Uønsket snegl- what to do?

Fant en liten grå snegl i karet i dag.
Regner med den har fulgt med mosen jeg kjøpte her inne- har tatt den utav, men er litt usikker på om det er mer jeg kan gjøre?
Vent og se det an.

Om det skulle komme en invasjon i karet ditt, så kan du kjøpe noen Praktbotiar for eksempel. Dem spiser snegler.

Eventuelt, så får du bare plukke om du ikke vil legge til fisk.
Takk!!! Skal følge med- og praktbotiaene er kjempefine så kanskje jeg anskaffer meg noen sånne anyway!=)
Plussmedlem
Praktbotia er en fisk som lever i grupper og krever stor plass.
Anbefaler deg ikke praktbotia som "snegleløsning" hvis du ikke har stort kar.
Prøv å finne ut hvilken type snegle det er. Sneglene er som regel nyttedyr om man ikke for en "invasjon".
har forløpig bare funnet en, men skal ha vannbytte og slamsuging i dag. Herlig med en fridag som bare brukes til fiskekos!=)
Men det jeg lurte på; kom hjem i går å så at plantene var blitt spist på- ingen som har rørt disse helt til sneglen ble funnet (men da må det jo være fler!)... Er det sneglen som spiser gummiplantene?
Det kan være greit å finne ut hvilken sneil det er for å vite hvordan du best håndterer den. Hvordan ser den ut? Jeg har selv skivesnegler som jeg fikk med noe javamose, og jeg har slått meg til ro med at de er ok vesener. Jeg knuser de jeg ser når jeg først er nedi akvariet, men ellers lar jeg de bare være. De spiser alger og avfall i akvariet, og gir en indikasjon på om jeg mater for mye (da blir de mange!). Det er mulig noen har tatt seg en tygg av en plante også, men ikke noe merkbart. Men hva mener du med gummiplanter?
Hei og takk for svar! Den jeg fant var kanskje 0,5 cm i str, mellomgrå farge, mer vet jeg ikke før den ble fjernet. Tenkte med en gang at dette ikke er bra- men som du sier kan den jo være nyttedyr framfor skadedyr! Jeg kjøpte en del nye planter her for 2 mnd siden siden en del av de andre jeg hadde tydeligvis var snop for noen av fiskene- fikk da noe som visstnok gikk under gummiplantefamilien. Har ikke så god peiling på planter enda- men han mente de var bra!
De har uansett fått stått i fred, og spesielt elefantfiskene og mallene elsker å gjemme seg under de store bladene.
Har akvariedag i dag- så skal gi en tilbakemelding og ev bilder om det dukker opp flere! Har plass og lyst på praktbotia så kanskje det blir en aldri så liten tur innom dyrebutikken og=)=)
Høres ut som damsnegler du har. Blir det for mange av dem, kan du skaffe deg et par jegersnegler. De spiser andre snegler, er vakre og formerer seg sakte
Da var vannskifte og slamsuging utført- like digg å se hvor rent og pent det blir hver gang!=)
Fant ingen flere snegler så regner med at det går bra. Kanskje vi anskaffer oss noen prakt botia- har egentlig hatt lyst på disse en stund...=)
Til du som nevnte jegersnegl- hvordan er disse å ha sammen med andre bunngående som cory og da ev prakt botia? Har jo også elefantfiskflokken min som liker seg meget godt nedi sanden. Jeg er skikkelig opphengt i sistnevnte og prøver å bygge opp karet og frender etter disse.
Hvor stort akvarium har du? Praktbotia bør være en 5-6 stykker i stim, og blir veldig store. En stim på 5-6 bør ha minst 3-400 liter å boltre seg på.
Jegersnegler har så godt jeg vet ingen negativ effekt for noen fisk. Har cory og kuhlii sammen med mine. Jegersnegler spiser andre snegler, og er ellers med på å holde reint, spiser forrester og sånn...
300 l kar- hadde tenkt å oppgradere til 750 men gubben her ble litt skeptisk ang gulv og vekt, så blir 450 forhåpentligvis iløpet av uken.=) Har masse masse plass i karet- men vil ikke ødelegge harmonien med å gå agurk på midttun zoo=)
oki, skal vurdere dette her både med jegersnegler og prakt botia. Må først få det nye karet og omkultivert den gjengen jeg har. Men tusen takk for å berolige meg!=)
sissimor
Jegersnegler har så godt jeg vet ingen negativ effekt for noen fisk. Har cory og kuhlii sammen med mine. Jegersnegler spiser andre snegler, og er ellers med på å holde reint, spiser forrester og sånn...

Har du noen gang sett att Kuhlii tar snegler. Det skjedde nemlig her mitt på lyse dagen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap