Lenes lille aquaverden! (side 9)

Lene Byholt
Har lest litt til nå og tror jeg skal holde meg unna Perosphromenus Deissneri i alle fall.. står at de bør ha arts-kar og da er jeg jo like langt.. Da vil jeg heller satse på P.Linkei eller P. sp "blue line":) "blue line" er jo bare nydelig!!


Jeg ar deissneri i den største selskapssuppa mi, og det funker fint det. Og om du bestiller Linkei, så er det stor sjanse for at du får deissneri alikevel, eller noe annet. Har forstått det slik, at når det gjelder lakriser, så får du nesten aldri det du hadde tenkt. Men alle er jo vakre, så pyttsann ;D

Her kan du lese mer om de ulike artene.
Okei Da er det vel egentlig bare å ta det er får Fine er de uansett!
Sitter litt og lurer på om jeg skal tømme 130 literen for levendefødere også heller lage nytt oppsett så jeg kan ha gurami/paradisfisk i den??

Eller få tak i en 160 liter for da kan jeg ha perlegurami også
Noen flere bilder:)
Bilde nr 1: Stakkars Frynse som blei skambanket av Poseidon...Fptt god plass i 130 literen nå og ser ut til å klare seg bra

Bilde 2: Ludwigia Inclinata

Bilde 3: Nymphoides pellata. Dette er egentlig en damplante, men som klarer seg fint i ett kar. Når den når vannflata med bladene vokser det ut nye blader som slippes og flyter til en annen plass og begynner å vokse ned mot bunnen igjen der... Og slik fortsetter den! Spennende plante!
Takk Lene, da ble det orden i sysakene her! Det er nemlig Ludwigia inclinata jeg dro med meg en bunt av. Riktignok en grønnere variant. Måtte jo slå opp, og da fant jeg denne plantesiden. Tenk, den hadde jeg ikke sett før!

Gratulerer med flotte planter og gøyal fisk, forresten :o)
Aldri så galt at det er godt for noe Godt du fant ut av det da! Spennende side du linket til, skjønt det kanskje er ett noe vrient språk for en på 27 år som sov seg gjennom disse timene:P
Puuuh..I dag har vi hatt strømstans...
Heldigvis ikke så lenge, men lenge nok til at jeg får litt hetta.
Alle 4 karene går greit om dagen og fiskene ser ut til å ha roet seg i sine nye omgivelser Foret med myggiser i går! snakk om festmiddag Håper pandaene fikk i seg litt også..tror det Det blir spennende med ett kaldtvannsbytte i kveld og se åssen de tar det
Lene Byholt
Aldri så galt at det er godt for noe:) Godt du fant ut av det da! :) Spennende side du linket til, skjønt det kanskje er ett noe vrient språk for en på 27 år som sov seg gjennom disse timene:P


Da var jeg 24 da du så dagens lys, og hadde allerede dengang brukt åtte år på å glemme all tysk jeg ikke hadde lært. Trikset er å bruke Google oversetter, kopier teksten, lim inn, og bruk fantasien. Det blir litt labbelensk norsk, men de glosene vi aldri lærte og et par vi aldri kommer til å huske uansett blir sånn nogenlunde oversatt!
Da skal jeg prøve det neste gang!

Kikket inn i 130 literen min nå...Pandaene leker
Litersyken er det ingen kur for...:)
Nå blir det fart i sakene!! Har fått tilbud om en 250 liter og skal avgårde og kikke på det på onsdagen! Ser for meg en miks av guramier oppi der!

Men først skal jeg bruke laang tid på innredning og få det slik jeg vil ha det med røtter og planter Gleder meg vilt til å komme i gang! Bruke litt av sommeren på å tenke og bestille diverse ting så kommer ikke alt på en gang og samboeren får ikke helt bakoversveis...

Håper virkelig karet ser bra ut!!
Å kj- kj- kjære som nasse nøff sier....!

Hvor begynner jeg hen nå??? Jeg har bestemt meg for å ha diverse guramier siden jeg nå får ett nytt kar, men det blir ikke så mange av dem...
Har tenkt på å ha de i 130 literen siden det er det mest stabile karet jeg har... Er ikke av de største typene jeg vil ha, så tror 130 liter blir bra!

Ender nok opp med levendeføderene i 250 literen!
Har veldig lyst på sjokolader, men tviler litt på sjokoladene siden det står at de helst vil ha levendefor...ekkelt! Eller er det noen som har andre erfaringer med disse??
Dyrebutikken her har sjokolader og lakris på fiskelista så skal inn å bestille der i løpet av uka... Da er det kjekt å få litt info om fiskene først!

Kommer til å legge ut ett spørsmål på Labyrintfisk også så får jeg se hva jeg får av svar etterhvert
Spytt gjerne ut om dere har noen tips!!
Regner med du får svar på Labyrintfisk ja. Ellers har jo Lisbeth masse erfaring med både lakriser og sjokolader
ja satser på det Har fått varm velkomst der og det er jo hyggelig. Men føler meg jo som en elefant på ett glassmagasin:P

Får slenge ut ett spørsmål og se hva svaret blir....
Ønsker meg bare så inderlig ett labyrint-kar!!
I dag kom jaggu samboer'n hjem med styrofoam-plater til meg:O
Lurer på om han var litt lei maset mitt nå gitt :P Han tenkte seg og kjøpte tre plater så jeg har litt ekstra om det skulle bli helt gale... Gleder meg til å få satt i gang og må bare få tak i gjøko poxydekk i følge sissimors tråd, men kanskje med litt mer brunt...
her skal det lages hjemmelaget bakgrunn så får vi se åssen det går:P Tror jeg må finne en løsning med plassering av utvendig pumpe for vil bruke den siden jeg nå har den Så får jeg heller finne ut hvilken størrelse jeg må ha på sirkulasjonspumpe(r) til 250 literen...føler at jeg må ha en på hver side for å få nok sirkulasjon!

Noen som har noen formeninger om hvilken og hva slags størrelse det burde være på disse??

Når far i huset bygde det siste akvariebordet sa han...heretter får du kjøpe kar som passer til de bordene du har...
Vel, mor tok far på ordet og gjør akkurat det! Det passer nemlig akkurat på målene til akvastabil karene på 250 liter :P Så det ender med en liten tur for å se på ett kar i ettermiddag og jeg håper inderlig det ser bra ut for 130 literen er full av riper fra forrige eier
Nærbilder er klin umulig for kamera bare zoomer inn på ripene:S

Satt oppe halve natta og skar på bakgrunnen og nærmer meg fornøyd!
Litt igjen så er jeg der
Nå haster det med 250 liter!
Jeg tok ett overblikk i karene mine i dag... har bare 130 liter og 70 liter oppe nå..siden det er sommer gidder jeg ikke å stresse med flere. Er altfor deilig å kunne være ute... 24 grader i skyggen her nå!!
Men jeg burde absolutt bytte ut 130 liter med 250 liter for plantene vokser i alle bauger og kanter! Denne gjødningen fra Akvariekjelleren er effektiv altså!

Legger inn ett par bilder..

Bilde 1 er 70 literen og bilde 2 er 130 literen
Hvorfor må jeg tilbake til 250 liter...
Hvorfor skal jeg på død og liv ha store kar? Jeg har gått til anskaffelse av en 250 liter og den har stått på badet i en uke nå i påvente av vanntesting...

Mens jeg sitter her og skriver holder jeg på å fylle det, men jeg kommer jo aldri til å tørre å sette det opp!
Skulle myrda for å fått ett på 160-180 liter i stedet for...bytte kanskje?

Mannen er jo kjempeklar for å få satt det opp og plantene vokser ut av karene her og trenger desperat luking!
Uff...unner ingen denne skrekkfølelsen man får ved å være med på lekkasjer. Dette karet er silikonert på nytt og har vært i bruk etter det, men jeg liker nå å være føre var jeg da!

Er det ingen andre som er redde for lekkasjer??

Uff, uff...
Tror neppe du hadde merket forskjell på 250 liter eller 180liter vann utover gulvet
Har hatt lekasje og alltid redd for lekasje men må ha mest mulig liter
nei er i grunn sant det du skriver... har bare hatt lekkasjer i silikonen så det har ikke vært de største, men vann er vann uansett nå er det vanntesta og funnet tett så da blir det nytt kar i løpet av helga tenker jeg
Nå endelig er 250 liter'n oppe og går.. Hadde ei venninne på besøk og ho meldte seg til litt frivillig grisearbeid og da ble det gjort i en fei gitt

Tok ett par timer for måtte jo først tømme 130 liter'n siden de skulle bytte plass! Men nå er alt på plass..har bytta filtermateriale i 2 av kurvene..kun midlertidig, men måtte gjøre noe! Holdt på å bli gal av tett filter hver 14 dag:O)

Nå svømmer det fortumlet panda rundt på en flate på 100*50 cm. Tror de koser seg
Har dessverre hatt frafall uten at det har blitt lagt merke til, men er heldigvis bare en Resten koser seg vilt oppi der med rengjort sand og masse mer plass å herje på
Kanskje planterøttene kan holde seg under sanda nå?:P

Men...jeg skal aldri mer klage på at jeg har kar der plantene vokser ut av karene...det går usannsynlige mengder planter i en 250 liter!:O
Jaja...da har jeg noe å svi av gubbens skattepenger på Blir nok en tur på akvariekjelleren for oppdaget i dag at den utvendige pumpa lakk Er i toppen så det er sikkert en pakning som trengs å byttes ut

Bilder kommer når den verste tåka har lagt seg om noen timer
Helv#%
Den utvendige pumpa bestemte seg for at søndag kveld etter rens og akvariebytte passer det fint å begynne å lekke skikkelig! Ikke bare en dråpe her og en dråpe der som det var tidligere i kveld...Neida! Det rant!

Så meg nødt til å rett og slett kickstarte ett Fluval 4 filter jeg hadde liggende i stedet for å våkne til 250 liter vann på stuegulvet og tørrfisk i karet...!

Akvariekjelleren here I come!
Blir dyrt for stakkars mannen min detta:S
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA2013
Reklame for plussmedlemskap