Hvor lenge kan akvarium stå uten vann?

Hei! Jeg har et gammelt akvarium på 60 liter. det har stått tomt siden i august tror jeg. Jeg skylte det bare med varmt vann og klappet det tørt. inventaret som brettet som sanden skal være på osv kjørte jeg i oppvaskmaskin uten pulver (jeg hadde det bare noen uker før jeg kjøpte eget, dette var et jeg fikk fra ei vennine som flyttet) -

men hvor lenge kan det stå tomt uten at silikonen tørker og lekker? dette er et sånnt type "buet" 60 liter, så det er få karmer rundt glasset.

foresten, ettersom det er et sånn "silebrett" aktig lokk som skal ligge over bunnen,vil det si at det ikke kan ha fin sand? (hun hadde grus oppi) jeg tenker at den kanskje suger opp sanden? ikke at pumpa er så kraftig, men alikevel. en risiko?
Hvis akvariet ikke er veldig gammelt (20-30 år eller mer), så tror jeg silikonen fint tåler å stå tørr i et halvt år.

Høres ut som "silebrettet" ditt er en del av et bunnfilter. Hvis du skal bruke bunnfilter, kan du ikke ha sand. Hvis du dropper bunnfilteret (som jeg ville gjort) så kan du ha sand, men da må du ha et annet filter. Enten et lite eksternt filter, eller et stort internt et.
ah takker for svar, da tror jeg heller jeg bare avventer til en gang jeg finner et litt større akvarium kanskje. ble litt besatt av tanken på å starte opp det lille også (litersyken anyone?)
jeg har nettopp satt opp en 375 liter, av en modell som gikk ut av produksjon i 1992. dette karet har stått uten vann i minst 2 år, og silikonen er helt fin og myk, og potte tett er det og

blir silikonen tørr og sprukken, må det resilikoneres. på en 60 liter er ikke dette en altfor stor jobb
ja stemmer det ja! og spesielt siden det er buet så er det vel bare to rammer bakerst kanskje, og bunnen og toppen som trenger et lag. ikke at jeg har tenkt å begynne nå men da er jo egentlig det null stress. :'D åh jeg misunner deg det store akvariet, haha! :3 eeen dag
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap