Trenger tips ang innkjøring/rengjøring av brukt kar.

Kjøpte i går et 5 år gammelt brukt kar på 450 l. Har kun hatt 2 kar og begge har vært nye, så innkjøringsprosessen har vært lett.
Trenger derfor litt tips og råd siden jeg skal hente det nye karet på fredag.
Pumpen ikke vært rengjort på ca ett år, utvendig pumpe. Det er ikke noe planter oppi og grusen skal byttes ut med sand. Det følger med en del pyntestein jeg har lyst å bruke- bør denne kokes for sikkerhets skyld? Jeg har også tenkt å bytte ut bakgrnnen da den som fulgte med var litt for plastaktig. Noen tips her til fjerning og festing av ny?
Fiskene som følger med skal ikke være i dette karet, men skal ha oppi fisk fra et annet kar når alt er satt og klart. Kjenner jeg er litt redd for å gjøre noe feil her som gjør at fskene ikke har det bra eller dør.
Tar imot alle tips og råd med stor takk!=)






Karianne Bruland
Pumpen ikke vært rengjort på ca ett år, utvendig pumpe. Det følger med en del pyntestein jeg har lyst å bruke- bør denne kokes for sikkerhets skyld? Jeg har også tenkt å bytte ut bakgrnnen da den som fulgte med var litt for plastaktig. Noen tips her til fjerning og festing av ny?


Om pumpen ikke er avslått lenge (1-2 timer eller så) så har du en fin bakteriekultur der så du slipper innkjøring. Pakk det i en pose slik at den holder seg fuktig og fint mens du flytter den, og du får mindre søl selv om du beholder fuktigheten. Når du har fått det hjem til deg kan du holde det i drift i et annet akvarie de timene du bruker på å gjøre klart akvariet, eller i en bøtte. Om det fortsatt er trykk i pumpen så ville jeg ventet litt med å rengjøre den, slik at jeg fikk sjekket at filterbakteriene faktisk lever, f.eks. en uke.

Er filteret avslått så lenge at bakteriekulturen uansett er død så ville jeg rett og slett benyttet sjansen til å sette i nye (rene) svamper og annet filtermateriale, for så å bruke filtergrums fra de andre akvariene dine for å kickstarte akvariet (søk på kickstart på forumet så finner du rikelig med informasjon om hvordan du gjør det). Da slipper du også å måtte stresse med å bevare filterkulturen mens du får satt opp karet, med tørking av silikon, vask og styr så kan det fort ta sin tid.

Så sant du ikke mistenker at det følger med sykdom eller annet så ville jeg ikke bekymret meg for steinene. De har tross alt ligget i et akvarie med fisk lenge, så de er neppe giftige. Er det mye alger på dem så kan du jo benytte sjansen og få dem rene igjen slik at du slipper å starte opp med et potensielt algeproblem.
Når jeg har kjøpt brukte akvarier har jeg også benyttet sjansen mens akvariet er tomt til å skrubbe det ordentlig rent for alger med en god svamp og litt filtervatt, og fjernet kalkbelegg med litt eddik. Eddik er en (svak)syre, så skyll godt ut etterpå om du ikke vil ha lav pH i akvariet.

Er det slik bakgrunn med tekstur som er festet innvendig med silikon? Skjær løs med en skarp kniv, jeg ville satset på tapetkniv eller noe lignende. Få vekk mest mulig silikon fra glasset, for ny silikon vil ikke feste seg der oppå den gamle. Vask med aceton tilslutt slik at det blir helt rent. Når du fester den nye så pass på at du bruker akvariesilikon, så du ikek får med noen ekle stoffer (soppdrepende midler i silikon er ikke favoritter blant fisk)
Tusen takk for gode råd!=) Skal på shoppingrunde på torsdag! Kjøper jeg akvariesilikon i malingforretning eller får man det i dyrebutikken? har en ganske stor akvariebutikk vi bruker. Hvor lenge tar det før denne tørker og jeg kan ta vann i? Akvariet har minimalt med alger, så tror ikke det trenger storrengjøring. Har heller ingen mistanke om sykdommer. Kan ha pumpen i gang i 300 l mens vi ordner 450 l til. Så den blir slått av max 1,5 time.
Den tuben jeg har er kjøpt på clas ohlson, ut over det vet jeg ikke. Søk på forumet og se hvor andre har funnet? Jeg er temmelig sikker på at det finnes 500 tråder om silikon, tørketid, rengjøring og bytte av bakgrunner

1,5 time burde ikke være noe problem om det holdes fuktig og temperaturen ikke svinger, men det er greit å være på den sikre siden. Noen kan ha filteret av i timesvis uten å oppleve problemer, andre får problemer etter 1 time. Så enden på visa er rett og slett å sjekke. Få karet i gang, mål for både ammoniakk og nitritt de første dagene. Siden du har flere akvarier så kan du uansett kjøre en kickstart om det oppstår giftstoffer, så du har et godt sikkerhetsnett.

Bare en liten bitanke: med to filtere i 300literen kan det bli litt mye strøm, så har du muligheten til å justere farten litt ned så ville jeg gjort det hvis du har fisk som ikke liker mye strøm. Det er uansett såpass kort tid at det neppe er en krise.
Den er god- takk skal du ha! Får lage meg en bildeserie og legge ut! Er nett som en unge på julaften og det kan ikke bli fort nok fredag!=)
Inaktiv bruker
Når man tar over et brukt akvarium er det alltid fare for å få med uønskede elementer som feks sykdom. Det jeg ville gjort var å koke alt for sikkerhets skyld, i 5-10 min. Det tar så lite tid, det er så fort gjort!

Og selve akvariet ville jeg ha vasket godt med 37% eddikk, da eddikk er helt ufarlig, selvsagt skal man skylle det av igjen, men det eneste som kan skje er at eddikkrester senker ph verdien litt i vannet. Det samme med filterpumpa (ikke med filtermediet i seff).

Bytt ut filtermediet i pumpa med nytt dersom filterbakteriene er døde ( noe som kan skje etter få timer, men kan jo også ta lenger tid )

Men, en annen ting man også kan gjøre er vel å kjøre opp temperaturen til minst 32 grader i noen dager etter å ha satt opp karret, da skulle man vel ihvertfall være sikret mot hvitprikksmitte i filteret.
Noen nevner at de har fått hvitprikk feks bare av å bruke en brukt håv, men om dette er mulig aner jeg altså ikke Noen andre som vet?

Når du sier "pyntestein" så lurer jeg på hva det er for noe. Mange putter ting i akvariet som slett ikke er egnet til akvarier/fisker. Man skal være ganske forsiktig med hva man putter i et akvarium både av bunnsubstrat, stein og diverse annet.
Takk for tips! Eddik og watt er innkjøpt- var på storhandling i går- kjempegøyt!=) Pyntesteinen er samme type som de selger i akvariebutikken her. Tenkte å koke de, og som du sier- er jo så fort gjort!
Var ikke dum den gradekjøringen heller!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap