Electric blue sommerfuglciklider

Fikk yngel på disse i starten av November. Nå er de blitt litt store og blåfargen begynner å komme frem. Snart på tide å kvitte meg med dem.
Men det er en del ting jeg lurer på.

Det har blitt påstått av noen her inne at jeg har hatt kjempeflaks og er eneste kjente som har fått yngel på disse. SANT eller BULLSHIT?

Det blir stadig nevnt I forumet at det bare leveres ut hanner av EB for å hindre avl av andre enn produsenten. Da har jeg hatt kjempeflaks og kjøpt ei dame som har sneket seg gjennom kvalitetskontrollen. SANT eller BULLSHIT?

Regner med at det uansett finnes en del jenter blant mine 50 EB-ungdommer. Noen som kan komme med forslag til hva som er en fornuftig salgspris? Regner med at det er litt avhengig av svarene på de to første spørsmålene.
Har en butikk som kunne tenke seg å kjøpe de, men vil tro man kan dele prisen på PI da

Har også hørt påstanden om at der kun selges hanner av disse,
men kan ikke finne det dokumentert noe sted.
Dersom det skulle være sant sitter du vel på ei lita gullgruve,
om du kan klare å se forskjell på disse!

Lurte selv på å kjøpe 5 av disse for en tid siden,
men slo det fra meg da jeg hadde hørt at det kun var hanner å få av disse.
Nå lyder det plutselig litt interessant igjen
Jeg har iallfall en del til salgs, men har ikke peiling på pris.

Uansett hvordan dette forholder seg har jeg ikke ork til å fortsette med noen form for oppdrett før det blir høst igjen.

Noen andre som har fått yngel på disse?????
Butikkpris ligger vel på rundt 200-250kr, så du får nok solgt dem hvis du legger deg litt under den prisen
Hvis jeg greier å få halv pris (jeg ga 250) så er jeg happy. Og så har jeg begge kjønn, vil jeg tro. Men må vel kanskje vente til de har fått skikkelig blåfarge før de blir interesante for folk.
Kjøpte faktisk 2 Electric Blue selv idag på TAM Lade i Trondheim.. Ba om to hunner for å unngå krangling, og hun sa det var veldig vanskelig å se forskjell siden de var veldig små (ca 3cm) men studerte lenge finner og bukfarge på 2 stk og mente med ganske stor sikkerhet at det var to hunner hun fant.. Tviler på at de ville lurt meg, og heller sagt som det er at de kun selger hanner, men det kan jo hende hun selv ikke visste det?

Til opplysning betalte jeg 279,-/stk.
Spennende å se videre her om noen med sikkerhet har fått tak i sommerfugldamer.
Ja

Uansett om de holder tilbake hunnene, så må vel en god del bli lagt for salg alikevel siden det er så og si umulig å se kjønnsforskjell før de er minst 5-6mnd?
Vulgata
Det blir stadig nevnt I forumet at det bare leveres ut hanner av EB for å hindre avl av andre enn produsenten.

Jeg har ikke hørt noe slikt, men uansett syns jeg det der høres ut som en typisk "urban legend" Og hvor skulle produsenten i så fall gjøre av tusenvis og atter tusenvis av hunner de blir sittende igjen med da? Makulere dem? De trenger jo ikke alle til å legge egg.

Jeg tviler på at noen mennesker hos disse grossistene har kapasitet til å sitte og myse og finsortere ut hanner og hunner de sender ut. Tenk på alle butikkene som bestiller og skal ha....! Det er vanskelig, ofte umulig, å se forskjell på hunn og hann når de er små. Og spesielt på den fargevarianten der, ettersom blåfargen skjuler de få kjennetegnene som var mellom kjønnene!

Så etter mitt synspunkt er det neppe sant. Og de er ikke noe vanskeligere å få yngel på enn vanlige sommerfuglciklider.
mona o
[QUOTE=Vulgata]Det blir stadig nevnt I forumet at det bare leveres ut hanner av EB for å hindre avl av andre enn produsenten.

Jeg har ikke hørt noe slikt, men uansett syns jeg det der høres ut som en typisk "urban legend" Og hvor skulle produsenten i så fall gjøre av tusenvis og atter tusenvis av hunner de blir sittende igjen med da? Makulere dem? De trenger jo ikke alle til å legge egg.

Jeg tviler på at noen mennesker hos disse grossistene har kapasitet til å sitte og myse og finsortere ut hanner og hunner de sender ut. Tenk på alle butikkene som bestiller og skal ha....! Det er vanskelig, ofte umulig, å se forskjell på hunn og hann når de er små. Og spesielt på den fargevarianten der, ettersom blåfargen skjuler de få kjennetegnene som var mellom kjønnene!

Så etter mitt synspunkt er det neppe sant. Og de er ikke noe vanskeligere å få yngel på enn vanlige sommerfuglciklider.

Ja ikke vet jeg, defor jeg spør. Og ikke vet du heller tydeligvis. Men du er uansett ganske bastant i konklusjonene.

Selvfølgelig syns jeg det er litt morro hvis jeg har fått til noe litt spesielt (FLAKS).

Er solgt en del av disse det siste året på tross av prisen. Håpte at kanskje andre som har disse kunne komme med erfaringer. Etter at jeg sjøl fikk yngel, og et tips om at det var spesielt, googlet jeg litt og fant en del artikler som tydet på en kjønnsutvelgelse. Hvordan dette skulle gjøres? Kan jo hende de bare sendes gjennom en maskin? Ikke peiling. At en produsent er villig til å ta livet av halvparten av kullene for å oppnå 4x pris på de resterende er vel ikke "noen bombe".

NOEN SOM HAR FÅTT EGG/YNGEL PÅ DISSE?
Hei jeg har akkurat i dag kjøpt 4 stk og jeg tror jeg har fått 2 jenter og 2 gutter etter ryggfinna å bedømme og her på Kløfta på tropehagen kostet de 136 kr stk.
Så jeg får se etter hvert om jeg har klart å plukke ut riktig for dem er så små enda, men jeg håper det
Vulgata
Og ikke vet du heller tydeligvis. Men du er uansett ganske bastant i konklusjonene.

Dette her er bare så j... typisk. Snart går det ikke an å åpne kjeften på Akvaforum uten at noen hyler opp.

Ble du muggen nå eller, fordi det ble klart at det er noen som ikke tror på det tullet? Skulle nesten tro du håpet at det var sant!

Det var ikke "bastante konklusjoner" jeg kom med, det var ytringer og synspunkter som er helt vanlig at man fremmer på et forum. Prøvde å resonnere frem litt logikk i hvorfor jeg mente det var en skrøne.

Plussmedlem
Jeg er enig, det går snart ikke an å diskutere noe her inne lenger uten at noen over-reagerer. I dette tilfellet Vulgata, vær så snill, la folk få si meningene sine! Jeg har skrevet en tråd om det her en gang, så jeg gidder ikke skrive om det her nå. Men, altså, ikke for å være frekk, men vær litt ordentlig og la andre få fremme meningene sine uten at det skal bli et problem at folk gjør det her. Diskusjonsforum- merk deg ordet! Du startet en tråd, og da må du faktisk regne med at folk kommer med meningene SINE. Tenk litt på det neste gang du starter en tråd.
Inaktiv bruker
Er litt enig med mona o her...
Tror kanskje dette dreier seg om en myte. Det oppstår fort slikt på arter som få har klart oppdrett på. Tror ikke nødvendigvis denne arten er annerledes i oppdrett enn vanlig fargevariant av sommerfuglcikliden, men den er nok ikke så vanlig i handel ennå.

Uansett er det jo flott at du har klart å få frem et kull. Skulle gjerne sett flere bilder etter hvert som de farger ut. Synd du bor så langt borte fra meg, ellers hadde jeg kanskje tatt turen for å kikke på de - evt. kjøpe.

Bare et ekstra spørsmål: Er det kjent at dyrebutikker gjennomfører denne utvelgelsesprosessen på andre fiskearter enn Electric Blue? (Jeg har ikke peiling)

Synes bare det er litt rart om de gjør det på bare denne ene arten, da det finnes MANGE sjeldnere og dyrere arter også.. I såfall: hvor går da grensen for hvilke arter som kjønnsutvelges og ikke? Er det sånn at fisker av verdi 279kr og oppover kun selges i et kjønn?? :P sannsynligvis ikke..

Man kan også lure på hvor alle hunn-invividene bor.. Finnes det en stor skjult lagerbygning en plass med tusentalls akvarier med masse hunn-fisker av ulike arter? Genialt konsept i såfall..

Vet at dette ble litt dumt, men jeg spekulerer bare litt!
mona o
[QUOTE=Vulgata] Og ikke vet du heller tydeligvis. Men du er uansett ganske bastant i konklusjonene.

Dette her er bare så j... typisk. Snart går det ikke an å åpne kjeften på Akvaforum uten at noen hyler opp.

Ble du muggen nå eller, fordi det ble klart at det er noen som ikke tror på det tullet? Skulle nesten tro du håpet at det var sant!

Det var ikke "bastante konklusjoner" jeg kom med, det var ytringer og synspunkter som er helt vanlig at man fremmer på et forum. Prøvde å resonnere frem litt logikk i hvorfor jeg mente det var en skrøne.

Da er vi vel på vei "off topic" her, men greit nok.

Hvor hårsår går det ann å bli? Skal jeg behandle deg som ei prinsesse forde du er plussmedlem? No way!

Har du bidratt med noe som gir svar på noen av spørsmålene mine i tråden? Ser at du igjen konkluderer at dette er bare tull. Vet du det? Eller er det bare noe du som plussmedlem føler at du kan fastsette?
Tror jeg har skrevet at alt i tilfelle er FLAKS, og ikke noen form for dyktighet, mange nok ganger i innleggene mine til at det burde være klart. Men, faktisk så hadde det vært litt gøy for meg hvis jeg hadde fått til noe litt spesielt for en gang skyld. Jeg kommer sikkert fort nok ned på jorda igjen uten hjelp fra folk som ikke har noe å bidra med. Du har sikkert veldig mye info å dele med andre, men ikke om dette tror jeg.

Du skriver at "Og de er ikke noe vanskeligere å få yngel på enn vanlige sommerfuglciklider. Syns du virkelig ikke den er en ganske bastant konklusjon siden du faktisk ikke vet noe om det?

Mine har lagt egg 4 ganger til nå. Vil tro at hvis alt dette er bare tull så finnes noen hundre andre der ute som har hatt egg på disse siden de ble introdusert i 2009.

Klipte ut noe fra http://www.dwarfcichlid.com/Mikrogeophagus_ramirezi.php Vet ikke om dette er ei seriøs side, men var den første som jeg fant noe info på.

They have been marketed under a number of common names including Electric Blue Ram and Neon Blue Rams. Some people have r reported having difficulty in finding females and speculate this is intentional to make breeding more difficult. However, others report fairly even sex rations. All agree that they are tougher to sex than standard Rams. Breeding is exactly the same as for other color forms (see below) but so far I have not found any accounts of successful parent rearing of this strain. This is not surprising as many fish that are artificially reared for many generations lose some of their instinct to parent. I expect that this color strain will become a common fish in the hobby and, although they are initially commanding a premium price, I expect that in the future they will be priced similar to the other forms.

NOEN SOM VET NOE?

Mere fra en som ikke vet!

Har også sett litt på ulike fora for Mikrogeophagus ramirezi (Blue ram), men uten å finne noe som kan forklare en eventuell kraftig skjevfordeling mellom kjønnene.

En tanke har imidlertid vært innom. Det finnes andre syd-amerikanske dvergciklider, arter av Apistogramma, som er avhengige av en gitt temperatur for å få lik fordeling mellom kjønnene. Likevekt er rundt 26 grader C, høyere temperatur gir flere hanner (A. agassizii.)
Selv om jeg ikke finner noe om dette på fora for sommerfuglciklider, betyr ikke det at dette ikke er en mulig forklaring. I så fall gjør det jo sorterinegn enklere, dersom det skulle være tilsiktet. Ettersom det i tilfelle ville være overvekt av hanner, vil det også være endel hunner, som kan forklare hvorfor noen får yngel.
Har vel ikke noe å si om en er plussmedliem eller ikke ,dette kan alle bli hvis en betaler medlemskap,men nok om det .

Synes det er flott at du har fått oppdrett på disse og gleder meg til å se bilder av de. Har selv hatt lyst på disse, men har som mange andre fått beskjed på at de ikke får inn hunner. Om dettte virkelig er tilfelle eller om de bare ikke klarer å skille kjønnene fra hvergandre det aner jeg . Har flere ganger kjøpt de vanlige sommerfugl-ciklidene og de i butikken ikke har klart å finne hunner og hanner til meg og dermed endt opp med feile kjønn. Dette kan jo være tilfelle det de blå og kanskje ,at de ansatte simpelten ikke klarer å finne det ut.

Vel uansett ,som Mona sier,hvis en først har klart å få begge kjønn,så blir vel oppdrettet på lik linje som de vanlige bortsett fra at folk ikke har klart å få tak i hunner. Så sånn sett har du jo vært kjempeheldig da ikke mange har klart det. Derfor kan du være stolt av det uansett ,selv har jeg ikke fått til oppdrett på de vanlige heller.
Takk for fine svar

Trodde man måtte gjøre seg fortjent til plussmedlemskap med for eksempel mange innlegg i forumet el. Takk for oppklaringen. Jeg skal ta action på det.

Tror ikke jeg har noe grunn til å være stolt. Alle som hadde putta disse opp i akvariet sitt hadde nok fått samme resultat som meg. Men må innrømme at jeg syns det er gøy.

Kanskje det snart kommer noen rapporter om oppdrett nå som denne tråden har figuert på forsiden noen dager.

Skal få tatt noen bilder snart. Men måtte bytte lysrør her om dagen. Det ble ei kriseløsning med et de hadde på RIMI. Så det er ikke noe spesielt flotte farger der nå.
Selvfølgelig skal du være stolt ,oppdrett er jo alltid gøy å få til
At alle som får disse i karene sine ville oppnådd det samme er heller ikke riktig.Forholdene skal ligge til rette for det og riktig oppforing ikke minst. Som sagt tidligere ,så har jeg ikke fått til oppdrett på sommerfugler selv om jeg har fått til oppdrett på veldig mye annet.
Knips ivei og del bilder med oss andre
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap