Eplesnegle egg

For annen gang har de gule Eplesneglene mine lagd egg. En klase med egg på akvarieglasset. I en 70 .- med bare Molly.

Oppdaget eggene i dag, så de må ha vært lagd i natt.
Men dette skjedde for flere mnd. siden også, og da ble det ikke noe av eggene, de stivnet tilslutt til en steinhard kladd.
Nå er jeg redd det samme vil skje igjen, har noen et forslag å komme med, slik at de overlever ?
Hørte en gang av en kar at han pleide å bruke en pipette, til å vete eggene med en gang i blandt, en slik som en bl.a. bruker til å dryppe øynene med.
Noen her som vet om dette stemmer?
Vet desverre ikke, men Heidi Ingdal vet det sikkert
Mener å ha hørt noe om at man bør senke vannstanden slik at eggene kommer lenger unna lyset og varmen. Men jeg er ikke sikker. Vent på bedre svar
Robert
Mener å ha hørt noe om at man bør senke vannstanden slik at eggene kommer lenger unna lyset og varmen. Men jeg er ikke sikker. Vent på bedre svar:)

Eggene henger på glasset ganske langt unna varmekolben, og ganske nære toppglasset, men har jo lysarmatur som går over karret på langs da.....
Venter på bedre svar jeg, takk
Lyset varmer en god del det også, det var det jeg tenkte på
Robert
Lyset varmer en god del det også, det var det jeg tenkte på:)

Skjønte det
Inaktiv bruker
Hei.
Jeg fikk eplesnegle egg en gang, og klasen stivnet skikkelig. Men etter en stund begynte de å klekke. Jeg tror disse klasene skal være harde. De er som hønse egg, harde utenpå og myke inni:-p
Klasen min satt også veldig nærme ene lysroret, uten dekkglass,mendet gikk fint.
Men jeg lot de forrige sitte på glasset i ca. 2 mnd. og da ikke noe skjedde da, så fjernet jeg dem.....nå har jeg skrevet opp dato`n da jeg opdaget disse nye, så jeg ikke kaster de for tidlig......
Inaktiv bruker
Jeg hugser ikke hvor lang tid det tok med mine, men det tok en stund. En måned kanskje.
Men la den henge å se hva som skjer.
Hvis den henger på akvarieglasset så kan den bare henge der. Men henger den dårlig fast så ta den ned og legg den på en liten isoporbit ol. Det klasen trenger for å klekke er varme og fuktighet. Man skal ikke ha vann på eggklasen. Hvis det er varmt i karet og fuktig nok så skal dette gå bra.
Eggklasene skal være harde og tørre til og begynne med. Etterhvert så vil klasen beggynne å bli gråhvit og går i oppløsning. Sneglene vil da finne veien til vannet selv.
Hvor varmt er vannet i karet ditt? Hvis du ser det er kondens i karet om morgenen så er det fuktig nok. Mine eggklaser klekker etter 12 dager. Har dine ikke klekket etter 3 uker så er det bare å kaste dem. Det hender de legger ubefruktede klaser også hvis de ikke er blitt paret. lykke til.
Takk! Har kopiert dette du skrev her
Jeg har mellom 28 og 30 grader i karret mitt
Perfekt temperatur og fuktighet for å klekke egg. Men generelt hvorfor ha så høy temperatur? Har du fisker ol. som trenger veldig høye temperaturer.?
Heidi Ingdal
Perfekt temperatur og fuktighet for å klekke egg. Men generelt hvorfor ha så høy temperatur? Har du fisker ol. som trenger veldig høye temperaturer.?

Mollyene mine trives v denne tempen
Og de yngler vilt
Må fortelle at i går satte jeg ved siden av akvarie mitt i stua, og kaster et blikk bortpå glasset, og hva så jeg?! Joda, en drøss med små snegler, som jeg antar er Eplesnegler?! For de lignet ikke på de små rosa snyltesneglene som gjerne følger med nå en kjøper ny planter.

Men samtidig så så jeg at vannet var blitt litt mere mørkt og litt grumsete.
Så nå er spørsmålet, kan jeg slamsuge visst om atte jeg gjør d forsiktig, eller bør jeg vente en stund?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap