Mopanirøtter med algebelegg?

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte mopanirøtter for et par dager siden, skylte dem før jeg la dem i akvariet, og i dag (to dager senere) ser jeg at de er belagt med noe som ser ut som hvit mugg. Ganske ekkelt. Jeg tok de ut av akvariet og prøvde å gni av dette ekle, slimete belegget, men det sitter godt. Hva er dette for noe? Er det skadelig for fiskene? Hvis det er alger synes det for meg merkelig at det kan komme så fort, og jeg har ikke alger på noe annet i akvariet.
I akvariet hadde jeg også mangroverøtter fra før av.

Ser også at vannet er blitt farget kraftig gult enda jeg skyllte røttene grundig før jeg hadde dem i akvariet.

Mopanirøttene sies å skulle ha "desinfiserende virkning" men, hva betyr egentlig dette for fiskenes helse? Er det bra for noe?
Jeg har ikke mopanirøtter, men min rot hadde også et hvitt belegg. Jeg tror det var mugg. Det forsvinner av seg selv etter en tid. Jeg hadde ikke fisker da, så jeg trengte ikke å bekymre meg for det.

Vet desverre ikke hvordan fisker reagerer på det.....
Opplever også det med to av mine mange røtter. Tror det er en form for sopp. Ser ikke ut til å påvirke vann eller fisker negativt. Men pent er det ikke...
[QUOTE=Vannelement]Jeg kjøpte mopanirøtter for et par dager siden, skylte dem før jeg la dem i akvariet, og i dag (to dager senere) ser jeg at de er belagt med noe som ser ut som hvit mugg. Ganske ekkelt. (...)

Det er generelt en god idé å koke røtter en times tid før man legger dem i akvariet. Da blir man kvitt eventuelle mugg- og soppsporer. En del av fargestoffene blir også vasket ut.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap