Www.palettciklide.no (side 2)

da er det offesielt, jeg for ikke lov av pappa-palettcilkide å stikke handa ned i akvariet. den biter fakktisk ganske hard til å være så liten hehe
Først litt grunnleggende matematikk:
Volumet målt i kubikk-centimeter finner man ved å multiplisere: lengde x bredde x høyde (målt i centimeter).. Èn kubikk-desimeter derimot er det samme som 1 liter..

Når man vil finne volumet målt i liter må man derfor multiplisere: lengde x bredde x høyde (målt i desimeter, 1 desimeter = 10 centimeter)..

Et eksempel:
Du har et akvarium som er 60 cm langt (6,0 desimeter), 25 centimeter bredt (2,5 desimeter) og 40 cm høyt (4,0 desimeter).. Så tar du å multipliserer disse tallene: 6,0 x 2,5 x 4,0 = 60 (dvs 60 kubikkdesimeter).. 60 kubikkdesimeter er det samme som 60L, med andre ord har du da et akvarium som kan inneholde 60L (med vann til randen)..

begynner å bli lenge side jeg har skrevet noe.
har flyttet akvariet så ikke sola skinner på det men etter at det kom på plass så har palettene mine kranglet konstant, ho'a får ikke svømme nært bunnen.
de har vært ''kjerester'' i sikkert 3-4 månder før jeg flyttet det. noen tips å får slutt på krangel?

ps: har kun et akvarie så kan ikke skille dem noen dager
Mitt par var ikke venner til å starte med, etter de ble kjærester ble det bra...
Frem til kull nr 2eller 3, da bli han fillejaga bort.
Aner ikke hvorfor, men han klarte nå å gjemme seg såpass at det gikk greit for han.
Har en viss anelse om at kanskje det var pga at han ikke var "stor nok"..
Hvertfall nå er han omtrent dobbelt så stor som henne og det har de sener kull, (nå på 5te) ikke vært noe tull dem imellom.

Har yngelen fra 5te kullet nå i en 20liter, et stort antall jeg ikke klarer å telle.
De er frittsvømmende på 3-4dagen nå.
ja det er helt sykt mye yngler fra et kull, men desverre har alle mine kull forsvunnet.
det er han som jager ho'a å det ser ikke pent ut, tror han er ca dobbelt så stor.
har prøvd å dekorere om i karret å gi de en hel masse mygglarver etter vannbytte.
hadde et lite håp om at de skulle bli venner men det gikk ikke.
funka moonligth?
klart å skule filter og termostat, begynner å ta form nu.
bare litt dekorering så det ikke ser så trist ut, tar gjerne imot tips
Ok, ser nå det er han som jager henne hos deg ja.
Får håpe de bi venner igjen. Slik mine ble.

Ja moonlight fungerte bra det i forhold til at de klarte passe på bedre yngelen om natta ja.
Men totalt sett å har alle forsvunnet likevel, men har observert adferden og de bli slappere (lei?) til å passe på etter en stund. Og da sett ungene blitt mere spredd og noen kommet fra flokken. Så andre fisk da klarer å snappe tilslutt de som kommer på ville veier.
Det jeg har sett er at tiden de gidder å passe på har blitt lengre å lengre for hvert kull.
Men virker også som at hun blir egg-klar igjen så bli dem slappere å passe på..

5te kullet nå som går i 20litern, bli spennede å se hvor mange som klare seg, de spiser mikroorm som gale hvertfall. Og stimer rundt i akvariet hele gjengen.

Såg igår faktisk at hun er eggklar igjen, voldsomt produktive de mine 2.. bare dager siden siste kull ble frittsvømmende..
Bli nok å se hvordan dem klarer seg i 300literen igjen kommende kull og se om dem virkelig klare å fostre opp noen unger i "samfunnet" sitt.
ja får håpe de blir venner, kan ikke du ta noen bilder av de ynglan så jeg får se hvordan de blir når de er litt eldre?
mine levde vell på det lengste litt over en uke, kanskje to.
hbordan gjør du det med pumpa? har du noe nett forran?
Joda, skal ta bilder og poste.
I 300 litern så er pumpeinnsuget såpass over bunn, og det er ikke vært ett sted de har farta med ungene heller, så innuget er ikke tildekt nei.

I 20litern som 5te kullet går nå, er det ingen pumpe oppi.
Jeg regelmessig bytter en skvett vann, og suger skjitt fra bunn, og passer på at det ikke bli proteinhinne på vannflata.
Yngelen bli vel 14dg på søndag som kommer, mener jeg å huske.
Her er mine, mangler ett lite antall som er litt lenger bort.
Men her koser de seg med ett måltid mikroorm.
Da er palettene gitt bort, trist er det. Men 4 nye sommerfuglciklide er flyttet inn og en ny rot. +10 nye neoneontetra. Nu er det mere liv i akvariet. Neste er å prøve yngel med disse sommerfuglene
Ja da sitter jeg i sverige på ferie å lurer på hvordan de nye sommerfuglciklidene har det hjemme.
Gleder meg til å komme hjem
bestillt uv filter å akvariet begynner å se bedre ut men får det ikke til å bli naturlig:S noen som har tips?

ja en ting til, noen som har peilig hva disse fiskene heter? fikk dem av en kar
da har jeg montert UV-filter, kanskje litt klarere vann snart.
Vakkert kar du har synes jeg, jeg liker det enkelt. Sommerfuglciklider derimot liker å ha litt tettere beplantning etter hva jeg har skjønt, så du kan jo sette inn noen flere hurtigvoksende stengelplanter, anubias e.l. i ene halvdelen eller mellom de du allerede har der for eksempel...? Det vil kanskje vokse seg til det du allerede har der også, etter hvert. Jeg er langt ifra noen akvagartner, men ser her at noen planter har vokst utrolig fort opp fra sanda etter at de sådde seg selv....og det hjelper på behov for gjemmesteder som ciklidene vil ha. Tetraene liker også litt beplantning selv om de setter pris på litt svømmeplass også.

De fiskene er vel en type scalare, men det visste du kanskje.... noe mer vet ikke jeg heller :s

Spennende å lese om fiskene dine, hvordan trives sommerfuglene dine forresten? Går det fint med to par?
Mine to (et par) er separert for tiden etter at han har truet henne veldig.. de skal re-introduseres denne uka, det kan bli nokså spennende.....
tusen takk skal prøve å plante litt til i akvariet, synes også det er litt tynt.
men du vet, ting tar tid.... hehe

jeg har 3 gutter og 1 ho, bare mye krangling nu uheldigvis.
venter på at ho skal bli kjønnsmoden så det blir et par, skal ta ut de to guttan som blir uten dame når den tid kommer.
har en 30L som er et reservekar uten fisk i. skal sette ho oppi dær 1-2 uker når ho blir kjønnsmoden før jeg putter ho tilbake.
da blir guttene sikkert glade


tror jeg har funnet ut hvilke scalare det er, men er usikker på kjønn.
oioi, da er det nok litt heftig oppi hos deg også kan jeg forestille meg Jeg har også tenkt på å la paret mitt få flere å velge i dersom de ikke vil ha hverandre lenger, så det er kanskje en god plan, men det blir sikkert endel knuffing blandt de som står utenfor... og så må man jo ha en plan B for de som ikke blir par.
Plantene dine vil sikkert vokse seg til, som sagt har jeg fått en liten skog med noe som har plantet seg selv her

Av hensyn til ciklidene og situasjonen der bør de kanskje få noen midlertidige gjemmesteder eller skiller så de slipper å trampe på hverandre, kanskje noen spennende røtter i midten av akvariet kan fungere som buffer?

Lykke til
Da har jeg vært i alta å hentent 1 ny Ho sommerfugl ciklide , 4 otto og en ny plante.
Blir skøy å komme hjem
Huff, 2 otto død i posen. Skulle kjøpt 6 stk
synest 10 sist oppdaterte tråder i forum skal begynne å virke snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap