Lek?

Har et kakadueciklidepar i selskapsakvariet mitt.. I dag så jeg at de to var inni en av de små pyntetingene jeg har i akvariet mitt... Begge var der samtidig i den lille pynten.. Nå er hunnen der alene, kikker litt ut av og til, men holder seg for det meste der.. Har de lagt egg? Kommer jeg til å få yngel? Hva skal jeg ev gjøre om jeg får yngel? Vil jo helst ta de ut derfra da få grunn av at jeg har to slørhaler som sluker i seg alt som ser ut som mat.. Hva skal jeg fore de med i så fall?? Bor ikke i nørheten av dyrebutikk, så får ikke kjøpt noe fiskemat med det første.. Har kun flakfor og tabletter, det holder vel det?? Er det noe mer jeg bør gjøre om jeg vil ha en del yngel? Legger ved bilde av hunnen i pynten hun holder til i...
Jeg kan ikke besvare alle spørsmålene dine, men det er mulig at de har lekt. Det finner du ut av etterhvert I hvertfall om en ukes tid. Om hunnen begynner å grave igjen åpningen er det et sikkert tegn og om hun tilbringer mer og mer tid i hula er det et godt tegn.

Uansett er neppe slørhaler gode kamerater for kakadueciklidene dine om du ønsker oppdrett som du selv sier, uten at jeg har prøvd eller sett den kombinasjonen.
Jeg ville fjernet de fiskene som setter oppdrettet i fare heller enn egg og yngel. En god metode er å ta en bøtte over hula hunnen ruger inni mens du fanger inn de andre fiskene om det blir panikk i karet.

Er du heldig får du yngelen til å akseptere tørrfor samt beite på filtersvamper, planter og lignende i karet. Sannsynligvis trenger du levendefor for å få fram større kull av yngel, men noen bør vel kunne overleve uten.
Artemia egg bør kjøpes over nettet da prisene og kvaliteten i butikkene stort sett er hårreisende om du ønsker å prøve med levendefor.

Lykke til hilsen Ola
Tusen takk for svar
Prøver å få solgt de 2 slørhalene mine, da de ikke går så godt overens med resten jeg har i akvariet heller så... Får håpe det blir noen yngel til overs da..
Har en kjempestor flyteplante akkurat nå med utrolig mye røtter, så er god gjemmeplass der..
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap