Innkjøringsspørsmål og litt om sand

Har kjøpt en ny 112 liters... Må pumpe/varme gå under innkjøring, eller kan jeg bare fylle akvariet så lenge - ca en ukes tid. Eller snakker vi bortkastet tid? Må ha trikker på besøk først før alt er klart...

Er det komplisert å bruke sand i akvariet? Og da tenker jeg på "støvsuging" mm. Forsvinner sanden rett i bøtta, og krever konstant sand-etterfylling. Er det en annen teknikk som brukes...

Mvh
Simen, undrende og småbitt

Det er pumpa som må kjøres inn, ikke vannet eller karet. Det du kan gjøre er å starte pumpa i en bøtte vann og kjøre den inn der. Sett bøtta og pumpa et sted du kan plugge inn pumpa, så trenger du ikke vente på elektrikeren.

Det tar 4-6 uker å kjøre inn pumpa, men tida kan kortes ned mye med å bruke salmi under innkjøringen, slik at bakteriene som skal dannes i filteret får noe å jobbe med.

Anbefaler deg å lese artiklene om oppstart akvarium under akvarieskolen :o)
neste klikk akvarieskolen. Kjempetips m bøtta... thanx!!!
Kan svare deg på spørsmålet om sand.. det er ca 0 problemer med "støvsuging" når du har sandbunn så lenge du holder åpningen til innsuget 2-3cm over bunnen. Da vil kun de lette partiklene bli sugd opp mens sanden stort sett holder seg tett og kompakt. Men et par sandkorn vil nok alltids bli med, men ikke slik at du merker noe spesielt til det
Husk på at om du kjører filteret i en bøtte mens du venter på elektriker, (god ide forresten) så korter ikke det ned innkjøringstiden hvis du ikke også setter til næring for bakteriene.
Ettersom jeg selv foretrekker innkjøring med Salmiakkmetoden, vil jeg selvsagt foreslå at du setter til tre fire dråper Salmi i bøtta og kjøper deg et testsett for å måle ammoniakk, nitritt og pH. Etterhvert må du også ha en test for nitrat oghelst KH og Gh.
Hold ammoniakkinnholdet på 3-5 mg/l, både mens filteret står i bøtta og når du setter det i karet. Med innkjøringen av filteret startet, bør du brume temperert vann når du fyller karet, ellers tar du knekken på for mange bakterier.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap