E noe gale med skalaren min .

eg har et 250l akvarium . med en invendig filtere og nettopp fått en ny eheim 2073 utvendig filtere . vann verdier er normale GH4 ph 7 og 0 nitrit.

fisk . 4 skalarer(3-5cm) 4 botia(fra3-5cm) 3pansermaller(under3cm) 5platy(små) 10 sebrafisk(små) 3sae(under 3cm) og 2 suge maller(under 3cm) .

den ene skalaren min er bare oppe i de ene hjøren og med munnen opp mot overfalten og ser ut til og puste litt unormalt . den spiser ikke :/ har vert sån i 1 dag no . begynnte etter eg instalerte den nye utvendige filtere. ser den er litt lyse rød med den ene finnen på siden ... alle andre spiser og er helt normale . forer med røde mygglarver diskus tør for og malletabelleter og litt vanlig flak for.

noen som har peiling på ka det kan vare ? og evt ka eg kan gjøre for og hjelpe den?

har et 54l akvarium som er klart til bruk men har ikke fisk i endå skal flytte platyene og sebrafiskene der snart .. bør eg ta ut den skalaren og putte den oppi der og se om den blir bedre?

kan se ut som den har noe i halsen :/ men vetsje eg . den er litt lyes rød på munnen og ..
ingen som kan hjelpe meg:/?
Hvor lenge har akvariet vært oppe i drift? Hvor lenge har du hatt skalarene?

Lot du det gamle filteret stå i og gå sammen med det nye, eller fjernet/stoppet du det?

Renset/vasket du filtermaterialet før du satte det nye filteret i gang?

Har du skiftet vann i det siste? Mye?
ca 2 måner siden det ble satt i drift . skalarene har eg hatt i ca 3 uker.

begge filterene går sammen no . tar ikke the gamle vekk før dei har gått sammen i 2-3uker.

renset/vasket ikke det nye filtere. tok bare av plastiken på det som var i plast og monterte det og satte det i drift.

skifter 1-2 ganger i uken 25%. dette sjedde dagen etter vannbytte . byttet van samtidig som eg satte in det nye filtere.
Plussmedlem
Så lenge du har sjekket alle de eksterne faktorene, som vannverdier o.l., kan det ganske enkelt være et sykelig individ du har her. Har opplevd det selv et par ganger med de scalarene jeg har hatt at en av de var av den svake sorten. Trenger ikke bety at det er sykdom i karet eller at det er noe galt med vannverdier, tungmetallforgiftning eller andre årsaksforhold.
Helt klart ikke nok oksygen i vannet.
Dette skjedde med min scalare også fordi jeg ikke hadde nok oksygen i vannet.
Har du luftpumpe?
Ps:den døde, men det var i fjor da.
Med innvendig pluss utvendig filter, samt luftstein, har jeg vanskelig for å se for meg at vannet mangler oksygen.
har luft pumpe ja så tror det er nokke annet en mangel på oksygen ...

noen andre forslag? 2 dagen no uten at den har spist :/
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap