Varmekolba piper...

Varmekolba mi har begynt å pipe. Ikke bare litt, men VELDIG høyt. Trodde først det var glasset som holdt på å gå dundas, men neida...
Ristet litt på den, tok ut kontakta og satte den inn igjen, og nå holder den fred.

Hvorfor gjorde den dette?

Kolba er et år gammel, og har vært superforsiktig med å aldri ta den over vann mens den har vært varm. Pipingen kom et par timer etter vannbytte, har dette noe å si?

Beklager for dårlig bilde, mulig noen kjenner den igjen av utseende? Edit: Bildet er gammelt, den står i en 95liter nå. Men for illustrasjonens skyld...
Takker for svar
Ser ut som en sånn sak som fulgte med den første akvariepakken fra Elite, den sprakk helt uten årsak etter å ha sett svett og duggete ut en stund. Men piping slapp jeg heldigvis. Blir jo helt fnisete, men for å holde meg alvorlig; tror ikke jeg hadde hatt lyst til å ha den på i et akvarium i drift etter pipeprotester. Er helt sikker på at det ikke skal være sånn. Det er jo ikke til å holde ut, egentlig?
Haha, nei, egentlig ikke :p Men har 3 av samme sort, er bare denne som er kranglete... Kjøper meg nok en ny, siden dette høres ut som ikke kan fikses
Piping? Du mener ikke en slags monoton summing/during, vel?
Nix, denne piiiper. En slik pipelyd som kan sammenlignes med lyden som kommer fra gamle TVer, bare ganske mye høyere.
Når jeg ristet på kolba så begynte det å lage "knitre, krønsje" lyd, som når man krøller sølvfolie...
Sparesset
Nix, denne piiiper. En slik pipelyd som kan sammenlignes med lyden som kommer fra gamle TVer, bare ganske mye høyere. Når jeg ristet på kolba så begynte det å lage "knitre, krønsje" lyd, som når man krøller sølvfolie...


Høres ut som du har fått vann/fuktighet inn i den på et eller anna vis...
Varmekolba ble tatt ut i dag tidlig, tør ikke ha den oppi til fiskene lenger. Før eller siden hadde det vel gått galt...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap