Ancistrusyngel og andre fisker

Hei!

Det ene ancistrusparet mitt har fått yngel. De er nå fra ca 1 cm og over, og svømmer fritt i akvariet. Der er det også bla serpaetetra, metallpansermaller og skjørtetetra. Vil noen av disse spise yngelen? Tetraer er vel kjent for å være noe glupske, til tross for størrelsen? Hva med ciklider, spiser de små yngel?

Bør yngelen puttes i en fødekasse?
jeg hadde ancitrusyngel sammen med neon tetra og gippy og platy og molly det ensete som tok knekken på ancitrusene var mine indiske klo reker , moen kan forsvinne og bli spist men de er flinke til å gjemme seg vis de føler seg truet
Ancistrusyngelen er pansret
Derfor er det stort sett bare cichlider som klarer å spise dem. Fôr gjerne yngelen med tinte frosne erter, de tiner fort i et beger med lunkent vann, ikke ta i for mange, ta dem ut av det ytre skallet ved å klemme på dem, og du får gjerne to halve erter som de lett kan gnage i seg. Har selv foret opp masse Ancistrus til salgsstr. på dette. Leverte til dyrebutikk, mot for, da jeg fikk enorme mengder yngel av en trio med to hanner til en hunn.
Ingen vits i å prøve å ha dem i fødekasse, da dine fisker ikke vil spise dem, og de sannsynlig vis ville ha krøpet over kanten uansett med sugemunnen sin. Har du en del planter i karet ditt, som f.eks Amazonsverdplante av passe str. for ditt kar, vil de lett finne nok gjemmesteder, og etter hvert vil de også begynne å beite på bladene av denne, men de tar de ytterste, eldste bladene, så det er bare å fjerne dem når de blir stygge, planten vokser fort (unngå de røde, de vokser saktere) og danner stadig nye blader i midten av planten. Planten ser faktisk ut til å like denne typen foring av fiskene dine, for den vokser normalt veldig fort. Pass på å gjødsle plantene med en god plantegjødsel, så får du sunne planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Martin A. Gundersen
Reklame for plussmedlemskap