Hjelp! pumpe sviktet... :s

Hei!

I malawikaret mitt på 180 l har jeg en Eheim 2026 pro II (fulgte med karet når jeg kjøpte det brukt for 3 år siden).
Karet står hjemme hos foreldrene mine dette året mens jeg studerer, for husvert ville ikke la meg ha det på hybelen. Lillebror og pappa (som er akvariemennesker) tar vare på det for meg og mater fiskene, men gjør ikke rent o.l..

Så til saken:
På onsdag kveld hang fiskene i overflaten av karet og var dårlige. Broder'n skifta litt av vannet deres. Torsdag ettermiddag da de kom hjem fra skole/jobb var det full krise - fiskene var nærmest døde! Det viste seg å være nitrittforgiftning i vannet! :O De jobbet hele kvelden med å skifte ut vann og prøve å fikse pumpa, som var helt gåen. Dro nesten ingenting, selv etter full "overhaling"!
Nå går den knapt (vannet renner omtrent bare ut i karet, ikke noe trykk å snakke om), og karet står nå med 2 luftpumper samt et gammelt, innvendig filter (+ diffusor).

De lykkes ikke med å finne feilen i pumpa, som har gått helt flott etter en overhaling da jeg kjøpte den. Den gikk også flott bare for en mnd siden.

- HVA kan ha skjedd, og hvordan kan vi fikse det raskt? Må den byttes ut?

Jeg tenker vel at jeg må bytte den ut nå og kjøpe en ny en. Men jeg finner ikke noe sted der den selges lenger... Synes eheim fungerer bra, og vil gjerne ha det igjen (Pappas 25 år gamle i en 160 l går enda! ). Nye utgaver nå kanskje?

Uansett: Noen som vet hvor jeg kan få tak i et bra utvendig filter til malawiene i karet mitt raskt - og passe til en studentlommebok?

På forhånd takk for hjelpen!
...som jeg forstår det er Eheim pro 3 2073 den som erstatter 2026'ern nå. Er denne god dersom jeg må kjøpe en ny? Eller skal jeg slenge på 500 ekstra for å få 2075 i stedet (Webzoo)? (Ønsker nytt og større kar når økonomien bedres ) Noen som vet hvor disse er billige å få tak i , evt. brukt?
Er du sikker på at det er en full "overhaling" den har fått?

Kan være at det ligger en blokkering i slangene. Måtte faktisk ty til rensing av min egen (utvendige) pumpe i går, har som regel problem med å få den i gang etter rensing...-I går fikk jeg vanngjennomstrømmingen sånn ok i gang, men forrige gang jeg gjorde dette så tok jeg fra hverandre alle slanger, innsug,utløp etc og fjerna all skitten, og da gikk den som bare juling.

-Sjekk også at alle slanger sitter godt, blir ikke mye vannsirkulasjon om filteret bare sitter å suger inn luft
Nei, jeg er ikke helt sikker på hva disse gutta legger i full overhaling, jeg. Skal ringe og høre med dem en gang til, om de har sjekket slangene osv. Takk for tipset
Fikk dem til å sjekke slangene, og nå går også min som bare juling Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap