Cobitis botia og vf eksemplarer.

Da jeg kjøpte brukt kar tidligere i uken, fulgte det med litt fisk også. Deriblandt 5 botia som er identifisert til cobitis botia. Har lest litt om de og det er ting jeg lurer på; i fiskebasen står det at de er delvis utrydningstruet og man bør unngå VF eksemplarer. Hva hvordan og hvorfor er mine spørsmål da? Hvordan vet jeg hvilke eksemplarer jeg har og hvorfor bør jeg styre unna ev disse? Noen som vet?
Det første jeg tenker er at man skal styre unna dem fordi man ikke skal støtte en industri som utrydder dem. Når det står at de som oftest er viltfangede betyr det at de er så vanskelig å oppdrette at om butikkene får tak i dem så er de ofte viltfangede. Og de viltfangede er tatt fra naturen der de allerede er utrydningstruet. Om akvarieentusiaster lar være å kjøpe/bestille de fiskene lønner det seg ikke å ta dem inn i butikken, og dermed ikke å fange dem ute i naturen heller. Dermed er det mer sannsynlig at de ikke blir utryddet. At du har fått noen fisker med et brukt akvarium er det ikke noe du kan gjøre noe med enten de er vf eller oppdrettsfisk, så lenge du ikke planlegger å kjøpe flere. Verken naturen eller du vinner noe på at du avliver dem. Så ta godt vare på dem, du

Men jeg skriver dette med forbehold om at det kan være andre grunner til å styre unna dem som jeg ikke kjenner til.
Tusen takk for svar! Sånn som du forklarer det, er jeg helt enig! Skal selvfølgelig sørge godt for mine nye venner!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap