Lyspærer til 100-liter

Hei!

For en stund siden kjøpte jeg et gammelt akvarium, og det fulgte med et lysarmatur. Det er 75 cm langt, og har sokler til to lyspærer. Finnes det lyspærer å få kjøpt som gir fra seg nok lys? Det er ikke godt for plantene, sånn som det er nå.

På forhånd takk
Jeg ville vurdert sparepærer eller LED-pærer. De største/beste trykker ut ganske mye lys uten å trekke for mye strøm eller bli for varme.

Går du for "gammeldagse" sparepærer, bør du helst opp i 15W (som tilsvarer 50-60W glødepærer). og koster minst 40-50 kroner pr. pære.

Går du for LED, får du litt mer lys per Watt, men det koster også litt mer. Det er kanskje litt vanskelig å finne LED-pærer som er kraftige nok, dog.
Ah, ok =)

Det blir kanskje byttet ut med et lysrørarmatur om ikke så lenge likevel ^^,
Det lyset du er ute etter er lys som inneholder flest mulig farger, altså hvitt lys. Mulig det høres rart ut, men jo flere farger lyset har jo hvitere blir det. En sparepære er ikke det beste alternativet, men det er betydelig bedre enn det gule lyset du får av en glødepære. Men hvis du googler etter plantelyspære eller lignende burde du klare å finne noe, men det er viktig at den er såkalt fullspekter (det er det det hvite lyset kalles). Det selges bl.a. plantelys med rosaskjær for å få plantene til å se bedre ut, men de er helt ubrukelig i denne sammenheng. Det selges også såkalte dagslyspærer som sender ut blått lys, styr også unna dem.

Du kan og forhøre deg om hva de har i lampebutikker og på hagesentre der du bor, det er godt mulig de selger noe der. Begynn gjerne med å kjøpe en fullspekterpære og bruk en gulere pære, og se om det gir det ønskede resultatet. Selv når man har bruker lysrør er det vanlig å bruke et gulere/rødere lysrør sammen med fullspekterlyset for at det skal se penere ut i akvariet.
Takk for innspill Ingjerd =) Da får jeg se litt på mulighetene for en lyspære med hvitt lys, før jeg bestiller lysrørarmatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap