Jomfru i nød!!!

Hjelp! Nå er en av mine kjære pansermaller blitt syk!
den ligger helt i ro på bunn og har to lyse gråaktige flekker på siden.den ene flekken er der den høyre finnen er og den andre rett ved gjellen nærmere hodet likssom, og på samme side som den andre flekken.flekkene kan se litt loddne ut,men det skal jeg ikke si sikkert siden fisken har gjemt seg og det er dårlig sikt sånn han ligger nå...
øynene ser helt vanlige ut.
Jeg kjøpte en ny fisk som døde dagen etter jeg fikk den og dette er ca en uke siden nå...
to små (blå og rød) stimfisk som jeg hadde fra før er også døde.
Jeg vil gjerne redde pansermallen siden det er en av favorittfiskene mine.
Men jeg er nybegynner så aner ikke hva jeg skal gjøre.

Hjelp????!!!!
Plussmedlem
Okey. Legg ut et bilde, først og fremst. Test vannverdiene dine, og bytt vann, det er viktig når man ser sykdom i et akvarium. Et bilde er viktig når man skal prøve å stille diagnose.
Det høres kanskje ikke så viktig ut, men et vannbytte kan være avgjørende førstehjelp skal jeg si deg. Bytt 50% vann, pass på at vannet du tar oppi igjen er så nærme tempraturen i karet som mulig.

Hvis den allerede ligger på siden og kaver er den nok allerede ille ute. Loddne flekker tyder ofte på finneråte, eller andre like koselige sykdommer som er vanskelig å bli kvitt.
Tusen takk for svar!!!
Idag oppdaget jeg at skalaren min også har disse rare flekkene.
Jeg har fått sett de litt bedre i dag enn i går natt,og kan beskrive de ganske bra.
Håper det er noen eksperter her inne som skjønner litt mere enn meg utifra denne beskrivelsen:
Flekkene ligner (både på farge og form)en løvetann når den er vissen og hvit.Skalaren har fått en slik "løvetann" ball midt på det ene følehornet sitt.og på den ene finnen.
Pansermallen har flere enn to merker som jeg sa i går.
Det viste seg at pansermallen hadde tre flekker(eller vissne løvatann lignende baller)på venstre side,ved finnen,ved gjellen (ved hodet) og i overgangen mellom kroppen og halen.Ingen av de ligger på siden,men de holder seg i ro.


Jeg byttet vann i går før jeg oppdaget dette så vannskifte er foretatt.

Jeg tok også sjansen på i all min desperasjon,å gi de costapur.dette var noe jeg hadde fra før.

Jeg har skrudd opp temparaturen,har på sirkulasjonspumpen og uv lyset er av.

Bilder får jeg ikke ordnet nå da kameraet på mobilen ikke virker...

Håper noen her inne kan hjelpe meg utifra de opplysningene jeg har kommet med her.

Ps kan det være den nye fisken som døde dagen etter jeg fikk den som har hatt smittet de andre jeg hadde fra før?

Vær så snill og svar,anybody.
-hilsen desperat fiskeeier som ikke vil miste yndlingsfiskene sine.




oh der så jeg bilde som ligner ja.
Fungus,,,
hva betyr det?
men finnes det medisiner mot det?

Det hadde vært fint å fått litt tips fra noen som har erfart dette før.
Prøvd selv Bactopur, dette fungerte greit for meg. Anbefaler ikke å isolere fisken under medisinering, da dette er utrolig smittsomt, og alle de andre fiskene sannsynligvis har det.
tusen takk for tips
Takket være linken du gav meg fikk jeg stilt riktig diagnose.
så i dag kjøpte jeg "Exit" fra eSHa.
Så nå krysser jeg fingrene og ber til både poseidon og det som verre er for at fiskene mine skal overleve.
Hadde det vært hvilken som helst fisk det hadde dreid seg om hadde det ikke vært like ille.men det er de to som er desidert favorittfiskene mine i hele akvariet...
Men jeg kommer tilbake med rapport om utviklingen videre og plager deg med flere dumme spørsmål,hvis det er greit?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap