Vedlikehold av vannverdier

Hei!

Jeg lurer litt på hva folk vil anbefalle for å endre på og stabilisere vannverdier? tenker hovedsakelig på GH her. Jeg bor i Oslo og har derfor svært mykt vann i springen. dette vises også på tester jeg har tatt av vannet i akvariet mitt, det ligger vell på rundt 1-2dh. Skulle gjerne ha økt den litt, da flere av fiskene og dyrene jeg vurderer trives best i litt hardere vann. Jeg har også oppdaget at jeg har fått med noen små sandsnegler på en plante, og disse kan iblandt krype opp langs glasset. Dette skal jo være et tegn på mistrivsel, og det eneste jeg kan se som er galt er GH verdien, som ligger på grensa eller rett under det de liker. Med mindre det skyldes mye amoniakk da, akvariet har stått i 10 dager nå.

vell, det jeg lurer på er hva som er best av å bruke gh salt, eller å kjøpe stein som vil gjøre vannet hardere? Jeg tenkte meg å få det opp til 5-8dh omtrent.
Altså hvilken av disse to som er best.

Jeg har forøvrig også kjøpt et kh/ph salt, for å prøve å øke kh noe. har etter hva jeg kan bedømme gjort det riktig i forhold til bruksannvisningen, 1 måleskje per 100 liter for å øke kh med 5. Jeg har et 60 liters akvarium, og har tilsatt 1/4 måleskje 2 ganger. kan ikke eeegentlig se at det har blitt så veldig mye forskjell, kanskje littegrann. burde jeg tilsette mer? er litt redd for å bruke for mye, har jeg har lest noe om at reker missliker slike ting i vannet, og jeg har lyst til å ha noen reker senere.
Ja, dette ble litt langt. setter pris på hjelp ihvertfall =)
Inaktiv bruker
Heisann!

Ville brukt det som heter "GH/TH+" Denne får du kjøpt på din nærmeste dyrebutikk eller du kan bestille den på nettet.
Vær klar over at om du bruker "GH-salt" vil ikke snegler og evt. maller/pansermaller sette så utrolig stor pris på dette.

-Erik
takk for svar =)

Gh/th+ er et Gh salt, eller?

er det eventuelt noen annen måte å øke det på, som ikke vil gå utover snegler?
Inaktiv bruker
Eirik Granly Foss
takk for svar =) Gh/th+ er et Gh salt, eller? er det eventuelt noen annen måte å øke det på, som ikke vil gå utover snegler?


Hei igjen!

Nei, "GH/TH+" og "GH-salt" er to forskjellige typer kunstig GH økning.
Den førstenevnte kan brukes med snegler i karet.

-Erik
okay, da så. takk for hjelpa =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap