Dobbel pumpe til 125 liter

Heisann, Jeg tenker å kjøpe et 125L akvarium. Derfor lurer jeg på følgende. Jeg har et 60L med en Fluval U2 pumpe som jeg tenkte å bruke i 125L karet. Denne pumpen har 2 grovfiltre, fin filter og biologisk filter og passer i kar fra 60 til 110L. Jeg er veldig fornøyd med denne pumpen. Jeg har også en liten fluvalpumpe liggenes som passer til et 45L kar. Jeg vet at om jeg kun bruker Fluval U2 pumpen vil det bli litt for lite sirkulasjon, siden den kun maks går til 110L. Om jeg bruker den lille pumpen også, vil jeg få nok sirkulasjon i karet da? Kan man si det slik at pumpene utgjør 110L+45L slik at det i teorien passer til et kar på 155L?
Har lite lyst å kjøpe ny pumpe siden Fluval U2 pumpen nesten er helt ny.
Ideelt sett burde jeg hatt en utvendig pumpe, men har desverre ikke plass.

Håper noen kan hjelpe meg=)

MVH Lauritz
Literantallet produsentene oppgir på pumper kan du ofte dele på 2. De holder ofte ikke mål i forhold til hva som er oppgitt. Jeg har en 110l og i den har jeg en fluval 4+ dette synes jeg er helt passe i det karet. Men det kommer igjen ann på hvordan fisk du skal ha i akvariet ditt.

Men om jeg bruker begge pumpene, da blir det altså 400l/t på den ene pumpen og 200l/t på den andre pumpen. Skal ikke det bli 600l/t? Eller tenker jeg helt feil?
Er det ikke min 3 ganger vannet skal sirkulere i et akvarium? Og i såfall, da blir det 125x3=375
eller 600/125=4.8 ganger sirkulasjon.


Mvh Lauritz
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap