Ren blåst sand hos dyrebutikk?

Hei, vi har ingen Biltema foretninger i nærheten, så jeg skal innom dyrebutikk for å få tak i sand. Jeg har fått noen pansermaller idag, og selv om grusen min er litt avrundet så vil jeg ikke sjangse - så jeg har bestemt meg for å ha sand og grus sammen. Jeg så noen bilder av dette og det så veldig fint ut!

Uansett, jeg tenker å ta ut noe av grusen og antakelig ikke ta den opp igjen, men lurer på noen snedige tips for minst mulig grums.

Får man kjøpt sand som er såpass rein at den ikke støver og grumser vannet?
Grusen jeg kjøpte var så inni hampen skitten at selv om jeg skrubbet den først, så måtte jeg ut med alt av vann og ta ut all grusen og rense på nytt, TO ganger.

Har ikke veldig lyst til å gjenta dette, så jeg tenker å gå veldig forsiktig fram.
Jeg så de som hadde blandet,skrev at de tok først litt sand oppå grusen, og deretter bare dyttet det litt med handen så sanden skled under grusen, og etterpå la noe sand over grusen som nå var blitt litt tettere av sanden på undersiden.

Hva er foresten lettest/grumser minst av våt og tørr sand som treffer vannet? Jeg tenkte jeg kunne væte sanden først i en bøtte, og så ta en kopp (og holde handen over når jeg fører den ned i vannet) og så tømme det forsikitig utover bunnen. Noen som har prøvd?

Mest spent er jeg på om dyrebutikker faktisk har ren fin sand som ikke grumser. Regner jo med litt sånn mikrobobler og litt grums fra grusen, men forhåpentligvis ikke så det ser ut som ruinene til en atomkrig. XD (

Må man ta ut mye av vannet? Jeg kommer sikkert til å fjerne noe av grusen så da synker jo vannet en liten smule ihvertfall. Jeg har ca ti bøtter jeg har kjøpt til de andre gangene,som bare har blitt brukt til akvariet, men håper det skal kunne gå uten å ta bort så mye.

Hei jeg bruker råda sand den fineste den gidder jeg ikke å vaske pga det er så lite møkk i den. Når jeg fyller på i karet bruker jeg en brusflaske 1,5L som jeg fjerner bunnen på lager en trakt ut av den og styrer sanden dit jeg vil ha den.
Den måten syns jeg funker bra og lite grums i vannet.
oi det var smart med ei brusflaske! tror jeg skal prøve. grumser sanden mer om den er tørr eller våt før den kommer i vannet?

og fjernet du noe av vannet? tenker jeg må fjerne plantene med størst blader,eller bare tørke av de etterpå.
Hvis du skal bruke flaske metoden er det lettest med tørr sand våt sand vi bare tette flaska.

Tar som regel ut 20 liter og tar ut mere hvis jeg trenger ser det ann litt.
Når jeg er ferdig tar jeg håven og og tar opp det lille gromse som er i vannet og tar et godt vannskifte ettter på.
ahh, skjønner! Flotte tips! Høres mye enklere ut enn slik jeg har måtte gjort andre ganger, hvor jeg har tappet ut vannet i bøtter og det har blitt like grumsete når jeg har tømt det i akvariet igjen. Har jo følt at det har vært helt bortkastet dobbeltarbeid. Men regner jo med en del grums når jeg roter i grusen og fjerner noe av den, men jaja..får bare håpe på det beste :P
Hei
Kjøpte et nytt akvarium i dag for 2 av gullfiskene mine som har begynt å miste skjell.. (Noen som vet hvorfor??)

Akvariet jeg kjøpte er ca 50 liter og jeg tenkte det kunne være fint om jeg brukte ren og fin sand i dette akvariet. Jeg begynte med å legge sanden i akvariet og helte etterpå oppi vann. Det er fremdeles litt "tåkete" i akvariet, men det kan være luft fra pumpa.

Ser ut til å bli veldig bra, så håper jeg at gullfiskene mine blir friske..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap