Rødmunntetra og rødfarge. sikkert tegn?

Det sies at rødfargen på rødmunntetra er et godt signal om trivsel. Dvs at dersom vannkvaliteten skulle være dårlig, så vil det være slik at rødmunntetra vil "si fra" ved å bli blekere/miste rødfargen på hodet.

Nå har jeg basert meg på å holde få fisk pr liter, og har forholdsvis gode vannbytterutiner. Siden jeg har målt med Tetra-strips, så har det slått meg at det kan hende jeg fra tid til annen har trodd at vannkvaliteten er bedre enn den skulle vært. Og da er det jeg lurer på dette:

Vil rødfargen på rødmunntetra være et "ærlig" signal? Eller kan det tenkes at fiskene har rød farge på hodet selv om vannkvaliteten er heller dårlig?

Jeg har en stim på 9 stk gående i 430 liters akvarium sammen med diverse andre fisk. Og jeg har aldri sett tegn til at disse mistrives, med unntak av rett etter at jeg puttet fiskene oppi, og de skulle akklimatisere seg. Jeg mistet en fisk et par dager etter at de kom oppi, men ellers har det gått greit. (Med unntak av en fisk som fikk endret øyefarge - omtrent som et selvlysende øye - men dette gikk over etter kort tid).

Noen ganger har jeg observert at rett etter at det blir lys i akvariet, da er fiskene litt bleke på hodet, men det går over etter kort tid. Ser ut som om de har et energispareprogram som slås på når det blir mørkt, og det er unødvendig med ekstra rødfarge. Ellers har jeg ALDRI sett fiskene bleke i toppen.

Noen her som har opplevd dårlig vannkvalitet (og hyggelige medfisker) men likevel bleke fisker av denne arten?
Det at de er bleke når det er mørkt, er nok for at de skal gå i ett med omgivelsene da de går på sparebluss om natten.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Som Trym sier har svært mange Tetraer egen "nattdrakt". Når rødfarven kommer tilbake etter at lyset går på er det sannsynligvis denne du ser.
Med mindre du har co2 på om natta eller nattaktive fisker i karet?

Rødfarven hos fisk er ofte avhengig av godt for, men det vet du sikkert.
den første rødmunnstetraen jeg hadde, fikk jeg av ei vennine som hadde hatt den i uhm noen år? og den er litt blassere i fargen til tider, spesielt en god stund etter at lyset har vært av.

så kjøpte jeg et par til rødmunner, og disse er en god del ynre og de har en veldig skarp rødfarge hele tiden (foruten om når lyset er av) så jeg vil tro vannkvaliteten min er OK, selv om den ene er litt mer blass, for det kan kanskje ha noe med alder også å gjøre?
De blir blasse i fargen ( lys rosa eller grå) om de går i dårlig vann over lengre tid.
Om du oppdager at det er noe feil med vannet tidlig vil ikke dette vises på fisken.
Det er helt vanlig at de blir grå om natten når de sover.
Heihei
Jeg har 20stk Rødmunns tetra oppi en 60Liter sammen med 6-7tigerbarber og 4-5 andre stimfisker oppi.

Mine Rød-M tetra er hele tiden røde i hodet og er aktive som bare det og jeg tar kanskje vannbytte en gang hver 2-3 uke kommer helt ann på.

Takk for tips... og det jeg lurer på er kanskje noe ingen her har testet.
Og hvorfor skulle de det? Da mener jeg om noen mer eller mindre ufrivillig har oppdaget hvor følsom rødmunntetra er som "varsler-fisk"?

Selv bytter jeg vann ca hver fjortende dag, og det ser ut som om det går greit i forhold til fiskenes trivsel. Og egentlig tror jeg at dersom man har lav belastning, bra med filter - og slamsuger når man har vannbytte, så burde mye av behovet for vanntester kunne reduseres... Og da kommer poenget:

Dersom rødmunntetraene mistet farge tidlig ved endringer i vannkvalitet, så skulle man kanskje tro at denne arten kunne erstatte mange vanntester... ?? Jeg skjønner at det kan være usikkert å satse på dette om det tar en stund før fiskene reagerer, slik at når man får signalet at de mister farge - så har vannkvaliteten sunket skikkelig lavt.

Selv har jeg ikke merket annet enn at de blir grå om natten, og at det ikke er signal om noe mistrivsel. Og da er det lett å tro at disse fiskene har det ganske greit. Men det jeg lurer på er om det er en myte at disse fiskene kan brukes som "kanarifugl i gruver". Det var visst vanlig før at man hadde med kanarifugler i gruver, og dersom fuglene sluttet å synge, så var det et signal om at det var lurt å komme seg ut så raskt som mulig...

Rødmunntetra blir av og til beskrevet som en art som krever god vannkvalitet, hvis ikke mister den fargen. Og at mange kan oppleve å miste disse fiskene, pga for dårlig stell...

Jeg lurer på om det er en myte at disse fiskene mister fargen så raskt, og at det kan være mulig å tro at vannet er bra fordi fiskene viser fin rødfarge når vannkvaliteten egentlig er dårlig. Slik at man kan være i god tro, og at fiskene egentlig ikke har det spesielt bra - til tross for fin farge...

Og ja Ohr, disse fiskene er kjappe til å forsyne seg med røde mygglarver... Det blir mer på rødmunntetraene enn mange andre fisk i akvariet. Dvaske perleguramier er ikke kjappe. Det er jo noen nattaktive fisk også; 6 ancistrus i forskjellige størrelser og en værål. Men det skulle være god plass 430 liter - jeg tror de har det greit om natten...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap