Drømmen om et akvarierom! (side 5)

Krise!
I malawikaret har alt sett normalt ut. Fiskene tyger, spiser normalt, svømmer normalt. Og plutselig finner jeg tre døde golden. Trodde kanskje det var stress, to av dem hadde nettopp tygget. Så ingen tegn til sykdom. To dager etterpå, to døde golden til. Så en saolusi hunn. Og i dag enda en golden og en rødzebra.

Har målt vannverdier: No2
Det har sikkert oppstått noe ulumskheter i akvariet, trolig nitritt. Det som er råd nå er å skifte halvparten av vannet for så 1/4 del vann hver dag i en uke. Reduser foring samtidlig med god lufting av akvarievannet.

Nydelige Moliro troffer.
Hmmm ...
Resten av inlegget mitt forsvant.

Har testet
No2
Hanne Samuelsen
Hmmm ... Resten av inlegget mitt forsvant. Har testet No2


Forumet tåler desverre ikke krokodillemunner...
Ok, takk sissimor. Følte meg nå motarbeidet av både elktronikk og biologi....

No2 er mindre enn 0,01
no3 er 0,025 kanskje.Synes testen er litt rar å lese av...
pH 7,4. Vet at dette er lavt, men sliter med å holde pH oppe med såpass hyppige vannbytter...
gH 9
temp 27-28

Karet er 720 l
Malawi ca 40 igjen (uff...)
Filtrering 2 x fx5 og filtrering bak bakgrunn
Vannbytte 10-20% annenhver dag (hver dag de siste dagene...)
Foring 5 dager, så en dag opphold. Har ikke fått mat på 2 dager nå...

Hva gjør jeg feil her? Og hva gjør jeg nå?

Har i dag medisinert med baktopur direct og saltet. Sånn i desperasjon...
Oppskrift som jeg har beskrevet gjelder uansett hva du har i vannet. Med mindre du har microskope som du kan analyse vannet for å finne ut hva som er feil.
Takk for tips, Badat. Jeg har 2 ganger skiftet ca 50 % av vannet, i håp om at dette skal hjelpe. Men de dør uansett... Jeg liker ikke å skifte så store mengder på en gang, for jeg synes det er vanskelig å gjennomlufte vannet da. Skal forsøke å bytte morgen og kveld heretter...
Men jeg klarer ikke helt å tro at det er noe galt med vannverdiene...? Filtreringen er mer enn tilstrekkelig, vannbytterutinene over middels gode... Kan det være sykdom? Snart er alle golden døde, de andre fiskene klarer seg langt bedre.
Moliroene er fantastiske, foresten. Katten kom desverre med en... Aner ikke om den hadde hoppet ut, eller om katta var på fisketur igjen. Men litt surt var det. Men de formerer seg...

OK. Da er ikke nitritt som er problemet her. Hvordan oppfører fiskene? Sår, sopp, slapphet, ikke spiser, ligger rolig på bunn.
De ser helt friske ut. Det er så rart... Jeg har forsøkt å se etter individer som er svake, sky eller ikke spiser, men finner ingen. Likevel dukker det opp døde individer neste morgen. Det eneste jeg er sikker på er at alle som har tygget, har dødd. Og så noen golden i tilegg....
En golden har hatt problemer med svømmeblæren, men ble bedre etter salting. Nå er den død, men den levde halvannen uke etter at jeg oppdaget problemene.

De døde fiskene har heller ingen skader. Har ikke sett tynn avføring.
Jeg kunne ikke gjorde det bedre enn deg. Jeg har hørt lignende historie før. En gang skyldes overopphetting (over 35 grader). Enannen gang skyldes vann fra springen med ekstra klor. Det neste må være å få teste vannet skikkelig. Jeg kjenner en som kan gjøre det. Send meg en epost hvis du vil ha en microskopeanalyse av vannet eller fisk. Ha ikke lyst å legge navnet hans ut her.
Takk Badat! Du hører fra meg om det blir aktuelt. Har tilgang på utvidet vanntest, men har egentlig ingen mistanke til dette. Men en "obduksjon" av død fisk kan bli aktuelt, hvis de fortsetter å dø som fluer.

I dag har jeg ingen dødsfall, men en rødzebra ser litt slapp ut. Står litt loddrett i karet, og virker slapp. Svømmer litt på skrå, når den beveger seg. Så jo dette hos golden også. Fikk tatt en skikkelig titt på den og magen kan muligens være litt oppblåst. Kan det være bloat?

Fôret er som sagt kjøpt på Nols. Jeg presiserte at jeg skulle ha fôr beregnet for mbunas, men mannen i butikken virket litt usikker (han var vikar, men veldig hyggelig!). Jeg fikk en pose med granulat, som han mente de brukte i butikken. Men denne posen har jo ikke innholdsfortegnelse, så jeg vet jo egentlig ikke hva den inneholder. Det kan jo være mer basert på animalsk fett enn planter...? Kanskje de stakkars fiskene mine har fått feil mat hele tiden hos meg. Da stemmer jo dødsfallene godt tidsmessig, gjør de ikke? 4 stadie bør skje omtrent nå?

Det er kun disse fiskene som har fått dette fôret. Har 10 demasoni i et annet kar, men de har fått troffefôr (Står ved siden av troffekaret). Disse er helt friske.

Tror jeg prøver et annet fôr uansett, når jeg begynner å fôre igjen.
Fiskedøden tok heldigvis slutt etter forskifte. Men noen av gruppene bør absolutt forsterkes. Golden og crabro kunne med fordel blitt fler. Ser litt yngel bak bakgrunnen, men tror det er Melanochromis johanni.

Ønsker meg også en gruppe Maylandia zebra. VELDIG! Uten å måtte kjøre land og strand rundt. Noen som har noen??

Synes det er vanskelig å ta gode bilder, men slik er karet nå. Ferdig listet
Den bakgrunnen ser virkelig tøff ut. Godt at du fant årsaken til dødsfall.
Etter massedøden i 720l så så det litt tomt ut. Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange jeg mistet, men antar at det kun 4-5 golden igjen. Rødzebra hadde jeg kun 3 voksne, samt et par yngel. I tillegg mistet jeg all hongi, med unntak av den store, flotte hannen på bildet. De andre klarte seg bra, og melanochromis johanni har ynglet jevnlig. Jeg gjør ingen forsøk på å ta ut tyggende hunner, da det er helt umulig med såpass mange stein og moduler. Noen yngler kommer seg gjennom filterristene, og lever tryggt på baksiden av bakgrunnen, til de er store nok til å fanges inn.

Karet har vært stabilt og uten dødsfall etter forskifte, så jeg har begynt å bygge opp gruppen igjen. Har satt inn:
10 Hongi
6 Hongi super red (bilde)
6 rødzebra
8 Saulosi

I tillegg har jeg 3 melanochromis johanni og 6 perlmutt gående i et yngelkar


På resten av akvarierommet har det også skjedd litt forandringer. Jeg har kjøpt to 120w LED-lys til, som er montert over 340literen. Dette karet har ganske spesielle mål(140x60x40) og passer fint til mallekar. Muligens blir det litt mye lys, men jeg er blitt veldig forelsket i denne typen lys.

Karet under denne i reolen skal endelig taes i bruk. Jeg har limt på slimline-bakgrunn fra BTN, og laget hjørnefilter. Etter mye frem og tilbake om hva jeg skal ha i dette karet, er valget falt på frisvømmere fra Malawisjøen. I tillegg til hjørnefilteret, kommer det sannsynligvis et FX5. Opprinnelig hadde jeg to store bøttefiltere fra Boyu, men man får visst hva man betaler for. De har forsåvidt fungert greit, men det ene har fått en lekkasje, og det andre klarer ikke løftehøyden til det karet jeg skal bruke det i. Litt synd å kaste de, så hvis noen vil ha dem kan de bare komme og hente....

Bob følger med fra hjørnet sitt. Han er så vakker, den fisken!
Det var en Nydelig fisk du hadde der,er det en Malawi?
Nei, det er en ciklide fra Madagaskar. Paratilapia polleni. Den er veldig stor, ca 35 cm, og har mye personlighet også. Det er vanskelig å få frem hvor flott han er på bilder. Fargen er nesten blåsvart med neonprikker, når han er i det rette humøret. Og mønsteret på pannepukkelen er nydelig irrgrønt.
Et svært stort og svært ufrivillig vannbytte...
Da har jeg utilsiktet hatt et digert vannbytte på troffene mine. Jeg passerte akvarierommet i morges, og syntes det bråkte fælt der inne. Jeg fant ut at lyden kom fra en FX5, som slet med å filtrere luft. Akvarievannet det skal filtrere var nemlig borte... Troffene klumpet seg sammen i noen cm vann nederst i 530-literen. Dere kan jo tenke dere hvor resten av vannet hadde tatt vegen....

Dette kunne vært det ultimate mareritt, hvis akvariet hadde stått i stua. Men her var det både membran, fliser og sluk, så katastrofen var minimal.

Nå håper jeg bare at jeg ikke opplever sykdom som følge av dette. Fisken var jo ganske stresset. I tillegg er det ikke ideelt med kjempestore vannbytter, fordi drikkevannet vårt holder pH på 6. Det er vanskelig å holde stabile verdier på 8, når jeg må bytte mye vann av gangen. Så fiskene har i dag opplevd stress, temperatursvingninger og svingninger i pH. Filterbakeriene er sikkert også historie....
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap