Id av apistogramma?

Jeg har to apistogrammaer.
En av de er jeg ganske sikker på er ei A. macmasteri hue, men den andre er jeg usikker på.
De ble kjøpt På Tam lade samtidig som A.macmasteri for en god stund siden og de bør være utvokst nå. Den som jeg er usikker på er den som ikke har farget ut.
Den har knapt noen farger i forhold til den andre og jeg syns også at de har ei forskjellig sidelinje.
Jeg skjønner at det kansje kan være noe med underlaget som gjør at de har forskjellige farger, men det er egentlig ikke så forskjellig underlag heller..

Jeg skal legge ved noen bilder av de to og da lurer jeg på om det er to forskjellige arter eller om det bare er en variasjon av samme arten?
Også lurer jeg også på om det går an å se om det er ei hue eller en hann på bildene?

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få

Det nederste bildet er altså den jeg er ganske sikker på arten.
Er det ikke mulig å se hvilken art det er utifra bildene?

Jeg kan prøve å få tatt bedre bilder, men de bruker ikke å farge ut noe spesiellt mer enn det som er vist der..

Er begge disse A. macmasteri?
Isåfall er det slik at den ene bare aldri har fått de rette fargene for arten?
Du har ikke fler bilder?
Den sidelinjen på de to øverste bildene så litt jevn ut for macmasteri som ofte er mer sagtannet.
Farvene er ikke så viktig, selv om fisken din kan sies å ha "skitten gule" finner som stemmer for typiske macmasterier. Det er de svarte feltene som er viktige for id, om du får til et bilde der den er sint eller redd er det ofte det beste.

Ved første øyekast ser det ut som to hanner for meg, får du til et bilde som viser begge i profil med utstrakte finner så det går an å se brystfinnens form?
Jeg har fått tatt noen nye bilder der fisken er redd.
Den var til og med så redd at den lekte død en stund.

Jeg vil aller helst ikke skremme den slik igjen så jeg håper bildene er gode nok til at det går an å finne ut litt mer.
Disse bildene er bare av den fisken som er på de to øverste bildene.
og et til av samme fisken..
her kommer et forsøk, er det en macmasteri?:

Macmasteri er en kraftig type, det ser fisken din ut til å være også?
Den har som regel gulfarve på nakke og bryst. Det har din også
Den har et sølvaktig skinn på skjellene, har din det?
De har som regel gule finner, det har din.
Ryggfinnen har hvite striper som peker diagonalt bakover når den er reist, jeg er ikke sikker på om din har det? Av de bildene jeg har sett kan dette være begrenset til hanner, men jeg tror din er en hann.
Da skal i så fall rygg og analfinnen ha en liten forlengelse i de bløte strålene, det har ikke din.
Macmasteri skal ha et relativt bredt sidebånd, jeg synes din fisk har litt smalt.
Den bakerste halvdelen skal ha sikksakk mønster, det synes jeg ikke er så tydelig på dine bilder.
Halefinnen kan være rund, som den er hos din.
Så var det haleflekken da:
Innlegg 5, det øverste bildet: Her ser haleflekken ut til å være vertikal, relativt smal og oval formet som den er hos macmasteri.
På bildet under ser det ut som haleflekken strekker seg i hele lengden av finnen?

Det er jeg usikker på om den kan hos macmasteri.
Nå står ikke dette i Koslowski, men i alle bildene i Datz boka har macmasteriene prikker eller mønster bakerst på gattfinnen, det ser det ikke ut som din har?

Så konklusjonen min er klinkende klar, jeg har ikke peiling. Den ligner mye, men det er litt som jeg ikke får til å stemme helt. Dette er en oppdrettsvariant og ikke viltfanget?
Vet ikke om det var til hjelp eller forvirring hilsen Ola
Det var mest til hjelp og litt til forvirring

Det er vel mest sannsynligvis en oppdrettsvariant ja.
Så da kan vel noen av de typiske trekkene ha forsvunnet kansje?

Jeg skal se nærmere på de og prøve å se om de passer til den beskrivelsen du har skrevet her.
Takk for hjelpa uansett! ;-D

Ps. dette er forresten den fisken jeg snakket med deg om tidligere en gang som du kansje trodde var en Sneaker male.
Er det en sjanse for at de kunne reagere på hverandre hvis jeg setter de sammen?
Jeg har prøvd det tidligere, men da ble det bare krangling og mobbing til jeg ble nødt til å flytte den ene for den andre sluttet å spise.

Er det noe forskjell mellom kranglen, hvis man tenker på kjønnsforskjell.
Altså at det er roligere når det gjelder en hann og ei hue i forhold til to hanner?

Jeg kan jo prøve å sette de sammen, men av erfaring med disse to går det ikke bra.
Jeg klarer ikke helt å forklare hvordan de reagerer ulikt på forskjellige kjønn.
Så det må bli en anektote om kakaduehannen min som gikk alene i et kar og da jeg introduserte hunnen åpnet han munnen og ristet skikkelig som et lite epileptisk anfall. Deretter sto han paralysert en god stund før han gikk til full sjarmoffensiv. Ingenting sier kjærlighet som haleslag mot sidelinjen i apistoverdenen.
Slåss de med at den dominerende slår med halen først (se på meg hvor sterk jeg er, skal jeg bli far til dine barn?) eller er det rett på trusler (husker ikke hvordan macmasteri truer før angrep) for deretter å bite mot kroppen på motstanderen (kommer du inn på området mitt dreper jeg deg din tufs!)?
Jeg tror et bilde av fisken i profil med utspente brystfinner vil gi et sikkert svar.

Oppdrettsvarianter kan også være blandinger av flere arter dessverre, men det kan være en Mac eller noe annet uten at jeg vet hvor du skal begynne å lete.


Jeg får prøve å sette de sammen da.
Det er visst en del atferd jeg bør følge med på skjønner jeg

Får bare håpe at det ikke er slik at den ene plager den andre såppas at den går til sultestreik igjen da.
Men jeg tror nok at det iallefall blir mulig å se de med utspente brystfinner da.

Jeg får bare håpe at det er en Macmasteri og at det ikke er en hybrid.
Jeg prøver å unngå hybrider, men det kan hende jeg ble uheldig denne gangen
Jeg er nå ganske sikker på at det er to hannfisk jeg har.
Jeg satte de sammen og den ene ble plutselig veldig manndig.
Jeg la også merke til at den hadde litt forlengelser i gattfinnen og på enden av ryggfinnen.
Den ene er blitt jaget bort og må nok flyttes hvis den skal klare å få i seg no mat.

Takk for hjelpen Ola!
ohr
....konklusjonen min er klinkende klar, jeg har ikke peiling. Den ligner mye, men det er litt som jeg ikke får til å stemme helt........

Har du gitt opp, Ola?
Som du sier; fisken er kraftig (stutt og høyrygget). Legg merke til skjellene i sidebåndet som har tydelig lyse sentra og sorte kanter. Legg også merke til de vertikale sorte strekene på buken....du er nok ikke så langt unna
Jeg gir meg aldri.

Utfra beskrivelsen til TomC burde vel A. hongsloi passe?
Dessverre er mange av bildene både i Datz og Kozlowski dårlige av denne arten og bildene jeg får opp via nettsøk viser åpenbart mange andre arter.
Det som forvirrer meg litt er at den har så lite rødfarve til å være en kulturvariant. Om det ikke er hongsloi må en vel begynne å lete i regani gruppen og det kan ta sin tid.
Svaret er avgitt: jeg tipper hongsloi.
Hongsloi passet ganske godt med mønster tror jeg da.
Betyr det da at jeg kan være ganske sikker på at jeg har en Macmasteri hann og en Hongsloi hann?

Disse to vil bli flyttet sammen etterhvert i en 180 liter.
Kan det gå greit med et par av hver art eller er det en sjanse for kryssing da?
Bunnarealet vil bli på 130*35 cm.
Blir det for liten plass for de å trives på isåfall?

Her er da et bilde av den jeg er ganske sikker på er en Macmasteri hanne

Det er iallefall antydning til forlengelser i finnene på den..
Hei Tobias
Jeg har også et lite problem med Id av et par apistoer (når det gjelder kjønn) og håper at jeg er tilgitt når jeg ber om hjelp her i tråden din.

Dette er 2 stk apistogramma commbrae. Synes di er veldig like når det kommer til farge og finner. Noen som kan hjelpe meg med kjønn på disse to kameratene?

1. Den ene
2. Den andre (hehe)
3. Begge sammen

Har også hatt bilder ute i min pers tråd, men ikke fått noe napp. Håper dette går greit at jeg henger meg på her
Ja det går vel greit det LOFFA

Jeg har vel fått svar på det meste av mine spørsmål her så
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap