Gravid?

hei. jeg tror guppy hunnene mine er gravide, siden de er blitt så store. men hvordan vet jeg at de er gravide? har akkurat kjøpt fødeboks i tillfelle....
du ser at guppyene er gravide når de får en sort flekk bakerst på buken(husker ikke hva det heter i farta) og når det nærmer seg fødsel ser buken firkantet når du på ser fisken fra siden.

hvis du har mye planter i akvariet trenger du ikke fødeboksen...det er bare unødvendig stress for fisken som kan holde igjen yngelen...og dø av det!!

jeg har guppyer selv og de er aldri i fødeboks eller lignende...har heller brukt penger på planter og det funker fint.
har 30+ yngel her nå.

håper dette var litt svar hvertfall og lykke til!
Hei
Rett før di skal føde blir magen dems firkantet, fordi den er så stor.
Er du heldig kan du se sorte små prikker gjennom buken, som er øynene til yngelen.
Noen guppyer svømmer opp og ned i akvariet litt små stresset, noen prøver å gjemme seg litt bort og jager vekk uønsket besøk fra andre fisk, hihi.
Noen ganger kan andre fisker svømme etter den gravide å snuse og nappe dem i "fødeåpningen" fordi di lukter mat :S

Noen sier at du må se etter en sort flekk neders på magen.
Men...sort flekk er ikke noe bevis på at de er gravide. Det er mye diskusjon om dette. Noen mener det betyr at de er gravide, noen mener det er helt vanlig, noen mener det er tegn på at de er kjønnsmodne.

Jeg ville ikke anbefale fødekasse, da dette kan lett stresse fisken.
Hun kan holde igjen på yngelen i dager/uker, føde dødfødte yngel og også dø selv.
Men er også di som har suksess med fødekasse.
Men greit å vite om ulempene også.

Jeg ville haller gått for å ha masse gjemmesteder og planter, mose i akvariet.
Mye bedre for mamma og barn, og skulle det bli frafall på noen..så er det sånn naturen er, og du beholder di sterkeste.
Uansett guppy avler i et kjør, snart har du flere enn du har plass til

Lykke til

Du hvet di er gravide når di blir enorme
Men se gjerne på dem før du forer, mange får en stoor mage etter di har spist seg gode og mette

hihi..der var det ei som postet rett før meg ja
dobbelt opp med info
takk for alle svar
jeg har to svære gullfisker i tillegg til guppy, så derfor valgte jeg å kjøpe fødekasse.
jeg kjøpte begge de to hunnene mine samtidig, og da var den ene mye mindre enn den andre, men nå er de like store begge to kan det være for at den som var minst har spist mye? de spiser mye begge to, og de er aktive.
når den ene hunnen er gravid, kan man merke det på hannen da? jeg har bare en hann, og han virker veldig ensom... han gjemmer seg borte ved plantene helt for seg selv... er dette uvanlig?
- og når skal jeg ta guppiene i fødekasse?
Som sagt..hannen kan finne på å jage den gravide guppyen for han lukter at det er yngelmat på gang :S

Begge to kan godt være gravide om di ble holdt sammen med hanner i butikken.
Men di lagrer også på sperm( tilfelle dårlige tider, haha)
Så di kan godt bli gravide uten en mann tilstede.

Kan se det på mine hunguppyer, hvis jeg legger pellets(tabelettfor) i akvarie.
Da blir di ekstra godt å runde rundt maven..pga mye mat.
Men dager etter er magen slik den var før di spiste.

Han guppyer pleier å være ganske sosiale hos meg, svømmer blandt damene å parrer i et sett.
Kan være han er litt engstelig for nykommerne??
Men som regel pleier di å "kjøre rett på" dem og være nysgjerrige.

I går kveld..måtte jeg avlive den ene guppyhannen min :S
I 5 dager nå, lå han i toppen av hjørnet i akvariet mitt å sturet, med ryggfinnen ned.
Spiste ikke, og i går lå han på bunnen..orket ikke løfte seg..bare la seg på siden, og finnene..sluttet å "vifte".
Rørte litt på seg, og så "datt han sammen" igjen.
Neontetraene mine sirktet rundt ham som gribber.
Så bestemte meg for å avlive ham.

Rett etterpå svømte neontetraene rundt i hele akvariet..sirklingen var over.
Jeg ville ikke hatt guppy i fødekassa før den var heltsprengferdig og firkantet.
Graviditeten varer 4-6 uker.

Hvet ikke hvor lenge du har hatt gullfisk og guppy sammen..men siden gullfisk blir ganske stor.
Så er det sjangse for at voksen guppy kan ende opp som dyrt for :S

Kan jeg få spørre om hvor stort akvariet ditt er?

Her er noen tips jeg fant til deg:


Guppy formerer seg lett og føder levende unger.
De kan føde ca hver 28 dag ved optimale forhold, og trenger ikke å bli befruktet hver gang, da de kan lagre sperm over lengre tid i magen. Drektighetstid kan vare helt opp til 72 dager dersom temperaturen på vannet er lav, eller dersom hunnen er stresset.

Man bør ha 2-3 jenter pr gutt for at jentene skal slippe å bli jaget rundt hele tiden og til slutt dø av utmattelse.

Når en levendefødende fisk er gravid får de en svart flekk (som etterhvert øker i størrelse) ved roten av halen. Også kalt gattåpning. Fiskens endetarmsåpning.

Tegn på at fødsel er nærstående:
1. Buken er stor, og virker nærmest som en firkant.
2. En frisk, drektig guppy har glupende appetitt, men siste døgnet før hun yngler, vil hun vanligvis ikke spise særlig.
3. Hun kan også begynne å oppføre seg unormalt, som f.eks svømme med hodet ned og halen opp, gjemme seg, elller bare hvile nede på bunnen.

Dersom punkt 2 eller 3 pågår over flere døgn, så er det mulig at det har oppstått komplikasjoner.

Hvis du har lav temperatur i karet, fødsel lar vente på seg, og hunnen nekter å spise i mer enn to døgn, så kan man gradvis øke temperaturen til 26 grader. Men ikke øk temperaturen mer enn én grad per døgn. Hunnen vil da mest sannsynlig føde i løpet av et par dager.

Når du har en gravid guppy, har du 3 muligheter:
1. La fisken være så den føder i akvariet, eller
2. putte den i en flytende fødekasse/nett i akvariet, eller
3. putte den i ett eget yngelakvarie.

De kan ikke leve for lenge i fødekassa, og ihvertfall ikke til de blir voksne! Selvfølgelig går det greit at de er i fødekassa en uke eller to, men etter det må de flyttes. Sørg også for å flytte moren når hun er ferdig med å føde, ellers kan hun spise opp sine egne unger.
Husk også at det stresser fisken veldig å bli flyttet rundt fra akvarie til fødeboks for så å flytte tilbake til akvariet

Hvis du følger alternativ 1, så må du sørge for å ha masse gjemmesteder for yngelen. Dette ordner du ved å ha masse planter, røtter og aller helst litt Javamose som de kan gjemme seg inne i.

Man kan begynne å fore yngelen med engang, enten med vanlig flakfor som man knuser til støv, bruke nyklekt artemia eller kjøpe yngelfor i en dyrebutikk.
Mates 1 til 2 ganger daglig.

Yngelen er fargeløs ved fødsel, men begynner å få farge fra 3-8 ukers alder.
Noen yngel kan være rød, andre kan være blå, mens noen er kanskje gule og grønne. Blir som regel en god miks

Å bytte vann når du har yngel er som regel ikke noe problem. Rent vann skader aldri fisken.
Men om det er vesentlig forskjell i vannet i karet og byttevannet, er det klart at det kan bli ett sjokk for fiskene.
Man bør alltid sørge for at vannet man bytter til ikke avviker så mye verken i Ph, Gh eller temperatur.

Yngelen kan flyttes tilbake til akvariet der foreldrene er når de er litt under halvparten av de voksnes størrelse

Følg denne "bruksanvisningen" så skal du nok klare det.

skrevet av Høyer'n
takk, det var mye nyttig informasjon
jeg vet ikke helt ca hvor stort akvariet er ( det tillhører egentlig ikke meg), men om jeg skla tipper så er det rundt ca 60-80 l. selv synes jeg det er ganske så stort .
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap