Fór til klovnekilli?

Hei
Jeg har en liten klovnekilli (hadde flere, men de døde av uviss grunn), og den er ikke noe særlig interessert i maten den får. Siden den er så liten, har jeg gitt den knust Tetramin flakfór og av og til avskallede artemiaegg. Prøvde å gi den fryst artemia, men problemet er at den synker til bunnen, og klovnekillien spiser bare mat som ligger og flyter på overflaten. Men den spiser nesten ikke det den får nå, og begynner å bli ganske tynn synes jeg. Virker som om den bare spiser nok til å overleve. Men jeg vil jo gjerne at den skal være sunn og frisk.
Fórer jeg feil? Eller er det ensomhet som er problemet, i og med at de egentlig lever i grupper? Vi vil gjerne kjøpe fler, men har litt lite penger å bruke på fisk nå dessverre, og de er litt dyre i forhold til størrelsen...
Etter min erfaring så spiser selv små klovnkilli tetramin og avskallet artemia med god appetitt. Nå skal det ikke mye til å mette en slik liten mage så kanskje er det andre grunner til at han er tynn. Ser at noen av mine og er tynne selv om de spiser, men det skyldes antagelig enten at det er hunner som ikke får nok næring mellom eggleggingene eller at de begynner å bli gamle.

Nå gir jeg daglig levendefôr i tillegg og det er de veldig ivrige på, ihvertfall nyklekket artemia. Jeg gir også mikroorm, men det er de mer lunkne til. Da foretrekker de heller tørrfôret.

Jeg har altså ingen gode ideer til hva som skal til, men det er neppe ensomhet som er skyld i at den spiser lite. De er ganske kranglete av seg så jeg tror ikke de er avhengig av selskap for å trives. Snarere tvert om vil jeg si. Det virker som de kan stresse hverandre ihjel om de må gå for tett uten nok skjulesteder i vannflaten. Kan hende er den syk eller har parasitter, eller så trenger den kanskje ro og skjul (godt med flyteplanter) for å unngå å stresse bort energien. Ikke godt å si. Noen ganger svinner fisker bort uten at man egentlig finner ut hvorfor.
Branna
Hei Prøvde å gi den fryst artemia, men problemet er at den synker til bunnen, og klovnekillien spiser bare mat som ligger og flyter på overflaten..... Fórer jeg feil? Eller er det ensomhet som er problemet, i og med at de egentlig lever i grupper?

Muligens har fisken din sultet i hjel allerede, så jeg er kanskje litt seint ute med råd.., men uansett så får du kanskje lyst til å skaffe den igjen senere.
Pseudepiplatys annulas ("klovnekilli") vil som du sier foretrekke mat fra overflaten, - min erfaring er at det definitive favorittfôret for denne arten er bananfluer ("vingeløse", minste modell). Men jeg har aldri hat problemer med å fore dem med f.eks frosne rød mygglarver. Eller så har jo levende,nyklekte artemia, vært en slager...
Mulig fisken din savner noen å elske/plage, men du har hatt flere som har forsvunnet etterhvert så kan det vel tyde på at problemet ligger et annet sted, generell trivsel f.eks. Har du/hadde du fiskene i et selskapsakvarium, eller et spesialakvarium for denne arten?
Hei!
Klovnekillien lever ennå, og nå i beste velgående Det virker som om den har lært seg å like både flakfor (knust) og avskallede artemiaegg. Vi renset litt opp i flyteplantene , og det likte den visst godt, for det var lettere å finne maten. Og så byttet vi pumpe for et par uker siden, med lufttilstrømming i tillegg, og etter det har den virkelig farget ut og ser kjempefin og frisk ut!

Vi er på leting etter flere klovnekillier så den får selskap, men de har ikke hatt det noen steder jeg har vært innom. Noen som vet om butikker i Drammen eller Oslo-området som har?
Så godt å høre at den har blitt kvikkere

Om din zoobutikk ikke har klovnkilli inne så kan det likevel hende de kan bestille for deg om den finnes tilgjengelig på listene de har. Ihvertfall er min zoobutikk veldig behjelpelig om det er noe spesielt jeg er ute etter. Det kan ta noe tid siden klovnkillier ikke alltid er å få tak i hos leverandørene heller, men du kan jo prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap