Invollsorm, hva er veien videre herifra?

har fått Camallanus i det ene karet mitt. kjempetrist og jeg har behandlet det med rocky mountains medisiner, både medisinert mat, pulver, prazipro you name it.

det slipper ikke taket, og fiskene blir bare verre å verre. noen har fått endetarmsåpninger som har blitt fryktelig store som jeg har avlivet av ren medlidenhet etterhvert. Jeg ser enda ormer kommer ut av rumpa på fisken, enda jeg har tatt steget å kjører doble doser, og vel så det.

Så jeg tenker jeg gir de en uke til, men begynner å gi slipp på håpet om fiskene i det karet. spørsmålet er hva nå?

sanda hiver jeg uansett, vil ha grus i karet om jeg skal begynne på nytt. men må jeg hive plantene? Må jeg hive alt ? hvordan kan jeg rense utstyret helt?
Har god erfaring med Sera Nematol mot endetarmsorm. Behandlet fiskene med prazipro før jul, og oppdaget endetarmsorm etter jul, så prazipro (dobbel dose) fungerte ikke mot dette.

Sera Nematol tok knekken på det. Sneglene tåler dette, men ikke reker. Filterbakteriene ser også ut til å tåle behandlingen. Ble i det hele tatt positivt overrasket over hvor effentivt Sera Nematol virket. Kjøpte middelet hos Aquamanias.

Undersøkte mye før jeg behandlet mot dette, hvis du søker litt så dukker det nok opp mange tråder. Sera Nematol er ikke så gammel på markedet, så i eldre tråder står det gjerne at dette er så og si umulig å bli kvitt, men nå som vi kan kjøpe denne medisinen, så er det ikke noe kjempeproblem lengre.

cara79
Har god erfaring med Sera Nematol mot endetarmsorm.

Vet du hvordan denne er i forhold til maller? Jeg tror vi har en slags innvollsparasitt i skalarene våre, og vi har både L-maller og corydoras i samme kar. (Vi bør vel medisinere hele karet for det skal hjelpe?)

Har tidligere medisinert med både esha 2000 og esha exit samt mot hexamita, vi begynner å bli rimelig desperat nå.

mvh Anne
Jeg medisinerte følgende med Sera Nematol:

Pitbullpleco
Klovnepleco
Vampyrpleco
L 200
Ancistrus sp
Corydoras green laser (voksne og yngel)
Corydoras Narcissus
Stripet regnbuefisk
Kampfisker
Denison barber
Div. snegler

Mistet en Narcissus, men tror ikke det var pga medisinen, da jeg har mistet flere av disse før medisinering. Bare husk vannbytte etter kuren, og gjerne daglige delvannsbytter i dagene etter med slamsuging. Fiskene så ikke ut til å bli påkjent av kuren.

Sera Nematol hindrer oksygenopptaket til fiskene, så sørg for god oksygenmetning ved å la pumpa lage bølger i overflaten.
Takker for svar!

Da prøver vi det ifra i morgen av. (har en flaske stående)

Har vært litt bekymret for hvordan våre L18 vil tåle det spesielt. De har stort sett hengt i overflaten ved medisinering tidligere, det til tross for god sirkulering i overflaten og luftestein (noe jeg har tolket i retning av oksygenmangel).

Skalarene har vist tegn til bedring etter hver kur tidligere, men fått tilbakefall etter en stund. På tide å prøve noe nytt?

mvh Anne
Sera nematol og filteret
Har en flaske Sera Nematol klar til medisinering her nå.

* I bruksanvisningen står det at man skal ta ut biologiske filtre..

Hva skjedde med filterbakteriene deres? Måtte dere ta ut svampene og alt før medisinering, eller kunne de stå inni under behandlingen? Og døde filterbakteriene isåfall?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap