En yngle rekord?

Dette med opptrett hadde jeg nesten gitt opp. Fikk ikke noen fisker til å yngle. Har prøvd på div fisk som skal være enkle i en 8-9 mnd tid.
Platyene og Guppyene mine spiste bare opp yngelen og de som overlevde av guppyyngelen døde i løpet av de første mnd.
Hadde en trio med Ancistrus med en hann og to hunner .. Der la den ene hunnen egg i hele akvariet. Eggene ble fort spist av anne fisk.
Mollyene jeg har får en og annen yngel som vokser opp , men det er få.
VF Pallettene jeg kjøpte bare kranglet.

Startet opp en liten 60 liter på jobb ,der har jeg et vanelig palletpar og 3 kulhii og 6 kadinal tetra.
Fikk palletene for 14 dager siden og i dag hadde de fått yngel som var utenfor hulen.
Det er MANGE! Det er som en grå sky som følger mor eller far overalt. Skal jeg gjette på antall er det et sted mellom 50 og 100. .... og jeg er strålende fornøyd. :o)))

Men et spørsmål: Hvor lenge kan de være sammen med mor og far før de må splittes?
uff da .. Dette med unger i karet gikk hardt ut over tetraene og med tre døde , fikk jeg flyttet de andre tre til et annet akvarie. Der har jeg flere av denne typen. Håper de klarer seg . , Den ene ser litt oppspist ut på halefinnen. :o/
Det er viktig at en ikke setter sammen arter som ikke passer sammen. Yngelen trenger mange gjemmeplasser for å vokse opp. For Molly og Guppy er det lurt å ha tett beplantet kar med planter som går til helt opp til overflaten. Det beste å flytte yngel over i et eget kar, der de får være i fred. Andre arter som Ancistrus og Paletter driver yngelpleie, så yngel bør være sammen med foreldrene.

Jeg hadde 8 sebrafiker i et eget kar med klinkekuler i to dager, jeg tok vekk foreldrene og etter noen dager dukket det opp over 300 yngel. Guppyene og Mollyene mine føder ofte og de fleste overlever enten de er i hovedkaret eller i eget yngelkar. Jeg passer å fore de voksne fiskene godt, slik at de ikke blir fristet til å jage etter yngel.

Ja noen er heldige. De gjør svært lite for å få yngel... som med disse palettene.
Men levende fødere sliter jeg med. Har prøvd fødeboks t.o.m som en siste utvei da jeg begynte å bli frustrert over at all yngel ble spist (selv om jeg hadde flyteplanter og javamose og andre gjemmesteder.) Men der også ble yngelen spist ...
Satser nå kun på Molly (har black molly ;svart og gul, sølvmolly og dalmantiner) har 2 hanner og 4 hunner i en 200l + 2 yngel. Yngelen går i et eget akvarie.
Har ei som har gått gravid lenge(sett svarte prikker på henne en god stund nå ), håper det kommer noen barn snart.
Det er jo andre fisker der, som kardinaltetra, som også tar en bit av "kaka".
En kan vel trygt si at Tetra er glad i yngel, og en stor yngel tyv. På mange måter er og fremstår Tetra som rovfisk. Med andre ord ingen god blanding om en ønsker oppdrett
Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap