Lenes lille aquaverden! (side 5)

Måtte bare sjekke i dag...og eggene er der fremdeles!!
Fryder meg over at jeg ikke ødela alt i går i vill begeistring over egg-legging! Var litt mer forsiktig og lyste inn med en lommelykt for å se og der hang de...i "taket" på rota.

Nå får vel stakkarane få litt fred...mor har i allefall fått fred i sjela
Må sette meg litt inn i foring av yngel nå da...har artemia "pulver" til guppy-yngelen og de spiser den så håper det går greit med den til palettene også...om det skulle dukke opp noen..*HÅPE*

Ha en fin dag
Produktive paletter
Sjekket igjen i dag og eggene er der fremdeles...så nå sitter jeg og leser til øyet blir stort og vått om forskjellig yngelfor.
Det har vist åpnet seg en helt ny verden ja!
Sitter å ellemeller mellom frossen artemia eller liquifry..
Jeg har ikke lyst til å starte opp artemiaklekkeri..liker ikke småkryp uansett hvor små de er!

Dyrebutikken har for fra "fina fisken" og etter det jeg har skjønt kan jeg få tak i frossen artemia derfra...
Noen som har erfaringer med den typen for? Jeg forer meg sorte mygglarver og flakfor til vanlig så dette blir en ny erfaring for meg
Håper noen har lyst til å kommentere litt på dette

Jeg forer med frossen artemia, og de er store. Tror ikke små yngel får mye ut av dette desverre. Men favorittmaten til sommerfuglciklidene er det

Frossen cyclops og dafnier er mye mindre, men er ikke sikker på at det er smått nok heller...
Okei Da vet jeg hvertfall hva det ikke er nødvendig å prøve... Skulle vel tro at de kan spise flakfor hvis jeg klarer å finknuse flakforet smått nok?

Er vel ikke det mest næringsrike, men burde holde til de blir litt større

Men...nekter å ta sorgene på forskudd! Jeg får ta det som det kommer også heller prøve og feile litt
Kan ikke annet enn å flire for meg selv da jeg leste at du ikke ville fore med artemia pga.at de er små kryp . Sånn hadde jeg det tidligere og sa at aldri om jeg skal klekke artemia. Men i dag klekker jeg artemia i ett sett og synes ikke det er ekkelt i det hele tatt. Micro-orm derimot kommer jeg aldri til å prøve meg på ,tenk om de plutselig kryper ut av boksen uææææhhh
Mikro orm er ikke så ille de heller faktisk.. De er jo ikke store, men mikroskopiske... Man kan såvidt se at de beveger på seg når man holder boksen på en sånn måte at lyset gir gjennskinn i overflata.. Hvis suppa beveger seg, så er det liv..

Eller ser det bare ut som en grå masse på kantene av boksen, som man stryker av med pensel, Q-tips eller finger og putter i akvariet..

Først når de kommer i akvariet ser man hver enkel "orm" som en tynn hvit strek som bukter seg i vannet før *sluk* den er borte i en fiskemunn.

Eneste med mikroorm er at blandingen de bor i kan lukte..
Trengte vist ikke å stresse med forskjellige for-typer...
Ble ikke yngel denne gangen, men de er i gang igjen, så en eller annen gang får de det til

Guppy-yngelen blir omtrent skutt ut av mødrene om dagen og nå begynner det å bli alvorlig mange i karet mitt...!
Jeg må ha fått tak i skikkelig hardfør guppy for mine nekter plent å dø...hvilket jeg er vanvittig glad for!!!

Ellers har det skjedd veldig lite her de siste dagene så kommer sterkere tilbake når det er mer å rapportere
Overvannsplanter...
Sitter å lurer på om en orkide vil klare seg om den blir satt med litt av rotsystemet under vann?? De skal jo ha ganske mye vann!
Har en knallfin en som kunne gjort seg utrolig bra i det ene hjørnet bak...også med fredslilje på andre siden...

Tenkte å ta av litt av jorda også brette et stykke nylonstrømpe rundt for at de ikke skal spre røtter helt vilt og for at de skal være enkle å flytte om det skulle trengs!
det skal også opp en hylle i hjørnet med hengeplanter på som skal "falle" ned bak karet og danne en utvendig "bakgrunn"!

Skal også finne en måte å få hengt opp lysarmaturet på...ser for meg en tynn kjetting som jeg fester i taket også surrer jeg den rundt armaturet.
Med en forsterkning under som armaturet hviler på...

Tror jeg ser for meg noe terrarie-lignende, hvis det er måten å forklare det på?
Vil at det skal bli ett frodig hjørne av stua..type oase midt i en stressende hverdag...

Legger ved to bilder for å illustrere tankegangen min...

Håper veldig på at dere legger igjen ett par ord om dere har en eller annen formening om dette!
Høres ut som et spennende prosjekt. Kanskje du kan ha ei blomsterkasse rett bak akvariet, slik at det på en måte går i ett? Vet ikke om det er mulig å skjønne hva jeg mener da men...
Blomsterkasse var ikke ikke så dumt! Kjekt å legge ut slike forslag for da kommer det gjerne flere innspill. Skjønte godt hva du mente For hvis jeg har blomsterkasse så kan jeg også ha andre planter som ikke er så bra å ha rett i vannet....!
Må forskes på:O

Det jeg da kan gjøre er å kjøpe en balkongkasse og henge på veggen...de er hvite og sorte de man får kjøpt på plantasjen og de stikker seg ikke så veldig ut hvis jeg bare finner planter som henger litt!
Eller hvis jeg drar karet litt ut fra veggen, så kan jeg få skjult den bak...
Nå kom det bare 100 nye ideer! Må bare minne meg selv på å ta bilder!

Også må jeg ha ett par "buske" planter som kan henge over karet på siden...
Må nok lure min kjære til en tur på plantasjen! Fort!! Helst i går....

Nå kjennes det ut som om hodet sprekker
Kanskje det er noen ideer å hente i søket på paludarium? Det er jo halvt akvarium, halvt terrarium...
Der var det en link ja!
Må deffintivt bli bedre på å bruke søkefunksjonen her!

Tusen takk for link...nå blir det vel en søvnløs natt med tegning, handlelister og uendelig mange muligheter
Skal koooose meg
Gode nyheter :)
I dag kom klarsignalet for å få inn ett kar til. En akvastabil på 160 liter!
Gleder meg masse.

Har kikket på paludarium og vært inne og nøye studert afrika oppsettet til tante astrid...hun er deffinitivt inne på noe der Fant også endel planter jeg kunne tenkt meg å bruke

Etter å lest side opp og side ned om coryer falt valget på dvergpansermalle i 130 literen og panda i 160 literen når den er innflytningsklar om ett par uker

Sitter å sikler på å sette opp ett killi-kar, men først vil jeg ha reker! Kan man sende reker om vinteren eller må jeg vente til sommeren med å skaffe det?

Lurte litt på å gi vekk 2 av de 4 palettene mine... har to kar oppe og går med to fisk i hver og det er jo bare gørrteit! Så hvis noen melder sin interesse så reiser nok de, også beholder jeg paret mitt

Eplesneglene jeg ikke ville ha, men som overlever på ren dævelskap uansett hva en gjør, begynner å bli store... ikke veldig store, men de har doblet størrelsen 4 ganger siden de kom i hus. En av de har tilogmed overlevd i ett kar med to jegersnegler oppi! Den blei flyttet til ett sikrere kar i dag!
Tror jeg kommer til å få 2 blå/lilla slik det ser ut nå og de er jo mye finere enn de brune/gule! De får heller flytte når jeg syns de blir altfor store...har ikke dekkglass der de bor heller, og vil ikke ha snegler på rømmen! Grøss!!:/

Etter en søvnløs natt har det hvertfall blitt skisser og planer nok for ett år framover i tid, men det mest spennende blir absolutt å få ferdig "Oasen"!


Perler og paletter
Hei!


Jeg har hatt (og har) dette forholdsvis lenge og det har aldri vært noe problem. Det til tross for at min perlehann er ganske bøllete. Men Guramiene er ofte i toppen av akvariet mens palettene regjerer sandteppet.
Perler og paletter:)
Heisan Så koselig at du la fra deg ett livstegn

Jeg har lurt på å ha perler og paletter i 160 literen når den er i hus. Da har jeg plass nok! Også kanskje en stim med kardinaltetra eller annen tetra...har ikke helt bestemt meg ennå. Men jeg SKAL ha en gjeng med Corydoras Panda oppi der.

Oppsettet blir da som følger:

Øverst Perler
Midten Tetra
Bunnen Panda/ Paletter

I håp om at det blir ett harmonisk akvarium.
Har en utvendig pumpe som er beregna på kar opp til 300-350 liter så kapasiteten er det ingenting å si på

Hvorfor skal det være så vanskelig??
Nå kommer det inn ett kar på 160 liter i løpet av uka....
Dette er karet jag skal ha overvannsplanter i!
Jeg sitter og kikker i fiskebasen etter fisk jeg kanskje kan ha lyst til å ha i karet, men det er jo så mange alternativer!

Leste litt om cherry-barbe og den blir nok anskaffet, også cory så klart!
Men vil jo ha litt mer fisk enn det også! Guppy "stimen" min vokser jo jevnt og trutt, så kanskje de skulle få flytte dit? Må likevel ha de ut av karet siden det de går i nå skal flyttes!

Får tenke litt mer på dette...

Har hvertfall noe som ser ut til å bli en hann og en ho av ancistrusene så de får nok ett hjørne med en hule i
Hvor langt kan man strekke den med gode råd?
Har endelig fått 112 literen ut av huset! Han som henta det var helt fersk og er familie-far med en håpefull på 3 år bl.a.
Han ville hive oppi fullstendig upassende grus og filter var greit nok, men han hadde satt seg i hue at han skulle hente fisk i dag!
Hvorpå jeg sa at hvis han kom tilbake og fikk filterguffe fra mine filtre burde det gå bra, hvis ikke kom fiskene til å dø av ammoniak og nitritt i løpet av gyselig kort tid!

ÅÅåååå!!! Det svir i sjela på en "innbarka" akvarist....
Men det verste er vel at en var sånn selv i starten...! Godt en har lært sier jeg bare og lenge leve AF!!!
Og der traff cory-dilla meg!!
Nå er det gjort...ingen vei tilbake...Jeg er forelska!!
I en småsprø gjeng med Panda!!

Fikk tilbud i dag og klarte jo ikke å stå i mot. De var jo så skjønne der de bartet rundt i sanda og koset seg!
Så i dag fikk 130 litern påfyll av fisk for første gang på leeeenge!

Har også fått tilbud om en leksgruppe Sterbai og håper de kommer ganske snart. Så da er bunnfisk til 160 literen i boks!
Gjett om ikke jeg skal kose meg!
De er altså så skjønne disse pandaene...mente vist det trengtes en stor-rengjøring i karet så de farter frem og tilbake mellom røttene!

Bildene bærer preg av at dette er ett kar med levendefødere som da ikke klarer på noe vis å holde seg unna når kameraet kommer snikende!!:o)
Gratulerer med nydelige bartefjes ;D

Man mååååå bare bli forelska i sånne. Og ja, levendefødere er skikkelige linselus...

Tusen takk!
Var bare flaks at jeg fikk tak i de...Til vanlig koster de 95 kroner stykket og i dag fikk jeg 6 til 300 kroner...de skulle ha tilbudet en stund så når jeg får inn mer penger skal jeg ha 6 til
Herlig fisk altså!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap