Vask av akvarium, rensing av filter og bytting av vann

Fiskene flyttet inn på torsdag (nytt akvarium på 54 liter). Filteret begynner å bli ganske brunt synes jeg. Er det på tide med både bytting av 1/3 av vannet samt rensing av filteret? Noe mer jeg bør vaske i samme slengen?

En annen ting... Sikkert et dumt spørsmål, men er ganske grønn på alt med fisker og akvarium: Denne algemagneten: er det den myke eller den "ruglete"/harde siden som skal være inni akvariet?

Takker for svar :o)
hor lenge har akvariet vært i drift og hvordan pumpe er det?
harde siden inn i karet m.t.p. magneten.
For å ta det siste først; det er den harde siden som skal inni akvariet -det er denne som skraper bort algene

Så til rensingen. Er akvariet nytt som i nyoppstartet? Hvor lenge har det gått uten fisk i? Du er etter alt og dømme i innkjøringsfasen og da er det ekstra viktig at du passer på at du ikke mister de viktige filterbakteriene dine. Derfor skal du være svært forsiktig med å rense filteret (jeg regner med at det er et innvendig filter?!) i starten. Men -om det er veldig mye grums, kan du ta litt akvarievann i en bøtte og forsiktig vri opp filtersvampene dine oppi der. Da blir du kvitt en del løsgrums, men sitter fortsatt igjen med mye filterslam som du trenger for å få stabile vannverdier (du blir litt grisete på hendene, men det tåler du sikkert . Du kan godt vaske propellen og "propellhuset" litt også, men som sagt; ikke la det blir for rent!

Bytt gjerne 1/3 vann hver 3.-4. dag de første par ukene. Deretter kan du trappe noe ned, men med et såpass lite kar, bør halvparten av vannet byttes en gang i uken helt til alt har stabilisert seg (kan ta et par mnd). Jeg ville råde deg til å følge med på vannverdiene med dråpetester fra enten JBL eller Tetra. Selv har jeg Tetra Test Laborett , og er godt fornøyd med denne. Fordelen med JBL er at den visstnok er noe mer nøyaktig. Uansett; hold deg unna teststrips -disse kan ikke måle seg med dråpetester (bokstavelig talt

Ellers kan du jo benytte anledningen til å slamsuge litt, for fjerner du en del organisk materiale som ellers ville brukt tid på å brytes ned og som i starten kan gi deg nitritt (før filterbakteriekulturen fungerer som den skal).

Lykke til
Tusen takk for godt og utfyllende svar :o) Ja, jeg har innvendig filter. Jeg får sikkert mange akvarieentusiaster til å rase nå, men jeg puttet fiskene inn etter kun 3 dager med innkjøring... Fikk beskjed av dyrebutikken at dette var ok så lenge jeg hadde i bakteriepiller.

Hehe, jeg var nesten sikker på at det var den myke siden av magneten som skulle inn i akvariet - bra dere opplyste meg om det!
Jeg har ennå ikke skiftet vann, så da skal jeg igang med det pronto. Har en slamsuger, så da gjør jeg det samtidig. Skal jeg da slamsuge stenene også?

Hilsen Gitte - den uerfarne akvarieeier!
Gitte
Jeg får sikkert mange akvarieentusiaster til å rase nå, men jeg puttet fiskene inn etter kun 3 dager med innkjøring... Fikk beskjed av dyrebutikken at dette var ok så lenge jeg hadde i bakteriepiller.


Ideelt sett så bør man jo la akvariet kjøre seg inn uten fisk i en del uker. Men som relativt fersk i denne hobbyen selv, har jeg erfart at det ikke alltid er så lett å gjøre alt etter boka sånn i begynnelsen. Selv kjøpte jeg akvariet mitt brukt, med fisk, så jeg hadde ikke så mye annet valg enn å ha dem oppi med en gang. Men siden jeg i aller beste tro tenkte at jeg ihvertfall ikke skulle ha med meg noe møkk fra den forrige eieren, sørget jeg selvsagt for å vaske filteret grundig rent før jeg satte det i gang..hahaha.. lett å le av det nå, men som helt fersking, er det dessverre ikke til å komme bort fra at man må lære enkelte ting underveis..

I mitt tilfelle gikk det sånn passelig bra, jeg mistet to av neontetraene mine, men tror egentlig det skyldtes mest stress pga flyttingen. Så kjøpte jeg guppier på en dyrebutikk som hadde med seg en skikkelig guffen innvollsparasitt, så da mistet jeg jeg en del fisker til. (Uten at dette nok hadde så mye å gjøre med manglende innkjøringstid). Etter disse "barnesykdommene" går nå alt så meget bedre hos meg!

Men ja.. ble mye skravling fra meg nå, men ikke ta det så tungt om du gjør en og annen feil. Det viktigste er at du hygger deg med hobbyen og siden du (åpenbart) har funnet frem til Akvaforum, kan du lære alt du trenger å vite her! MYE bedre sent enn aldri

Når det gjelder slamsuging, så kan du suge på hva som helst (Selv om det lønner seg å være litt forsiktig med plantene,da).
Flott! Takk igjen :o) All info er av interresse for meg! Fant forumet etter anbefaling fra dyrebutikken!
Jeg hadde faktisk ikke tålmodighet til å vente mer enn 3 dager før jeg kjøpte fisk... Vet jeg må vente en stund nå før vi setter inn flere, men det skal jeg nok klare! Trodde jeg kjøpte 11 neontetraer, men etter en nøye opptelling fikk jeg faktisk 14 stk :o) Har også en flott kampfisk (hann), som virker å trives.

Jeg kommer vel også til å oppleve litt barnesykdommer på veien, men *bank i bordet* går det bra så langt! Har forøvrig også en slørhale, men han bor i en egen bolle, da jeg har hørt at kampfisker føler seg truet av andre slørfisker. Han trives forøvrig godt i sit lille glasshus (har hatt ham 6 mnd)

Ja, ble litt pjatt fra meg også! Glad jeg ble anbefalt dette forumet i alle fall - får fine svar her :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap