Reke fra Sør-Amerika

I oktober 2010 fanget jeg fisk i en liten skogsbekk i Amasonas.
Bekken rant ut i Rio Tigre, i Peru.

[External Image]

Det var masse fisk i bekken, og dvergcichlidene (Apistogramma) lever nok godt på yngel av disse:

[External Image]

Jeg hadde ikke plass til å ta med noen av dem hjem, men det hadde jo vært moro å vite hva det er.
Jeg har ikke peiling på reker, men er det vanlig at de lever i bløtt vann, med en Ph på 4,9? Jeg innbiller meg at de minst var 4 cm lange.

Noen som kan peile meg inn på familie eller art?

Skal ikke begi meg utpå så veldig usikker is her, men når jeg søker på "Macrobrachium" i skalldyrbasen her på AF får jeg 12 treff. Av disse 12 ser jeg at 2 er lokalisert til Sør-Amerika.

Etter at jeg fikk en ubeskrevet Macrobrachium-art fra Borneo i hus har jeg undersøkt litt og funnet ut at det finnes veldig mange Macrobrachium-arter som er ubeskrevet og det finnes lite info om.

Det er kanskje en ubeskrevet art du har bilde av her, og kanskje den er i Macrobrachium(Langarmsreke)-"slekta"?

Både bruken av ordet "ubeskrevet" og ordet "slekt" er jeg usikker på om er riktig brukt av meg i denne sammenheng. Beklager det i såfall.

Artig å se bildet var det uansett.
Tusen takk for svar, Anna!

Jeg har nå også fått et par andre tips om at denne kan tilhøre Macrobrachium-slekten, så du er nok absolutt på rett spor. Interessant at det finnes arter innenfor samme slekt i forskjellige verdensdeler, når arten er så lite mobil som reker.

Jeg har lett gjennom det jeg kan finne av bilder av reker innen denne slekten, men finner ingen som passer helt. Noen av artene har tydelige kjønnsforskjeller i forhold til klørnes/armenes utforming, og jeg vet ikke hvilket kjønn "min" har.

Har fått med meg det interessante at noen av disse artene, som lever i bløtt (og surt) vann, antakelig er i stand til å skaffe seg litt kalk (til skallet) fra visne blader i vannet.

Antakelig har du helt rett i at dette er en ubeskrevet art. Jeg får kanskje prøve å ta med noen hjem neste gang jeg finner noe lignende, og kanskje se etter om det finnes individer med forskjeller som kan indikere forskjellig kjønn.

Takk for interessen, og din bruk av begrepene slekt og ubeskrevet virker å være helt korrekt )

Her ser du en av de andre artene reka levde sammen med, Nannostomus mortenthaleri:

[External Image]

Artig at jeg ikke var på villspor Man lærer litt av undersøke rundt om tydeligvis

Har også leitet etter bilder på nettet som kan ligne min reke, men finner ingen som er lik, men noen som kan ligne. At det finnes en del arter som ikke er beskrevet eller gjort særlig kjent er nok et faktum.

Synes absolutt at du skal ta med noen reker også hjem nesten gang du er på tur!

Igjen artig å se bilde.
Hei!

Det er i slekten Macrobrachium som sagt i tidligere innlegg

Idag på Midtun zoo hadde de slike inne, iverfall noen som lignet veldig. Husker ikke navnet men en macrobrachium art.
De kostet 79,- der.
Stilig at de kan leve i så lav PH, helt forskjellig fra dvergreker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap