Discus med sopp?

Har 6 discus i en 530 l. De går sammen med en stim kardinal, tre maller og en stim SAE. Har hatt discusene i ca ett år, de andre fiskene lenger. Innrømmer at jeg ikke er den ivrigste på vannbytter, men har god filtrering og har aldri hatt problemer. Forer to ganger daglig (discusbits, røde mygglarver/oksehjerte).

Før jul fikk jeg bedre tid, og ble en svært ansvarsbevist akvarist. Byttet vann 2-3 ganger i uken (20%, temperert vann rett fra krana...). Foret også litt ekstra. Like etter fikk den ene discusen noen grå, fløyelsaktige flekker. En annen hadde noen runde flekker på halefinnen. Behandlet med ESHA 2000 og ESHA Exit. Måtte behandle litt lenger enn tre dager, men fisken ble fin. Noen dager senere var den flekkete igjen. Slik har jeg holdt på siden. Forsøkt saltkur også. Noen ganger ser det nesten ut som den flasser. Litt mørk er den også, noen ganger. Men den spiser godt, puster normalt og er aktiv. De andre discusene har en og annen prikk...

Har helt fine verdier i karet, 0 på nitritt og nitrat, ph 6.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Bare to tanker ut av luften (sykdom er ikke min sterke side):
1 Hyppige vannbytter betyr ikke bare rent og fint vann, men også stress for fisken, og stress svekker fiskens immunforsvar. Litt større men sjeldnere vannbytter er kanskje bedre hvis fisken stadig drar på seg sykdom?

2 vann fra varmtvanntanker er omdiskutert. Varmt vann er f.eks. finfint for bakterier å bo i. I de fleste varmtvannstanker er temperaturen alt for høy til dette, men er tanken litt lavt stilt så kan bakterier godt overleve, og trives fint når de kommer i et akvarie med mer passende temperatur. Rørsystemene fra varmtvannstanker er gså fine å bo i siden temperaturen er litt lavere. Har du en gammel varmtvannstank kan du også ha problemer med tungmetaller, men da ville jeg trodd du hadde fått andre symptomer. Jeg blir syk av vann fra varmtvannstanken her, et urgammelt vrak, så her i huset brukes det bare kaldt vann som varmes med vann fra vannkokeren.
Takk for svar!

Vi har 2 år gammel varmtvannsbereder (nye rør samtidig), og jeg har brukt dette vannet i alle akvariene mine siden den var ny. Har ikke sykdom i de 6 andre karene, og har heller ikke opplevd sykdom på discusen før nå.

Men det er klart at ekstra godt stell, det skal man være forsiktig med...

Den virker foresten ikke spesielt stresset av vannbytter. Er av det supersosiale slaget som stimler sammen om slangen når jeg tømmer og fyller. Men jeg kan foreta vannbyttene på baksiden av bakgrunnen det vil de vel ikke merke...

Det virker jo som den blir bedre av medisineringen, men helt bra blir den ikke. Er det noe annet jeg heller bør prøve? Har et helt arsenal av medisiner fra Rocky Mountain, som jeg kjøpte når jeg kjøpte discus. Aldri åpnet noe av det...
Hm, nei, da burde du jo være temmelig trygg ja. Vi får krysse fingrene for at noen andre som kan mer om dette dukker opp og forbarmer seg over tråden. Syk fisk er ikke noe tess. Lykke til!
Flassende discus etter økt vannbyttefrekvens? Syns det ringer en bjelle.

Har du lest forumtråden som heter Overmettning i vann er skadelig for fisk!?
Interessant lesing! Takk for link! Jeg skjønner jo at hyppigere vannbytter har skapt problemer. Det var jo da problemene oppsto. Men jeg skjønte ikke hvorfor... Nå har jeg svaret!

Jeg trodde jeg var snill, jeg . Så for meg yngling og greier. Men jeg har ikke gjort dette på et par uker, siden det var da problemene oppsto. I tillegg har vannverket vårt oppdaget klorens fortreffelige egenskaper, slik at det nå lukter svømmehall hver gang vi åpner en kran. Det fremtvinger jo litt andre rutiner ved vannbytte.

Hva gjør jeg så med fisken som ikke blir bra? Avliver den? Er litt lei av å medisinere 530 liter vann for en fisk. Men den er jo ellers i god form, og veldig fin (viltfanget og greier)...
Nå er discusen syk igjen. Har vært svært forsiktig med vannbytter og annen pusling i karet, så stresset er den ikke.

Nok en fisk viser symptomer på å ikke være i form. Kan se ut som den har riper på siden, og skjell som "flasser av". Det er mye krangling i karet akkurat nå, så jeg antar de får litt skader av hverandre.

Hva gjør jeg nå? Esha exit og 2000 ser bare ut til å dempe symptomene...

Forøvrig fremdeles fine verdier i karet, pH på litt over 6 og 28 grader...
Hadde vært kjekt å vite noe om vannverdiene da! ( temp, ph, no2, no3, gh, kh.)
Ska man hjelpe noen så er det alfa omega at vannverdiene blir oppgitt.
Hva med andre fisk i karet!!!
Som nevnt: pH 6, temp 28, no2 0, no3 0 osv. Gh har jeg ikke målt, men antar den er den samme som den har vært de siste årene. Annen fisk: ca 20 kardinaltetra og 6 SIA. Alle maller flyttet.

Vet ikke om det har noe å si, men vi fikk målt vannet vårt i dag, i en annen forbindelse, og det inneholder ingen skadelige bakterier, ikke klor og ikke kobber. Blandt landets beste drikkevann, uten at jeg vet hva det har å si for fisken. Har også luftet vannet før vannbytte de siste gangene.

Så hva nå?
Skikkelig god filtrering er et must når det gjelder Diskus. Hva slags filter har du og hvor stort er dette karet? Når soppen har satt seg så hyppig vannbytte må til samtidlig med medisinering. Esha2000 er OK på et tidligere stadium. Det må nok sterkere midler til for å kurrere soppen. Det finnes også flere forskjellige typer av sopp. Fungus er en av de mest agressive. Ellers når en fisk ble angrep av sopp er dette et sekundær problem. En må også gi fisken medisin for å bygge opp immunforsvaret sitt. Følg bruksanvisning nøye. Særlig når det gjelder vannbytte etter ferdig behandling.
Karet er på 530 l. Filtrering med et Rena 4 (tror jeg det heter), et tetratec 1200 og filtrering bak bakgrunn. Skulle være mer enn nok. Noen som kan foreslå soppmedisin ut over esha? Saltkur? Annen medisin? Tror hele flokken er i trassalderen, for de knuffer veldig på hverandre. Og da oppstår det skader. Fiskene spiser bra, har normal oppførsel og pustefrekvens...
Er du i nærheten av Aquamanias så kan du få kjøpe Sera Mycopur og Sera Baktopur.
Kjør begge to opp i karet. Skru opp tempen til 28 og salte med 1,5 kg havsalt.
Resten følg dosering og behandling i brukanvisning.
Ok takk! Da forsøker jeg det i kveld
Hanne Samuelsen
Som nevnt: pH 6, temp 28, no2 0, no3 0 osv. Gh har jeg ikke målt, men antar den er den samme som den har vært de siste årene. Annen fisk: ca 20 kardinaltetra og[B] 6 SIA[/B]. Alle maller flyttet. Så hva nå?

Hva er SIA?
Med hensyn til nitrat så tror jeg ikke at du har målt dette, men når du sier at du bytter 20 % vann tre ganger i uken så har du helt sikkert nitratverdier i karet. Skal karet være fritt for nitrat så må du bytte opp mot 60 % daglig. Det er heller ikke et mål å være fri for nitrat, men man skal holde verdiene nede på mellom 12,5 - 25 mg/l. Da er det lite skadelig. Verdier over dette er ikke aksepter av discus, bare i kortere perioder og går de i høye verdier så begynner ofte det du opplever med dine og da er det lite vits i å medisinere med alskens medikamenter. Eneste som gjelder for å holde en "happy" discus er regelmessige vannbytter og da prater vi 15 - 20 % daglig. Eneste alternativet her er at man har et veldig godt beplantet kar, og da mener jeg maaaasse planter. Disse vil holde nitrat verdiene nede slik at vannbytter kan foretas to til tre ganger i uken.
Sorry, skriver på iPhone, og den overstyrer litt med stavekontroll. Mente selvfølgelig siamesiske algeetere, de samme som er nevnt i første innlegg. Hvis du leser det ser du også at problemene oppsto når jeg økte frekvensen på vannbyttene. Fiskene var helt friske frem til dette. Derfor har jeg forsøkt å ikke stresse dem unødvendig de siste ukene.

Når det gjelder vannverdiene mente jeg at det ikke gir utslag på dråpetester, og derfor bør være bra. Er utdannet bioteknologi, så jeg tror jeg har rimelig kontroll på verdiene i vannet, men det kan være noe jeg har oversett. Derfor ekstra test i dag. Denne testen ble utført av et firma som driver med vannkvalitet, altså ikke ekspert på fisk. Men vannet er det tilsynelatende ikke noe galt med.

Jeg har derfor ikke lyst til å klusse med masse vannbytte igjen, det ble jo åpenbart feil. Prøver heller Badat sin løsning, før jeg eventuelt avliver fisken. Det gjelder jo kun denne ene. Den andre hadde bare en skade som nå gror fint.
Kan foresten nevne at firmaet som utførte vanntesten i dag ikke driver med akvarier. De måler kvalitet på drikkevann. I den forbindelse sjekket de vannet jeg bruker til fisken, siden jeg bruker varmtvann fra verdset. Med så mange akvarier har jeg ikke mulighet til å mellomlagre og varme. De fant ingen giftige komponenter, og det er jo fint. De målte også vannet i karet, for morroskyld. Kan man drikke akvarievann hvis det er krise, liksom. Det kan man. Uten at det trenger å bety noe for fisken. Noen drikker jo cola også, men man bader ikke fisk i det...

Ut over dette må jeg bare stole på testsettet mitt. Karet er ikke overfylt, og filtreringen er god, så jeg har ingen grunn til å skylde på dårlig vannkvalitet....
Rakk ikke å begynne på kuren som Badat foreslo i går. Ventet meg en skikkelig soppbefengt fisk i dag. Men nå er den plutselig nesten helt fin. Der den var grå i går, ser det kun ut som et "arr"... Den blir altså bedre og dårligere uavhengig av hva jeg gjør?

Byttet derfor bare vann, og så får den svømme der en stund til...
Du kan slenge noe havsalt opp i for å forebygge videre spredning og infeksjon. Noen ganger så holder det med salt og vannbytte. Du kunne har fått med deg litt medisin fra meg. Men du skulle til Aquamanias derfor sa jeg ikke noe mer.
Må bare si tusen takk til de som har hjulpet meg med denne fisken. Det så stygt ut en stund, på mandag ble den plutselig veldig mye verre. Den flasset, og fikk også et hvitt belegg langs ryggfinnen. Bestemte meg for å følge Badats råd, med en vri. Hadde ikke lyst til å medisinere hele karet, for resten av fisken er jo fin. Ga derfor fisken saltbad. Det har jeg aldri prøvd før, og jeg håper jeg slipper å prøve det igjen. Det er mulig jeg gjorde noe veldig feil (100 g salt i 10 liter akvarievann), for etter 10 minutter bikket fisken over. Satte den da i et karantenekar med Bactopur direct, 28 grader og brusestein.

I dag er den forbløffende mye bedre. Ser faktisk helt fin ut. Tenk at det kan snu så raskt! Den har fått tilbake fargen og har svært god apetitt. Hva nå? Sette den tilbake i hovedkaret i løpet av kvelden eller er det for tidlig?

Må bare nevne at Aquamanias ofret middagen sin for at jeg skulle få bactopur raskt. Det kalles god service!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap