvparten
Håper bare han klarer seg gjennom denne prøvelsen stakkars..damene er ikke synlig imponert lenger for å si det sånn:O

Huff... Lurer litt på hva jeg skal gjøre med mobbe-ofrene...de kan jo ikke ha det sånn i alle evighet heller!
De får bare holde ut til i morra så kommer de over i ett annet kar i morra.

Krysser fingrer og tær for Guppy-gutten min!

Noen som vet om halen vokser ut igjen eller ikke??
Hadde en Mollydame som gikk amok og spiste finner for alt det var verd, det vokser heldigvis ut igjen. Blir veldig sjarmert av chiklidebilder, men de er nok ganske kranglevorne. Krysser fingrene for husfred snart :o)
Det var da en trøst midt oppi elendigheten...har hatt denne guppy hannen lenge og har ikke tenkt å miste han helt ennå...
Får håpe han vokser ut i sin gamle prakt igjen...blir trist av å se han sånn
Fred og ro er det nå hvertfall...så lenge mobbeofrene holder seg bak pumpa og inne plantene...de får holde ut til i morra...da skal de få 70 liter helt alene Hvis ikke de får ett nytt hjem da...den som lever får se

Takk for trøstende ord
Planter!!!:@
Tror jeg har for mange planter i akvariene mine...:/
Det vokser helt vilt i alle retninger!! Etter at jeg begynte med Happy-life har det tatt helt av! Cabombaen har mangedoblet seg på 5-6 uker...
Vallisneriaen har eksplodert etter å ha fått bunnlagsnæring på føttene..
Til og med det jeg mistenker er en Lotus (eller veldig lik hvertfall) Har skutt i været...Jeg har da ikke så mye Happy Life i, siden jeg er redd for å ha i for mye...

Jaja...Full fest i karet når mor fikk for seg å røske litt opp i ting seint på kvelden!!:O

Har vært kronisk iskald de siste dagene og samboer'n mener jeg har en stabil temperatur på 27 grader etter å ha rota rundt i akvariene noen dager nå...
Tydelig symptomer på akvaholisme??
Velkjent problem; iskalde hender med rosinfingre ;D
Og dårlige negler! Jeg kunne bruke mine som skrutrekker hvis intet annet brukbart var tilgjengelig, nå kan jeg ikke knuse skivesneglebarn engang :o(
Haha!!
Godt det ikke bare er meg da:O
Luksus-problem i forhold til hvor mye spennende og morro i alle fall....
*Humrer for meg selv*
Baby-fisk!!:o
Var avgårde i dag og henta ett kar som sto tilsalgs i Kragerø...der var så mye yngel at det myldra!!!
Nå er alle fiskene på plass i 130 liter'n og jeg sitter å glor til øyet blir stort og vått!!
Fine fisken!!

Blir litt tussete når det kommer til fisk jeg...:O
også skal jeg hente startgruppe med Endlers i morra...gud vet hvor jeg skal få plass til de:/
Får leite litt etter ett sted å sette opp ett kar til
Kanskje min kjære samboer kan koste på seg ett par skruer og flytte det ene akvariebordet til en annen vegg for meg??
For liten plass!!!
Jeg har for liten plass, jeg har for få kar og jeg har tre store problemer!!!

Problem 1: Jeg har ikke plass i stua, på kjøkkenet eller i gangen...

Problem 2: Jeg har to paletter som har levd det siste døgnet bak pumpa...av mangel på ett nytt kar å flytte de til... Stakkars!!

Problem 3: det kommer en startgruppe med endlers i morra!!! Og de har jeg heller ikke kar til de...!!

Er det mulig???!!

Uff....jeg tror jeg snart må få min snille mann til å bygge på 100 kvadrat til i grunnflate på huset:O
Problem løst...endlers døde:(
I dag har ikke vært noen god dag i fiskeverden...
På vei hjem fra porsgrunn sa 25 endlers takk for seg...uten at aner hva som skjedde..
Hadde posen med fisk i en eske med isopor inni, sammen med en pose planter som forøvrig klarte seg bra!! Fikk utslag på nitritt-testen, men har aldri tenkt over å teste vannet fra fiskeposer før så jeg har ingenting å sammenligne med.

Har ei venninne som sier at det ikke burde være såpass utslag etter bare litt over en time i pose.

Så plass-problemet mitt fra i går er i alle fall løst...da kan palettene komme midlertidig over i 60 liter'n som endlers skulle hatt...
Bare lei meg jeg nå Gått å gleda meg til endlers i 2 uker også er de døde når jeg kommer hjem

Mister litt lysten når sånt skjer...jeg har aldri mista en eneste fisk under frakt før. og jeg handla mye i porsgrunn/skien før, vinterstid uten at det har gått galt. Skjønner ingenting!

Møkka, -fille, -drittdag!!!
En ting som slo meg uten at jeg vet noe om saken da .Men hadde denne posen som de var i ,vært brukt før?
Det kan nemlig skape seg et giftig filtebelegg i posen som kan drepe fisk ganske raskt om dette er tilfelle.

Hadde selv en opplevelse med dette en gang jeg solgte noen guppyer og de døde på vei hjem til kjøper hvilket ikke tok mer enn ca 40 min.

Skjønte ikke hva som kunne ha skjedd før jeg et eller annet steed leste om dette. Så i etterkant har jeg aldri tord å bruke poser på nytt.

Dette var bare en ting som slo meg ,hvis ikke så synes jeg det var litt merkelig.

Nei....posen var helt ny....sto og så på hele tiden.
Det er det som gjør det så merkelig! Eneste gale jeg kan finne var nitritt som nærmet seg 0,5 mg/l..
Tok testen med sera dråpetest når jeg kom hjem og oppdaget dette!!

Men takk for tipset med posene....mine går herved rett i søpla!

Mysteriet med disse stakkars endlerene får jeg vel aldri noe svar på...hvis ikke det er nitritten da?? de så så aktive og fine ut i karet så jeg tenkte ikke på det engang..

Oppå alt dette har herr og fru honning-gurami begynt å krangle...
Han jager henne rundt hele karet...det nusselige skumredet hans er borte så regner med at det ikke har blitt noe..måtte nok bare øve seg litt tror jeg. Ingen andre fisk i karet enn disse to..

Men han må seriøst la fruen sin være i fred....!!
Det positive med at mannen kjører drosje...
I kveld er det tid for å ha huset helt for seg selv...min kjære mann skal ha drosjevakt...

Har planlagt ett realt røsk i 112 liter'n med total ominnredning for å se om kan hjelpe på Palett-situasjonen! Er litt lei av at de krangler.
Planen var å "dele" av karet med en stor rot og la de få hver sin halvdel.
Mener å ha lest det ett sted at hvis man lager ett fysisk skille langs bunnen på midten så vil palettene oppfatte dette som ett gjerde(?), så får vi se om palettene har lest det samme som meg!

Min far pleier alltid og si at "teori og praksis ikke går ihopes", så hele greia her blir vel og motbevise påstanden:O
Skulle det vise seg å funke skal jeg være fornøyd!

Må også få fanget inn og flytta en hel haug med platy-yngel som skal få nytt hjem

Også albino-cory, tre store ancistrus og en L-144 skal samles sammen for å flytte...kanskje det kan roe ned den stakkars pumpa som sliter litt med å holde det bra oppi der..
Det har vært en midlertidig løsning med tanke på at de skal flytte, men nå begynner jeg å bli grundig lei ekstra vannbytter!!

Forhåpenligvis kommer det en powerhead i hus ganske snart og det passer fint for da kan jeg få igang 85 liter'n så fort pakka fra aquamanias kommer...blei utsatt fordi jeg bare måtte ha litt mer enn det jeg hadde bestilt:P
Burde fått forbud mot online shopping!!:O

Er også storfornøyd over den nye planta jeg fikk tak i i går...bare denne herremannen kunne svare på mailen ang. de døde fiskene så skal jeg være fornøyd.
Før salget tok det aldri mer enn 12 timer før han svarte på mail...nå har det gått over ett døgn!!
Har knadd hodet på hvordan fisk som er pakket i samme eske som plantene kan dø, mens plantene lever i beste velgående???
Kan ikke finne annen mulighet enn nitritt-forgiftning jeg altså!!
Blir litt forbannet på dette!

Går å flytter noen fisk jeg!!



Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap