4-5 mnd etter oppstart av 280l

Hei

det er nå 4-5 mnd siden vi starta opp storkaret, og det har så langt vært en gøyal Hobby. Guttungen koser seg veldig med fiskene, og det som er oppi karet.

Hver uke skifter vi 25-30% av vannet, og slamsuger så godt vi klarer, samt at planter stelles og klippes. En gang har vi og gjort rein slangene mellom filter og karet.

Så er spørsmålet, hva nå??? er det noen sånn stor-reingjøring vi bør gjøre, bør filteret åpnes og renses på noen måte???

Vi har og litt algevekst nå, er det noen måte å begrense dette på, utover vannskifter, og slamsugingen hver uke??? det er noen grønne som er som jevn velur, og så er det noen sånne mørke dusker....

I karet er det Guppi, sverddragere, perleguramier, scalarer, tre sugemaller, metallpansermaller og leopardpansermaller...

Innspill for vedlikehold og mindre alger, mottas med takk.


Vegard
Du gjør en bra jobb som det er nå synes jeg.
20-30% vannbytte i uken er perfekt.
Kjøp deg et dråpetester kit og mål verdiene dine i vannet av og til.

Pumpen skal du rennjøre når du ser at den mister litt av trykket sitt. Altså trykket på utblåsningen. Selv venter jeg ikke til trykket blir redusert, jeg har bare fast tid på rengjøring av pumpene. Her gjøres det hver tredje måned.

Algevekst kommer som regel av for mye mating. Kan også komme alger hvis akvariet har for mye sollys på seg. Alger er forøvrig ikke til og unngå, alle får alger før eller siden i varierende grad. Er mange typer alger som trives i akvarium
Du får kjøpt diverse algemiddler, men med varierende resultat, og i verstefall fiskedød. Det finner du mye om her på forumet hvis du bruker "søk" funksjonen
Jeg bare legger til under filter-rengjøring: Ikke vask det gullende rent, da dør bakteriekulturen din. Ta ut svampene og klem dem forsiktig i en bøtte med akvarievann. Ta gjerne ut selve pumpen og gjør den ren, etter lang tids drift (år så vidt jeg forstår) så kan selve rotoren trenge litt rengjøring, men det varierer fra pumpe til pumpe. Det viktige er å behandle bakteriekulturen pent


"det er noen grønne som er som jevn velur," Grønnalger, og det vil du til en viss grad alltid ha. Hos meg ser jeg at jeg får slik "velur" om jeg er litt dårlig på vannbyttene eller det går lang tid mellom hver gang jeg skrubber glasset. De tar også av om det kommer sollys på glasset, men det er mest et sommeproblem her i gården Det meste av algeetende fisker synes dette er super kost, men får de for mye annen mat så gidder de ikke gnage i seg alger.
I tillegg får jeg noen grønne små "flekker", som egentlig ikke har så mye "pels", disse spiser ikke fiskene, og de må skrubbes av (bruk litt filtervatt, svamp eller noe annet som ikke lager riper i glasset). Disse "flekkene" har jeg hørt at skal være et godt tegn på at akvariet er i balanse.

"og så er det noen sånne mørke dusker...." Dette høres ut som penselalger, som er nesten umulig å få vekk helt på permanent basis. Skrap dem vekk når du kan, og fjern blader som er angrepet.

Etter dette er det lys og vannkvalitet (både gjennom vannbytter og med hurtigvoksende planter) som er dine våpen mot algene.
Tusen takk for innspill

glemte å si at vi har målt vannkvalliteten jevnlig siden vi starta, og den har holdt deg stabil hele veien....


Geirern

Vet du og kjører am-top, samme filteret som oss, tar du opp alle tre etasjene i filteret og skyller av i blandt??? har tanker om at det i hvertfall i den nederste, jo må samle seg litt planterester etc, eller forråtnes dette raskt????

Skal man evt skylde en etg i filteret for hver gang, for å bevare bakteriene, eller hva??
Ja har bla 540 liter med Fluval 405 og Am-top 3338.

Jeg stopper am-top`en hver tredje måned og vasker alle kurvene i en bøtte med akvariumvann. (tar vannbytte på samme tid som pumpen)

Jeg har grov blåfiltermatte på toppen, den klemmer jeg forsiktig i bøtten.
De to andre nedre kurvene har jeg bioballer, der holder jeg kurven i bøtten med vann og rister forsiktig til bioballene er rene og fine.

Det er sånn filterene skal fungere. Det samles opp masse dritt, planterester osv.
Dette danner en bakteriekultur som spiser opp de bakteriene du ikke vil ha.
Jeg er ikke noe ekspert i denne prosessen :p

Derfor vi har innkjøringstid på filterene, for og bygge opp bakteriekulturen i filterene.
Derfor skal du ALDRIG vaske filterene i springvann. Kun i vann fra akvariumet, for og bevare de "riktige" bakteriene.
Hei

Det er samme filteret som vi har, og da jeg kjøpte dette, var det med ei sånn filtermatte til øverst, et sånn ullfilter, og så var det sånne porselens, eller kjeramikkperler til de andre etasjene....

så du mener jeg skal løfte ut de, skylde de i akvarievann, samt skylle litt utav selve huset de hyllene står oppi og da???

Bor forresten i Torridal, og det er jo ikke langt unna deg....
Den filtervatten/ullfilter er det bare og hive ut og erstatte med blåfilter eller svart filter. Samme greia. Noen kaller de for filtersvamp. Filtervatt går veldig fort tett og er ikke lett og rengjøre. Mye greiere med filtersvamp.

I de andre etagene har du bioringer som de kalles, løft ut de og rist hele beholderen med bioringene i oppi bøtta med akvarievann. Så ser du at du får vasket de godt nedi der.
Du kan godt skylle utav hele bøtta med dusjen el. Ligger igjen en del dritt der.

Det jeg gjør her, fungerer fint hos meg

Nei du bor i byen nesten, ikke langt unna
Noen bilder hadde vært morro, lykke til videre
Jeg var plaget med alger en stund, da kjøpte jeg algefjernetabeletter som jeg la i akvariet på et sted med god sirkulasjon. Jeg kombinerte dette med å ha av lyset i 2 døgn. etter dette har det hvert algefritt
Takk for tipset, og fiskene tåler dette???? Hva heter de tablettene???
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap