Akvariestørrelse til discus.
Hei! Lurer på hva som kan regnes som en minstestørrelse på et akvarium til discus? Har fryktelig lyst til å prøve denne typen fisk. Men er litt forskjellige anbefalinger å lese i litteraturen på dette i forhold til størrelsen på fisken og hvor mange en skal ha osv. Noen som har gjort seg noen nyttige erfaringer rundt dette?
Postet 13.02.11 kl 18:05
Postet 13.02.11 kl 18:14
Postet 13.02.11 kl 20:46
Må nevnes at trådstarters Discus ikke overlevde, men det kan jo ha sammenheng med andre årsaker. De som holder på med Diskus, oppdrett osv, sier de klarer fint å holde Diskusene helt nede i 110liter, men hvis du er nybegynner på dem er det kanskje enklere å begynne med noe litt større kar. Kanskje.
Lykke til uansett :o)
Lykke til uansett :o)
Postet 13.02.11 kl 22:33
Kjøp et stort akvarium...
Det heter seg ofte at man vil bli mer fornøyd med et stort akvarium enn et lite. Og dersom det er slik at du liker scalare, discus og andre sydamerikanere så er det nok slik at du helst skulle hatt et akvarium som er så stort som du har plass og råd til.
Scalare bør ha akvarier med høyde 50 cm eller mer, pga de blir ganske høye. Med et større akvarium vil du ha mulighetene for å velge fisker som krever større akvarier.
Discus har jeg ikke hatt selv, men det er mye diskusjon rundt hold av slike fisker. Les i alle fall mye før du bestemmer deg.
Det som det ikke er grunn til å betvile er at det er lettere å opprettholde gode vannverdier i større akvarier enn i små - der svingninger både skjer raskere og oftere. Med mindre du er en erfaren og dyktig akvarist....... Av og til skal du kanskje på ferie også, og trenger noen mer eller mindre ukyndige til å hjelpe deg med fiskene.
Personlig prøver jeg å unngå å velge fisk som er under de akvariestørrelsene som oppgis her på AF. Jeg har f.eks hatt Malawi i 125 liter (anskaffet den gang anbefalingene var min. 100 liter), og jeg skjønner hvorfor grensen er satt ved 200 liter...
Foreløpig har du fått råd om 300 liter. Tror det er fornuftig.
Scalare bør ha akvarier med høyde 50 cm eller mer, pga de blir ganske høye. Med et større akvarium vil du ha mulighetene for å velge fisker som krever større akvarier.
Discus har jeg ikke hatt selv, men det er mye diskusjon rundt hold av slike fisker. Les i alle fall mye før du bestemmer deg.
Det som det ikke er grunn til å betvile er at det er lettere å opprettholde gode vannverdier i større akvarier enn i små - der svingninger både skjer raskere og oftere. Med mindre du er en erfaren og dyktig akvarist....... Av og til skal du kanskje på ferie også, og trenger noen mer eller mindre ukyndige til å hjelpe deg med fiskene.
Personlig prøver jeg å unngå å velge fisk som er under de akvariestørrelsene som oppgis her på AF. Jeg har f.eks hatt Malawi i 125 liter (anskaffet den gang anbefalingene var min. 100 liter), og jeg skjønner hvorfor grensen er satt ved 200 liter...
Foreløpig har du fått råd om 300 liter. Tror det er fornuftig.
Postet 13.02.11 kl 22:33
Jeg har ikke noe god erfaring med discus, men jeg kjøpte et par unge discus for noen uker siden og de holder jeg i et akvarie på 160 liter. Dette ser ut til å gå greit. Jeg bytter ca 20-30% vann 2 ganger i uka. I dette karet har jeg bare et par discuser, noen apistogramma og coryer, så disse discusene får sånn passe mye plass.
Postet 14.02.11 kl 16:56
Postet 15.02.11 kl 20:22
Endret: 15.02.11 kl 20:23