Planten blir stygg :(

Jeg har et 120liters akvarie, kjøpte meg en ny plante som heter "alternanthera" rosefolia, denne er (var) veldig frodig og fin, med grøne og rosa blader. Jeg kjøte en xl plante og ble tipset om at denne var relativt enkel å holde.

Nå er det gått noen uker, og den ser temmelig trist ut. Masse hull i den, mistenker at ancistrus forsyner seg, men den har også mistet fargen og blitt blekere. Har også fått litt alger på den. Jeg har noen andre planter, de ser ut til å klare seg mye bedre. Av plantenæring bruker jeg jbl kuler. Har lest om noe som heter lateritt kuler, er det det samme? Eller er det noe annen slags næring jeg kunne brukt?

Lystiden min er på ca 13 timer, ( er dette for mye ?) og lysrørene er de som hører til juwel akvariet, kjøpte et nytt for ikke lenge siden, det bakerste er litt eldre. Bør det byttes ut? Ser ikke noe forskjell på lysnivået når jeg tar opp lokket. Men denne planten står bakerst i veggen der det gamle lysrøret er. Kan det være det? De forreste plantene ser bedre ut, der er det nye lysrøret.

Jeg har som sagt plager med litt alger på plantene, disse er grønne og likner på en slags pels... På grunn av dette kjøpte jeg denne store planten for å se om det ble bedre. Butikken anbefalte meg et algemiddel, og en flytende plantenæring.

Men blir ikke det helt kræsj å bruke det samtidig..? jeg tenker at jeg må få plantene til å bli stor og fine så forsvinner vel algene av seg selv om jeg har nok planter? eller...?

Jeg er temmelig usikker her, så om noen har noen innspill så kjør på! =)






Plussmedlem
Har begrensede kunnskaper om denne planten, men den er relativt lyskrevende om jeg husker rett. Med det menes at intensiteten er viktig. Så å skifte det gamle lysrøret kan være lurt.
Du gjør rett i at planten trives best med bunngjødning. For å takle algeveksten på bladene, kniper du ganske enkelt av de angrepne bladene.

Jeg har som tommelfingerregel at planter som ikke er rent grønne, stort sett krever mer enn at man bare stapper dem nedi karet. :P Jeg er ikke overvettes glad i "hagestell" så jeg foretrekker planter som stort sett trives i alle slags kar.
Er det denne? Papegøyeblad

Det står at den trenger mye lys, så det kan være det lyset du har ikke har riktige bølgelengden og intensiteten. 13 timer lys er mye i tid, men ikke i intensitet. Det er vanlig å anbefale å ha lyset på i bare 10 timer dagen, for å unngå algevekst. Har du muligheten til å entn flytte planten, eller bytte om på lysrørene? Da kan du prøve ut om det er det som er problemet, evt. kjøp et lysrør til.

Det står også at den får bleke blader av mangel på næring, så jeg ville prøvd med flytende næring om du har.
Jeg flyttet planten fra 160 liter med middels lys til 450 med meget godt lys, fordi den ble så algebevokst. Det er ikke en veldig hurtigvoksende plante, og i det dype karet blir den stygg i bunnen, så den står bakerst med mellomstore planter som skjuler stilker og røtter. Når den blir strantete, kniper jeg toppen av og planter den. Og hele tiden fjernes de eldste bladene, som algene elsker. Bruker forøvrig flytende næring i tillegg til næringssubstrat, slik at alle planter får sitt.

Ancistrus synes forøvrig også den planten er deilig...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap