Biltema sand

hei! jeg har akkurat fått faren min til å kjøpe ny biltema sand til kuhliålene mine, men jeg vet ikke om jeg skal ha sanden i et 15l kar og la ålene bo der, eller om jeg skal ha sanden i 60literen. evt: om jeg skal ha sanden i 60literen, hvordan skal jeg gå frem med fiskene som er i den?
Jeg byttet nylig fra grus til bt.sand i min 60liters og gjorde følgende: Fylte to rene bøtter fulle med akvarievann, hadde planter og fisk i den ene, og filteret (innvendig) gående i den andre (for å holde liv i de snille filterbassiluskene). Sparte også på noen liter akvarievann i noen fiskeposer, men vet strengt tatt ikke om dette var så veldig nødvendig. Tok ut all grus, hadde oppi sand (hadde skylt den litt for å fjerne noe støv, men dette kan du sløyfe), tilførte "filtervannet" og "posevannet", og fylte 2/3 fullt med springvann (temperert). Deretter hadde jeg oppi det meste av "fiskevannet", før jeg tilslutt slapp ut fisken. Ingen døde og ganske raskt var alle corydorasene lykkelig i gang med å rote i den nye sanda si!

Sikkert mulig å gjøre dette mer (evt mindre) komplisert, men denne metoden fungerte bra for meg. Hele operasjonen tok vel 2 timer,kanskje. Om jeg husker riktig..
Åja, tusen takk må vel starte nå så jeg rekker å bli ferdig til ikveld
Lykke til! Og legg gjerne ut bilde av hvordan det ble!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap