Har reker nok bio-load?

De sier man trenger organismer i akvariumet for å mate filterbakteriene og holde de i live. Vil ikke dette være et problem i et rent rekekar, ettersom reker forurenser veldig lite?

Nå har jeg et godt innkjørt 96L med kuhlii-ål. Disse skal ut og 10 krystallreker skal inn alene. Det vil ikke by på problemer? Har en stor mengde substrat pro i filteret.
Så lenge filteret er innkjørt so skal det ikkje by på noen problem.
Noe av Maten løyser seg opp og forsyner filterbakteriene og noe avføring kommer fra rekene også så dette skal gå heilt fint.
Har selv ett kar på 96 liter som det skal bare reker inni.

Men hvorfor ikke ha kuhliien sammen med rekene?
Rune 160L
Så lenge filteret er innkjørt so skal det ikkje by på noen problem. Men hvorfor ikke ha kuhliien sammen med rekene?


Godt å høre!

Kuhliiene vil ikke røre en reke med litt størrelse, men de vil vel trolig snappe til seg en reke på 2mm den møter på bunnen. Det er veldig lite ønskelig siden jeg vil se rekene formere seg med de beste forutsetninger som mulig.
har sjølv 11 kuhlii med kirsbær rekene mine.

Noe frafall vil det vell bli uansett da dei bere fram 20-30 egg ca hver 30 dag. det er alltid noen som vil overleve om du har mose i karet, og kuhliien vil ikkje gå på jakt etter rekene.
Og rekene er forbausende flinke til å ungå farer.
Da skal jeg la kuhliiene bli inntil videre. Det er bare 5 stk av dem. Så skal jeg få satt inn javamose.

Ps. Hvis jeg tar javamose fra et kar der det er en del pestsnegler, vil det følge masse snegleegg med i mosen?
Henrik Antoine
Ps. Hvis jeg tar javamose fra et kar der det er en del pestsnegler, vil det følge masse snegleegg med i mosen?


Det er ikke umulig det.

Angående kuhlii-åler sammen med reker. Jeg har erfart at disse ålene kan være kjempeflink til å spise yngel, så om du ønsker oppdrett på rekene vil jeg definitivt anbefale deg å ha dem i et rent artskar.
Er bruk av diffusor på pumpehode for å få luft i vannet greit når man har et reke only akvarium? Det er kanskje ikke nødvendig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap