Lenes lille aquaverden! (side 4)

Idag har noen av platyene flytta...Ved grundigere telling var det nærmere 35 stk i varierende størrelse... De som fikk de ble veldig glade og jeg slipper så masse vannbytter!

Forhåpentligvis reiser snart L-144 og ancistrus også og da er vi nede på normal bestand igjen
Har vært litt for mye pes med vannbytter hver dag!.

Jeg har også fått mail fra han jeg kjøpte endlers fra og han lurte på om jeg ville prøve en gang til så da blir det sånn at vi reiser opp neste mandag...så får vi se om det går bra!

Også har jeg fått eplesnegle-barn!! Jeg som aldri under noen omstendigheter skulle ha eplesnegler! Men men....de får leve her til de blir for store også får jeg heller omplassere de da
De gjør jo nytte for seg så det skader jo ikke at de er her...

Kanskje pakka fra aquamanias kommer denne uka?? SPENT!!!

I dag har ikke palettene kranglet...vel, nesten ikke i alle fall. Men mye bedre enn det var.
Har stresset meg den tanken på at de ikke tåler synet av hverandre Kanskje det går bedre nå?
Må nok uansett om-innrede, men det får bli en annen dag!!
Kanskje i morgen? Da er alt tilbake på normalen og rota som ligger til bløt har sunket så da kan jeg få gjort noe med situasjonen og innredninga i 130 liter'n også

Store planer...bare huske å ta før og etter bilder, så får vi se om jeg blir fornøyd! Blir nok ett par bøtter med planter nå ja...
Har forresten gjort ett kupp! På Europris! En stor 65 liters rund balje med høye kanter...Har satt den på badet med varmekablene på og da holder vannet en passe temperatur med tanke på oppbevaring av "tilovers"-planter
Har satt inn ett lys der også så de får lys

Syns jeg var smart der...så får jeg se om det funker over tid...jeg mener, de klarer seg jo fint i andre bøtter i noen dager...Spennende!

Kanskje det ordner seg men Endlere likevel! Og et tips jeg snappet opp fra mona o, hva med en bøtte med lokk i stedet for pose? Mer vann, mindre risiko...
Ja..har lurt litt på det med bøtte... Jeg har ett lite plast-terrarie (tror jeg) som passer oppi en slik kjøle-piknkk bag ting som holder godt på varmen... der er det uansett plass til endel vann i... men får satse på at det går bra. Kan jo ikke ha uflaks flere ganger på rad???
Bustebartepinn!
Sitter og ser på metallpanser mallene mine (som snart skal flytte), og snodigere skapninger skal man jaggu leite lenge etter...!
Fisk med mening dette
Merker at de bare er tre, men snart flytter de til en som har flere av de så de blir en stim... Jeg har hoppe-coryer!!!
Og de må nok erstattes med Pandaer tror jeg...de blir ikke så store heller..faktisk hele 2,5 cm mindre! Det er en sakura-lengde det!
Lurte på å ha de i 112 liter'n for der går det bare 4 Paletter, 2 ancistrus og 3 Sverddragere!! Det mangler liksom noe på bunnen og da har jeg kommet fram til at Panda må være en fin kandidat Blir så fint og ryddig etter dem

Baaare 6 lange dager igjen til jeg muligens skal hente Endlers...mye styr altså!!

Herr og fru honning-gurami sloss så finnene flagrer..og de har masse gjemmesteder og en 70 liter for seg selv!
Er vel ikke meningen at de skal være venner da...
Hannen har gjort ett par fattigslige forsøk på skumredet, men blir da så aggressiv at stakkars damen får bank og gjemmer seg bak pumpa også glemmer han hele redet... Håpløst!! Og jeg har ikke plass til å henne i ett annet kar, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre?? Gi opp??

Har fått luket i ett av karene mine i alle fall...det ble nesten en 10 liters bøtte med planter..disse står på varmekablene på badet i påvente av ett par stykker som ville komme og plukke med seg Førstemann til mølla sier jeg!! Vannet holder seg utrolig nok varmt også. Har kablene på ca 30 grader og det er rundt 25-26 grader i bøtta med planter og vann Kanskje sette inn de to 20 literene med sand oppi og ha plantestiklinger der?? *Fundere*
Kom også en Lotus og Gulrot-gress i posten i dag! Knallfine planter! Håper bare Lotusen liker seg der den står for den har potensiale til å bli skikkelig fin! Hvis ikke har jeg tre kar til å prøve i

Har også en langtidsplan på hvordan jeg skal få kroken der 130 liter'n står til å se litt penere ut...må bare lure min kjære mann til å lage ett par hyller til meg...der skal jeg ha 2 hengeplanter som skal skjule opphenget til lysarmaturen (forhåpentligvis!). Også finne planter som kan stå med føttene nedi akvarie-vannet og "vokse ut" av akvariet... Vi har planene delvis klare og begge to er klare for å gå igang så fort materialer og diverse annet er på plass!!

Spennende!!








Adresse-endringens bitre smak:/
I dag flytter de 3 albino-coryene mine... og 5 ancistrus, en L-144, og noen molly.
Men de får det godt dit de kommer og coryene får selskap av sine egne...det blir godt for de Jeg har ikke plass til de her..
Lyspunktet blir at jeg kan få lurt inn en ny fisketype da...
I tillegg til Panda mener jeg:O

Sikler litt på kampfisk igjen, men da vil jeg ha damer også, men vet ikke om det helt er det rette for meg med tanke på at jeg ikke får skilt de om det skulle gå riktig galt
har lyst på levendefødere også, men ikke molly eller platy! Guppy har jeg jo og Endlers kommer vel snart?? Hmm...blei vanskelig dette!!

Eller kanskje sjokolade-gurami?? Eller Lakris-gurami?? Mulighetene er mange....
What to do??
Nå er fiskene på vei til sitt nye hjem...der får de det bra!

Jeg har også fått tilbud om ett 160 liters akvastabil jeg bare må få plass til for det har jeg lyst på!! Men hvor?
Jeg må nok begynne å samle sammen litt slik at jeg heller kan ha to store og ett eller to små-kar! Hadde vært så fint med ett 160 liters! Tenk så mye jeg kan få gjort oppi der da! Da kan jeg kanskje ha Perle-guramier? De er sååå fine! Også kanskje kvitte meg med 112 liter'n? Lurer på om jeg må legge den ut på rubrikken her etterhvert?

Flott kar, men ikke helt den størrelsen jeg helst vil ha!
Må bare finne ut om perler kan gå sammen med Paletter?

Lurer på om folk har sluttet og lese tråden min? Er liksom ikke livstegn her inne?!
Men men, skriver nå uansett jeg da

Kjekt å kunne bruke denne tråden å se tilbake i også Og jeg er kanskje ikke den flinkeste til å oppdatere med bilder...Memo til meg selv...Legg ut bilder!!!

Lurer på om den ene paletten min har endt opp i fiskehimmelen? Kan ikke finne henne noe sted og nå har jeg endevendt (bokstavelig talt!) hele karet, men hun er ikke å se.
Stakkars! Er redd hun kanskje ble jaget for mye? Paret kan være rimelig tøffe når de setter i gang.:/

Skulle også ønske jeg bodde litt mer sentralt...som porsgrunn eller lignende...
Mye mer muligheter for å bytte og nærmere akvarieklubb også! Er ikke lett når man ikke har bil og har småbarn hjemme i tillegg...
Jaja..det går seg vel til på ett vis
Leser hele tiden jeg
men ikke så flink til å kommentere dessverre.

Når det gjelder paletter og perleguramier ,så har jeg ingen erfaring med dette.Paletter har jeg aldri hatt ,men perleguramier har jeg .
Disse går jo høyt oppe i karet og palettene holder seg vel på bunnen.Så sånn sett burde det vel kunne gå i et så pass stort kar ,selv om ciklidene er hissige når det er egg og yngel inni bildet.
Livstegn!! Så koselig

Jeg tenker også at fort kan bli litt "krig" når palettene har yngel. Men trenger jo ikke på død og liv ha disse oppi sammen med perlene heller...

Jeg må vel først og fremst trille min kjære rundt lillefingeren så han finner fram snekkeren i seg og lager ett bord til meg
Skulle ikke være så vanskelig...han har da tross alt bygd huset vårt og det står jo ennå
Nei...han er ikke utdannet snekker...Flinke mannen

Lotusen tviholder fremdeles på bladene sine og har fått plass midt i karet slik at de som titter inn må se den! Den er en av de finere plantene jeg noen gang har hatt!!:O

Tusen takk til deg Sølvi for plantene, nok en gang!!!
Kjekkt å høre at det går bra med Lotusen ,den skulle være "trygg" nå ,pleier å være ved nyplanting at den kan kaste bladene . Er også veldig glad for denne planten,synes den pynter opp veldig mye. Men hvis du vil holde den lav må du knipe av de stilkene som er lang. Selv bryr jeg meg ikke med det ,lar den vokse opp i vannflaten da den lager skjul for fisker i toppskiktet,perlene liker det veldig godt


Ellers er det jo kjekkt å ha en nevenyttig mann i hus ,du aner ikke hvor mye min mann har måtte laget til meg når det gjelder ting innen akvarihobbyen
Du får godgjøre han litt ( god mat og lit godt å drikke til) så han blir litt medgjørlig
Etter utallige timer på AF i dag har jeg endelig, kanskje funnet ut hva jeg har lyst til å prøve meg på...Lakris-gurami...

Enten Parosphromenus sp. "Blue Line" eller Parosphromenus Linkei!
Men det var ikke så mye info om disse...
Lurte på å ha de sammen med Perlegurami, men ingenting er bestemt ang. det ennå...
Jeg har lagt 112 liters karet ut for salg og har tenkt å flytte alle guppyene over til 70 literen som snart er tom for platy.
Syns det er fælt at 10 Voksne+ 10-15 guppy-yngel skal oppta en hel 130 liter alene når det andre fisk som kan bo der!
Får jeg solgt 112 literen blir det å få inn 160 literen i stedet

Snille mannen måtte flire litt av innlegget mitt i går og sa ja til å bygge bordet jeg trenger
Følger egentlig med porsa-bord, men med en bikkje som herjer med katten og en sønn som ikke har vett på å passe seg er det tryggere for alle at det står på ett bord som tåler en trøkk Texas-tilstander her i blant!! Kloremerker i parketten bl.a!!

Første bildet er av Lurven etter ufrivillig bad og påfølgende runde med børste og føner!

Bilde to er en ancistrus som speiler seg.
Åh, for en vakker katt! Og så dødelig fornærmet i blikket! Denne hadde ikke jeg heller forsøkt å irettesette når han bestemte seg for å klore parketten i sitt eget hus...

Neste katt her kommer med stamtavle, vi har allerede investert i stor katteluke. Først og fremst fordi å tre inn i sitt eget hjem med bøyd nakke er langt under Henry gammelkatts verdighet, og også fordi Sotus dunderpus ble tråkket på som veldig liten og er bredere enn han er høy. Vidunderlige dyr, selv om de antagelig er av mindre nobel ætt enn Lurven. Ingen av dem hadde på noen som helst måte funnet seg i bad, langt mindre føner, så vi har noe å lære der forstår jeg :o)
Skulle bare mangle at han tåler vann...
Han er 50% skipskatt og 50% norsk skogskatt. Han rager ca 30 cm over bakken og er en svært majestetisk og bestemt katt!! Han har også 6 klør på hver labb og er langbeint...ett sikkert trekk fra skipskatt linjene i ham!! Dette er stoltheten til far og blei adoptert fra min tante og onkel da de fikk ett kull med ikke fullt så planlagte kattunger...
Nyyyyydelig katt! Har selv to langhårede, svarte damer, med sterke personligheter. Digger dem, og den ene har gigapoter, slik som din

Lakriser syns jeg er en strålende idè! Gå inn på labyrintfisk.no, så finner du masse spennende lesestoff....
Tusen takk!! Og takkfor tipset! Skal rett inn å lese meg opp i morra!!
Nå tar jeg med meg tannverken og går å legger meg
Nattinatt!!
Endelig!!
I dag flytta resten av platyene mine! Og det var på hengende håret! Stakkars mobbeofferet mitt(palett-damen), hadde nesten ikke hale igjen!! Så nå er hun og hennes hann flyttet til ett annet kar der det bare er de to...Kanskje hun vokser til igjen?? Håper det Hun har i hvertfall farget godt ut igjen...!

Prøver akutt å få solgt 112 literen min....liten interesse ennå, men jeg må ha det ut for å få plass til 160 litern jeg SKAL ha! Hehe. Min kjære mann river snart av seg håret:O

Ble ikke veldig klok på Labyrintfisk.no...må man ha profil der? Når jeg søkte på de to typene gurami jeg lurte på så kom det ikke opp noe...??
Kanskje bare meg som ikke skjønner noe ennå...

Skal hvertfall se om jeg får tak Perlegurami...også får jeg se hvilken annen gurami som skal få lov til å bo der sammen med de

P.s. har man brukt hageslangen til å fylle karene med vann, så er det veldig lurt å tømme slangen for det vannet som blir igjen når du er ferdig....
DET glemte jeg:P
Yngel!!:d
Slo på lyset hos guppyene i dag... og der skvatt det små, grå skygger OVERALT!!
En av damene som har sluppet yngel i nattens mulm og mørke! Foret med artemia i dag(tørt, på boks), i håp om at noen av de overlever! Tror ikke jeg overdriver når jeg påstår at det var nærmere 40 av disse småtassene! Må ha vært mer enn en dame som har sluppet i løpet av natta..

Lurer også på hvordan det ser ut når paletter leker...disse to jeg flytta i går ser mer ut som om de sloss....fruen er rød/lilla i buken og rister for hannen, mens han er mer interessert i å sile sand...ikke har han noe særlig farge heller. Også jager han henne...ser sånn ut i alle fall. Han jager også stopper de og hun bøyer seg med buken mot ham og rister..
Hadde bare vært så inderlig morro om det kom yngel av disse etterhvert.
Kan jo selvfølgelig se om jeg har tatt feil han til hver hoe, men da må jeg vel demontere hele karet for å få tak i disse hannene...og det frister ikke akkurat :/

Hjelpes!!:O

Har jeg tatt meg vann(!) over hodet??
Satt å kikket inn i karene til palettene i dag og etter at jeg flytta de to mobbeofrene (hann og hunn), ser det nå ut til at jeg har to palett-par som leker...!!
De er nok litt for unge til å få det til ennå, men guri så morro det ville vært å få til to par! Kanskje ikke fullt så morro når yngelen tyter ut av karene, men dog...

Det er så deilig å slippe å styre ekstra med karene for å holde jevne vannverdier og slikt...det kommer fiks ferdig vann fra springen også velger jeg fisk etter det

Har begynt å leke med tanken på å få bygget ett solid akvariebord oppe også kjøpe en 70 liter akvastabil til sånn at palettene kan ha sitt eget hjørne.. med hvert sitt kar
2 forskjellige oppsett som sklir over i hverandre...har en plan der så får vi se hva det blir til
Når jeg tenker etter så har jeg vel egentlig ett hjemmesnekret hobby-bord som kan gjøre jobben, med noen små endringer vel og merke!
Fly forbannet palett??
Palett-egg!!! Hva gir du meg? Ett døgn etter total omvelting av innredning og bytte av kar har jammen meg det ene palettparet mitt lagt egg!

Er redd jeg kan ha ødelagt helt for de da Jeg var litt bekymret for damen siden ho var sporløst forsvunnet og hannen hadde mistet alt av farger. Men det viste seg jo at hun lå i en grop hun har gravd ut under rota og passer på eggene sine! Håper bare ikke jeg har ødelagt alt for vordende foreldrene. Stakkars...der er de igang med sin største livsoppgave også kommer jeg og blander meg! Jaja...får se i morgen om det er flere egg igjen..uff!!
Gratulerer med egg! Det vil jo helst gå bra, vil det ikke det da? Kjenner meg så godt igjen, blir så urolig at alt som egentlig går helt av seg selv går på tverke. Dette ordner seg, om ikke denne gangen så den neste :o)
Tusen takk for trøstende ord Det er nesten godt å høre at det ikke bare er meg som er bekymra for fiskene! Men føler meg som en kronidiot. Jaja..vi får se hvordan det går etterhvert!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap