- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Tigersnegle overlevde 2 døgn uten vann
Tigersnegle overlevde 2 døgn uten vann
For tre dager siden romstrerte jeg litt i det ene akvariet.
Tok ut en rot å la den på gulvet, la den så i akvariet når jeg var ferdig.
I går så jeg til min store skrekk en tigersnegle på teppet hvor jeg hadde lagt rota (innat spisestuebordet).
Teppe er mørkt og holdt på med akvariet kl.21 på kvelden, så ikke at den lå igjen
Ble kjempe trist, tenkte at den måtte være død, kan umulig ha overlevd 2 dager uten vann.
Men ville gi et forsøk.
Tok en isboks og fylte den med vann fra akvariet og la snegla på den ene siden av boksen.
En time etterpå kikket jeg nervøst oppi der..og seee...den var på den andre siden av isboksen!!
Unødvendig å si at jeg ble kjempe glad og overrasket.
La den tilbake i akvariet, og siden har den svimset rundt og kost seg.
Neste gang jeg tar opp røtter skal jeg se nøyere etter om det følger med noe :S
Tok ut en rot å la den på gulvet, la den så i akvariet når jeg var ferdig.
I går så jeg til min store skrekk en tigersnegle på teppet hvor jeg hadde lagt rota (innat spisestuebordet).
Teppe er mørkt og holdt på med akvariet kl.21 på kvelden, så ikke at den lå igjen
Ble kjempe trist, tenkte at den måtte være død, kan umulig ha overlevd 2 dager uten vann.
Men ville gi et forsøk.
Tok en isboks og fylte den med vann fra akvariet og la snegla på den ene siden av boksen.
En time etterpå kikket jeg nervøst oppi der..og seee...den var på den andre siden av isboksen!!
Unødvendig å si at jeg ble kjempe glad og overrasket.
La den tilbake i akvariet, og siden har den svimset rundt og kost seg.
Neste gang jeg tar opp røtter skal jeg se nøyere etter om det følger med noe :S
Postet 23.01.11 kl 12:45
Postet 23.01.11 kl 12:58
Postet 23.01.11 kl 13:02
Postet 23.01.11 kl 13:08
Postet 23.01.11 kl 13:15
Ja sant. Noe så tregt måtte bare bli kalla Spido.
Her har Spido lagt sin elsk på ei kokosnøtt som er dekorert med hvite prikker. Ikkje tørt røre dei eg i tilfelle det kunne bli flere av dei.
Må altså på jakt etter flere da siden det ikkje blir noe fart i eggene etter den. Egentlig heilt harmlaus Spidoen da.
Her har Spido lagt sin elsk på ei kokosnøtt som er dekorert med hvite prikker. Ikkje tørt røre dei eg i tilfelle det kunne bli flere av dei.
Må altså på jakt etter flere da siden det ikkje blir noe fart i eggene etter den. Egentlig heilt harmlaus Spidoen da.
Postet 23.01.11 kl 13:23
Endret: 23.01.11 kl 13:24
Postet 23.01.11 kl 13:51
Ja snegler kan overleve utrolig lenge uten vann. De har en egen forsvarsmekanisme som utløses i sånne situasjoner hvor de f.eks går ut av et kar. Så kan de bli liggende flere dager og da trekker de seg inn og går i dvale. Da senker stoffskiftet seg så de ikke bruker hverken fuktighet eller luft.
Jeg hadde en sending av epler engang som var borte i posten i 11 dager. Mottakeren var spendt da omsider pakken kom ...alle levde....utrolig...dette var på sommeren. Derfor trenger ikke snegler hverken vann eller luft når de sendes f.eks i posten.
Jeg hadde en sending av epler engang som var borte i posten i 11 dager. Mottakeren var spendt da omsider pakken kom ...alle levde....utrolig...dette var på sommeren. Derfor trenger ikke snegler hverken vann eller luft når de sendes f.eks i posten.
Postet 23.01.11 kl 14:02
Postet 23.01.11 kl 14:04
Heidi IngdalJa snegler kan overleve utrolig lenge uten vann. De har en egen forsvarsmekanisme som utløses i sånne situasjoner hvor de f.eks går ut av et kar. Så kan de bli liggende flere dager og da trekker de seg inn og går i dvale. Da senker stoffskiftet seg så de ikke bruker hverken fuktighet eller luft. Jeg hadde en sending av epler engang som var borte i posten i 11 dager. Mottakeren var spendt da omsider pakken kom ...alle levde....utrolig...dette var på sommeren. Derfor trenger ikke snegler hverken vann eller luft når de sendes f.eks i posten.
Har du Tigersnegler også
Postet 23.01.11 kl 14:14
Postet 23.01.11 kl 14:20
Postet 23.01.11 kl 14:22