Amanoreker og større fisk?

Jeg har hele tida tenkt at reker i 180 litern er en umulighet fordi de vil bli spist av de andre fiskene. Men så leser jeg om amanoreker og ser hva folk (som ikke er nybegynnere) har dem sammen med, og da begynner jeg å lure. Har på akvaforum holdes amanoreker med bl.a. scalarer, perlegurami, div mindre botiaer, div apistogramma, grønn dvergacara, tigerbarbe, kampfisk osv osv. Så da lurer jeg. Får disse rekene gå noenlunde i fred i et akvarium med godt med planter og gjemmesteder?

Jeg har et par kurvciklider, svart fantomtetra og tre dvergguramier (og en drøss kuhlii-ål og noen ottoer). Kan jeg ha amanoreke oppi der? De er jo ganske små når de kjøpes på dyrebutikken.
Jeg hadde nyinnkjøpte amanoreker sammen med regnbueciklider (A.agassizi) og flere tetraarter, deriblant skjørtetetra, i min 180 liter og de overlevde alle sammen. De ble senere flyttet til et 125 liters kar med blant annet kampfisk og kuhliåler og de levde godt der også. Det var heller kuhliene som rømte fra rekene under jakten på rekepelletsene der siden rekene hadde rukket å vokse seg seg ganske store. Jeg mistet riktignok en reke pga at kampfisken voktet skumreiret sitt. Eller det er det jeg tror skjedde. Jeg så ikke selve hendelsen, men det gikk veldig raskt for seg og reken ble funnet under reiret. De andre overlevde kampfisken.

Jeg vil derfor tro at du fint kan holde de sammen med de fiskene du nevner der så sant det er nok tettvokst plantevekst som de kan stikke seg unna i. De er nok små, men de er raske til å sprette unna og har gode kamuflasjefarger. Den eneste ulempen er at du neppe vil se særlig til de før de er store nok til å ikke føle seg truet av fiskene.

Jeg savner faktisk amanorekene mine. Den siste av mine falt fra denne måneden av høy alder vil jeg tro. Da hadde de bodd hos meg i 4 år og 6 mnd, men jeg vet noen har hatt amanoreker som har blitt hele 6 år også så disse kan du ha lenge om du er heldig
Tenkte jeg kunne oppdatere denne tråden med min erfaring også. Jeg kjøpte fire amanoreker rett etter jeg starta denne tråden, og i går så jeg tre av dem samtidig. Mye mulig den siste også lever, men de er så like at det bare er en av dem jeg klarer å skille ut. Så vanskelig å telle om de ikke er fremme samtidig. Fiskene rører dem ihvertfall ikke. Så i dag kjøpte jeg en gjeng til. Når de ble flere ble de mye mer synlige i akvariet. Skikkelig kule skapninger disse rekene. Og faktisk ganske fine når man ser nøye på dem, selv om de ikke har så mye farger.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap