Pingla's akvarie verden

Her har jeg tenkt og prøve skrive litt om meg og mitt.. Som hos mange andre begynte akvarieholdet med en gullfiskbolle med 2 gullfisk i. Når de døde huset den en kampfisk en stund.. Når den døde var jeg rundt konfirmasjons alder, og komfimasjonspengene ble brukt til og kjøpe ett 63l akvastabil. Interessen fortsatte og balle på seg, og vips hadde jeg kjøpt en 128l bak ryggen på mine foreldre, som den snille mannen i butikken kjørte hjem for meg. Siden den gang har hobbyen eskalert og nå har jeg rundt 20 kar oppe med smått og stort. Det er også begynt på ett akvarierom i kjelleren som jeg håper få ferdig i løpet av våren. Blir litt lettere med alt samlet i en reol der nede. Pr dags dato står det 2 kar i stua og resten på ett avarierom i 2 etasje. Det dumme er att det er 2 vinduer der, så jeg sliter litt med alger.

Gleder meg mer og mer til og få alt samlet i kjelleren. Det blir nok mye lettere. Planen er og begynne med en reol med 9x85l også får vi se hvordan det ender opp etterhvert.
Har vært litt fremgang her i helga, akvarierommet er nå klart til og få malt taket. Alle veggene er ferdig kledd inn og dør laget med isolasjon i.
Var en tur i stavern hos en venn i helga og fikk meg noen aldeles nydelige utstillings guppy, men de er ikke lette og ta bilder av, men jeg prøver meg på og legge ved noen bilder av de her. Skal bli godt og få alt litt mer organisert ned i kjelleren
Nå ser det endelig ut som om jeg har klart og finne årsaken til fiskedøden hos meg. Det har aldri vært synlige symptomer på fiskene, og aldri vært noe galt og spore i vannverdier bortsett fra i ett kar hvor jeg fikk ett voldsomt utslag på kobber. Har diskutert det her med akvarievenner i lang tid og vi har alle klødd oss i hodene og lurt på hva som foregår i karene her. Når jeg begynte filtrere med uv i ene karet stoppet fiskedøden i det så det er tydelig att det er ett eller annet i kranvannet her som ikke var i vannet der jeg bodde før. Så nå har jeg gått til innkjøp av ett kullfilter jeg kobler på springen og filtrerer alt vann gjennom før det går i karene. skal prøve ut dette i noen mnd og se om jeg da slipper uv filtrering i alle kar, for det kan fort bli kostbart.

Utstillingsguppyene jeg fikk meg for 14 dager siden har jeg bare mistet 2 av så langt og jeg håper att jeg via kullfiltreringen ikke vil miste flere heller.
Åhh, så dumt at det er noe galt med vannet da, det gjør jo det hele både mer tungvint og dyrt Håper fiskedøden stopper, det er ikke noe ålreit å miste fisk.

Jeg så forresten noen flotte guppy i Danmark forrige helg, det var et helt kar fullt av Deep Purple hanner og de var utrolig fine i fargen
Jeg TROR i allefall det er noe galt med vannet siden coryene sluttet brått og legge egg og alt gikk i stå her, men nå har jeg hatt utstillingsfiskene mine i 3 uker og jeg har kun mistet 3 stk, men de 3 så dårlige ut før de døde så tror ikke det har noe med vannet og gjøre. jeg kommer nok til og fortsette og filtrere over kull når jeg fyller vann i karene sånn i tilfelle..

Blir nok mer fin guppy her igjen på sikt, men akkurat nå har det gått litt tregt i og med att jeg mistet så mye fisk. Man tør liksom ikke ta inn så mye nytt når det akkurat har gått den veien
Fikk meg en hyggelig overraskelse når jeg tok siste titt på akvarierommet i går kveld. Venezuelanusene mine hadde lagt ett par hundre egg på front glasset i karet sitt. Lot dem sitte og satset på att det gikk bra da det var ganske seint når jeg fant dem. Heldigvis var de der enda i dag. De er nå plukket ut og plassert i eget klekke kar. Når jeg trodde jeg var ferdig fikk jeg meg enda en hyggelig overraskelse. Det var minst like mye egg på baksiden av pumpa i karet deres!

Problemet nå blir bare hvor skal jeg gjøre av alle om alle klekker og ser ut til og vokse opp? Med den egg mengden ser det i allefall ut som om ting i karene er på vei til og gå rette veien.

Har også fått ett kull på utstillings guppy, så det ser bedre ut
Venezuelanusene er bare helt rå på eggproduksjon ))
Og når jeg stod opp i dag var det egg fra schultzei, må si jeg tror jeg er over kneika med dårlig vann nå altså. Så mye egg på kort tid er moro. ENDELIG!

Mine White Pearl går med egg igjen også, så nå begynner ting og gå MIN vei
'Nå har det klekt en helt liten arme med cory yngel her. Blir spennende og se hvor mange som lever opp. De er blitt såpass gamle att de har fått sin første artemia servert. Men herregud å små dem er!
Nå begynner det bli moro her. Det vrimler av både cory og guppy yngel. Nå gjenstår det bare og få dem til og vokse opp. Ellers står det litt stille i kjelleren for tida. Venter på maling, når det kommer blir det vel fart på tingene igjen vil jeg tro. Skal virkelig bli godt og få det på plass i kjelleren. Man slipper bekymre seg for både vannlekkasjer og varme i karene om sommeren.
Gratulerer med nytt akvarierom, venter i spenning på flere bilder
Takk, det kommer noe bilder når jeg får begynt male der, og får opp noe mer lys, nå er det uten strøm og ikke blitt malt noe enda, men regner med og ha maling til uka, så da blir det nok litt mer action der ja.

Når jeg stod opp i dag ventet det en gledelig overraskelse. Jeg har kun 2 axelrodi, men jammen drev de ikke og la egg Sanket 16 egg som jeg håper klekker så jeg kan få utvidet gruppen litt på sikt
Er det en Corydoras ?
Lena Jansberg
Når jeg stod opp i dag ventet det en gledelig overraskelse. Jeg har kun 2 axelrodi, men jammen drev de ikke og la egg :) Sanket 16 egg som jeg håper klekker så jeg kan få utvidet gruppen litt på sikt


Så bra da, at det var en av hvert kjønn! Håper alt går bra, så du får en fin stim ;D
Var innom klekke karet til axelrodiene når jeg la meg i går kveld, og jammen spant det ikke rundt en liten rakker der. Da er i allefall de to jeg har hu og han. Nå gjenstår det bare og for opp yngelen så jeg kan utvide gruppen litt. Det her kan bli spennende.
Ja, her fortsetter det sprute ut egg i alle retninger, I går fant jeg over 200 venezuelanus egg igjen, og i dag etter jobb var det jammen egg hos axelrodiene også. Nå ser det ut til og gå fremover her ja. Er glad jeg har fått meg kullfilter til vannet, ser ut som fiskene liker seg nå.

Karet til Axelrodiene ser ikke ut om dagen, men tør ikke gjøre stort der nå som jeg endelig har fått dem i gang med lek. Hadde vært moro og fått utvidet gruppen av dem litt.

Legger også med ett bilde av den ene stammen min med utstillings guppy
Her er det full rulle i karene, dukker opp yngel her og der og i dag klekket jammen eplesnegle eggene mine og
Her er det jammen lenge siden jeg har skrevet, akvarierommet står på stedet hvil. Har hatt en runde med fiskedød som gjør att det ble skrinlagt på ubesmtemt tid.. Pr i dag har jeg kun 2 akvarier oppe og gå. 250l i stua som for tiden kun har en gjeng kuhli ål som innbyggere, og 160l med kuhli ål og japan blue utstillings guppy. Håpet er og komme sterkere tilbake på sikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap