Drømmen om et akvarierom! (side 3)

Misunnelig så mange store fine kar, har du planer om saltvann? Tenker selv på å bygge om mitt 340 Liter til saltvann
Saltvann er nydelig! Har vurdert å la 720l i veggen være saltvann. Har derfor bestilt helglasskar og led-belysning. Men jeg tror ikke tiden strekker til det første året. Blir nok mye jobb med nytt hus, tomt som skal opparbeides osv. Hagedam skal jeg også ha. Men om jeg skulle kjede meg en gang i fremtiden, er det jo ingen ting i veien for å gjøre om
Se man det. Nå begynner det å ligne på et akvarierom. Bra jobbing H og Y. 530 literen ser penere hos deg enn hos meg. Nydelig farge dere har på veggen. Pass på at det er plass til to stk. filtere ved siden av reolen. Stativet til 720 literen som Yngve sveiset ser solide ut. Den må være minst like stor dimensjonert som min slik den ser ut på bildet.

Fordelen med å kjøpe akvarier før fisk er at en har tid til å klargjøre akvarie før fiskene kommer. Med den listen som du har satt opp så kommer jeg til 2.680 liter vann. Med enda en reol for 2x720 liter blir det 4.120 liter vann. Er du klar for ukentlig vannskift da Hanne? Hva skal du ha på den porsareolen som du hadde fra før?
Porsareolen er kjøpt til 490l, som jeg har fra før. Inneholder nå 3 svært overvektige malawi som rømte når jeg solgte malawigjengen for lenge siden. Går sammen med enslig Paratilapia, og spiser derfor kraftig for... Samt en 325l som var planlagt som mallekar. Kun 40 cm høyt. Men det ble med planene, så det står innpakket i garasjen enda.

Den reolen din var fantastisk enkel når vi bare skjønte konseptet. Skjønner ikke hva vi rotet med i går... Og dimensjonen er den samme som Yngve har sveiset i dag. Porsa ser ganske spinkelt ut til sammenligning.... Og karet blir helt supert med riktig sand, litt røtter og en menneskekjær Paratilapia. Jeg vet at han sikkert skulle hatt dobbelt så stor plass, og artsfrender. Men siden tilsynelatende ingen har dette, så gjør vi det beste ut av det for han. Karet er ikke så mye større enn det han har i dag, men han får lenger strekke å svømme på.

Vannbytte kommer til å gå som en lek! Slange inn og slange ut, jobben gjør seg selv... Det blir verre med juwel 260 som Yngve insisterer på å ha i stua... Bære bøtter er kjedelig og tungt!
Hanne Samuelsen
..... Vannbytte kommer til å gå som en lek! Slange inn og slange ut, jobben gjør seg selv... Det blir verre med juwel 260 som Yngve insisterer på å ha i stua... Bære bøtter er kjedelig og tungt!


Så bra. Da sparer dere ryggen. Vente spent på fremdrift ....
Det skjer ikke så mye, men vi tar en liten oppdatering likevel... 720-literen er i hus, men ikke på plass. Det skal monteres både bakgrunn og moduler, og dette er lettest hvis den er plassert på gulvet. Til snekkernes store skrekk. Det er jo av glass...

Etter et par dager ble de såpass sikre på at glasset ikke sprakk av at de gikk forbi, at de fikk jobbet i rommet igjen. Og nå er de så varme i trøya at karet er blitt avlastningsbord.

Jeg har ikke plukket av embalasjen enda, for jeg venter på silikon, filterrister, moduler osv... Noe av dette kommer med post, og posten skal man ikke stole på. Lært på den harde måten...
Ja. Det gjelder å kontrollere pakken nøye før en skriver under for mottak. Ellers blir det vanskelig å klage i ettertid.

Modulene kommer denne uken. Jeg er like spent på hvordan dette kommer til å se ut. Hva slags sirkulasjonspumpe skal du bruke til filteret i bakgrunnen? Hvordan vannstrømmen kommer til å bli? Det siste er viktig med tanken på å få mest mulig avfall inn til filtrering.
Gleder meg til modulene, Badat! Bakgrunnen er helt fantastisk, men jeg tror modulene gir den optimale 3D-effekten! Har bestilt silikon, men posten har - ikke overraskende - mistet pakken. Ny er på vei....

Når det gjelder sirkulasjon, så er jeg åpen for forslag. 2x Fx5 er ikke nok til å både dritten ut av hjørnene, tror jeg...

Lys: Jeg er nesten helt bestemt på Led, og har vurdert disse: http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?products_id=1832
2 stk skal være nok, i følge butikken.

Har også sett på noen mer avanserte, beregnet på saltvann, med litt mere lys (og lyn-effekt!!!). Men så skal jo dette være et malawikar, uten planter, så jeg bør kanskje ikke overdrive lysmengden? Og lyn-effekt er vel bare kult de tre første gangene....
Endelig er overrenningskam, filterrister og silikon på plass. I dag har vi montert bakgrunn, og plassert karet i veggen. Med gode hjelpere (og froffverktøy) gikk dette som en lek. Karet ser inmari stort ut inni veggen. Litt dårlig bilde, jeg har jo ikke lys enda...

Nå mangler bare moduler, stein, sand, vann og fisk....
Endelig er overrenningskam, filterrister og silikon på plass. I dag har vi montert bakgrunn, og plassert karet i veggen. Med gode hjelpere (og froffverktøy) gikk dette som en lek. Karet ser inmari stort ut inni veggen. Litt dårlig bilde, jeg har jo ikke lys enda...

Nå mangler bare moduler, stein, sand, vann og fisk....
Åh, du er så heldig! Har et 60 liters kar. Og sparer til 180 liters. Men det går ikke så bra. Når en 12 åring skal kjøpe mat og utstyr til fisker, kjøpe klær også tjene 5000kr (siden jeg skal kjøpe bord som det kan stå på) til nytt akvarium! Har du noen tips?

Utrolig spennende å følge med på hvordan det går med det nye huset deres. Lykke til videre.
Dioder.no
Led-lamper bestilt på Dioder.no. Ble ringt opp like etterpå av en hyggelig mann som forsikret seg om at jeg hadde bestilt riktig produkt for mitt bruk (og vi ble enige om at det hadde jeg). Pakken i posten dagen etter. Dette kalles service!

Nå gleder jeg meg bare til å se og prøve lampene.....
Dette kommer til å bli flott. Gleder jeg meg til fortsettelse.
Dette ser veldig bra ut.
Stilig med stue med innebygget akvarie i veggen.
Praktisk med det rommet bak også som kan skjule det som ikke er så pent.... Og greit med vanntilgang fra baksiden.
Hanne Samuelsen
Bilde fra baksiden....


Du kan utnytte den plassen mellom bakgrunnen og bakveggen til akvariet til å lage et kjempe stort filter. Da trenger du egentlig ikke flere andre filter til dette karet.
Løsningen finner du hos 530 literen.
bare et spørsmål. er det vanskelig å reingjøre akvariet når det står montert inn i veggen sånn? eller "triller" du ut karet når det skal reingjøres?
blei veldig frista til å prøve å lage noe sånt eg også.
Rengjøring, ja... Det er ikke helt enkelt å komme til oppi her. Må stå på en stol, og ha veldig lange armer. Satser derfor på god filtrering, mye strøm og god kontroll på lys. Det største problemet er vel at man ikke ser så godt gjennom overflaten. Bakgrunnen hindrer innsyn fra baksiden. Karet veier godt over et tonn, så noen flytting kommer ikke på tale...

Bilde fra dagens prøvefylling. Sanden støver en del, men karet ble tappet ned igjen, og det tok vel en del av støvet.
Det der kommer til å bli sinnsykt flott. Grattis.
Utrolig stilig! Gratulerer med nytt hus med akvarierom i!

Ett tips; Jeg har en Ikea-krakk med gummiknotter under som jeg bruker for å stå på for å nå oppi akvariet. Er knappe 20 cm høyere enn selve toppen på mitt akvarium så har ikke sjans uten. Pga gummiknottene både under krakken og oppå krakken står den veldig stødig, så da er jeg iallefall ikke redd for å falle!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap