Bruke fin blåsvamp bak grov blåsvampvegg - god ide?

Jeg har lest mye om hvordan kreative sjeler her på AF bruker blåsvamp som filter, og lurer på følgende:

Er det en god ide å putte fin blåsvamp bak filterveggen? Jeg har litt til overs...
Bak mine filtervegger i 430-literen og 250-literen er det litt tomrom, ettersom pumpene krever litt plass, og jeg lurer på om det er risikabelt å fylle svamp i dette tomrommet, siden det er fin blåsvamp som jeg vil "nyttiggjøre"...

Jeg har jo sett artiklene om å putte blåsvamp bak innvendig bakgrunn, og der ser det ut som om det er viktig å styre innsuget til pumper slik at det blir god gjennomstrømning i alle svampbitene - slik at det blir god filterfunksjon i svampen.

Så det jeg lurer på er om det blir stor risiko for stillestående vann i løse svampbiter, med farene for anaerobe forhold... Da blir det jo liten vits i "oppgraderingen"

Kan legge til at pumpen er en aquabee 2000 som skal yte 2000 liter i timen, i et 250 liters akvarium. Jeg går med planer om å flytte om slik at det blir en Eheim 2252 som havner bak her, dersom jeg ønsker å bytte om og vie 430-literen til Malawi....
Så foreløpig er det mye sirkulasjon, men det blir kanskje litt mindre etter hvert...

Og ja, det er ikke pent - men forhåpentlig godt for fiskene..
Det går nok bra. Del dem opp gjerne i små terninger. De fungerer akkurat som filtermedia i andre typer filter. Da har bakteriene enda mer plass å boltre seg i. Bare passe på at de flyter gjerne oppover.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom C
Reklame for plussmedlemskap