Brun alger

Hei
Jeg har bygd opp et malawi kar, har brukt store steiner som har bygd opp som en klippe med mang skjule steder for fisken. Under innkjøringen blomstret det opp masse brun alger, jeg har satt inn 5malawi men det skal inn 5 til. Problemet er at jeg ikke kan sette inn noen siamesiske alge spisere pga ph. Målte vannet i går å da var ph på 7,4 å litt forhøyet nitrat. Hadde i en dose ph/kh en dose nitrat minus. Jeg har ikke skiftet vann under innkjøring (6uker) noe butikken jeg bruker anbefalte meg. Skal jeg ta et vann bytte nå før jeg setter inn resten av malawiene? Er det noen som har noen gode råd, jeg gremmes over å se på akvarie mitt mange av steinene er helt brune. Lyse slår seg på 09.00 er slått av mellom 12.00 å 13.00 å slukkes kl.22.00.

mvh
jojj
Brun alger
Har netopp satt opp et kar på 325L med 10 stk Rødbuket Piraya, etter kort tid fikk jeg veldig mye brun alger. Hele vannet ble brunt, ikke noe pent å se på.
La merke til at algene samlet seg i planter (se bilde)og på røtter.

Jeg har lyset på fra 07.00 til ca 22.00 og har aldri hatt dette problemet før.

Det jeg bruker for å fjerne disse algene er: Happy - Life , Algin-extra, og 2-3 vannskift i løpet av uken. Nå etter et par uker med denne behandlingen, kan jeg se at algene løsner fra både røtter og planter. Merker også at vannet begynner å bli klarere, men jeg må nok ha en del vannskift til.

Algene er nå bare å støvsuge opp, morro at noen av de stoffene de anbefaler i butikken virker.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Lund
Reklame for plussmedlemskap